Nya inlägg

    • bevarasmedjan@gmail.com Profilbild
    • BORAX
    • Borax för vällning och damasksmiden är väldigt svårt att få tag på. Det finns en...

Fler ämnen »

Topic-icon Smida Titan?

Mer
12 år 7 månader sedan #14636 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Titan för implantat brukar vara hyffsat olegerade.
Ju mer legeringsämnen man tillsätter i titanet desto större blir risken att kroppen stöter bort implantatet eller att man drabbas av en allergisk reaktion.

//Olof Nilsson
Mer
12 år 7 månader sedan #14637 av Lars Eriksson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Risk för eldsvåda i ässjan alltså. Hm, vad kan man ha dom till då då?
Mer
12 år 7 månader sedan #14638 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är ju bara att prova! Tar det eld så uppför det sig ungefär som en magnesiumeld, effektfullt men inte så dramatiskt och ganska lätt att släcka med en hink torr sand.

//Olof Nilsson
Mer
12 år 7 månader sedan #14640 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ingen risk att det tar eld, det måsta vara väldigt finfördelat för att brinna.
Så värm och banka på du bara, jag har smidit Titan i över 25år och aldrig lyckats med att elda upp någon bit.
Det som händer med Titan när man smider det för varmt, är att korngränserna i materialet faller samman
och materialet blir nästan som grus när man klappar till på det.

Smidestemperaturen skall ligga mellan ca 1000-800 grader
Över 1000grader är det väldigt lätt att det blir små veck i materialet vid smidet.
Är det för kallt så händer det ingeting när man slår på det, det kan ju spricka om det är för tunnt visserligen.

Titan är suveränt att använda till smycken, för det går att polera upp spegelblankt,och det behåller blänket länge åxå.

Kallsme´n
Mer
12 år 7 månader sedan - 12 år 7 månader sedan #14653 av Lars Eriksson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för de lugnande orden vänner.
Last edit: 12 år 7 månader sedan by Lars Eriksson.
Mer
12 år 7 månader sedan #14659 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo men jag vill säga något jag med.

Jag har kallsmitt titan till smycken och så, det gick jättebra, mjukglödgade ibland brecis som i silver. Vek ett flygplan av titanplåt, ville ha smidd känsla i det men ändå få det att flyga, det gick hyfsat, titan är ju fruktansvärt lätt.

Min förra lärare berättade om hur han smitt titan på mycket hög värme, mjukt som tuggummi, men inga problem. Han fick däremot problem med fruktansvärt hårda oxider, det gick inte få bort dom till slut testade han att lägga alltihop i syra, då åt syran upp titanet men rörde inte oxiderna. kan alltså bli problem med annat än vad en smed är van vid.
Mer
12 år 7 månader sedan #14661 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Finns 6 eller sju sorters Titan om jag inte har fel, allt från allra mjukaste till allra stenhårdaste.
Den mjukaste och renaste tror jag heter Grade 1, och den hårdaste Grade 7. och väldigt värmekänsligt vid smide, liten smideintervall,950-850grader tror jag.
Det häder i princip ingenting när man sopar på med en 500 Beche hammare på en bit 50mm runstång.

Inget Titan skall smidas över 980grader för att det ska vara metallurgiskt rätt, men kan smidas upp till
drygt 1250grader å då är det mjukt som tuggummi som Gustav säger.

Väldigt hård oxidyta bildas, man kan få bort den genom blästring med stålsand, som jag tycker är bäst.

Kallsme´n
Mer
11 år 9 månader sedan #21026 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
.. smida titan ..

titan kan svetsas TIG i kuvös med nitrogen (gjorde min brorsa på nåt som skulle ner på 400 m djup i nord-sjøen ..) hvilket väl förklarar at de teldas upp vid för hög temperatur ..

jag fick en rör-studs hos min brorsa - och ska definitivt prova smida, det er ca. 4 mm tjocklek ..

Nu helt ny fråga i tråden: Er det möjligt att smid-svetsa titan och stål? (Med borax som fluss-medel)

:) jens-erik
Mer
11 år 9 månader sedan #21028 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har svetsat titan till syrafast rostfritt (i kuvös då). Det gick bra.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
8 år 10 månader sedan #31692 av snappmagnus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vill varna för att vissa ventiler är ihåliga och kan explodera vid upphettning >:D . Lär innehålla någon typ av salt som ska kyla ventilen inifrån.
Sidan laddades på: 0.096 sekunder
Powered by Kunena Forum