Nya inlägg

    • Tuval Profilbild
    • Mekanisk släggdräng
    • Hej. Har hållit på från och till med smide under många år men har aldrig haft någon egen...
    • nilsbelsibub Profilbild
    • Borax
    • Borax för vällning och damaskussmide går att få hitta hos: Maila till: Mvh nilsbelsibub

Fler ämnen »

Topic-icon silver som skiktar sig!

  • Sussi
  • Sussi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #34796 av Sussi
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har försökt att smida några smälta klumpar av finsilver men det skiktar sig när jag hamrar ut det. Det är som om det skulle vara "torrt". Jag hamrar, värmer. Vad kan detta bero på? Värmer jag för mycket med butanbrännaren eller vad?
Mer
8 år 3 månader sedan #34799 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det låter lite som gasbubblor.
Smält silver, likt de flesta andra metaller, har en jobbig förmåga att lösa syre från luften, när metallen sedan svalnar och stelnar minskar förmågan att hålla gasen löst och den kommer då att bilda trista gasbubblor.
Det bästa är naturligtvis att inte få dit syret alls, använd rikligt med fluss som skyddar smältan och ställ in brännaren så du har en reducerande låga, dvs underskott av syre. Smält snabbt (stor brännare) och gjut direkt för att minimera exponeringen för luften.

Det finns en del metoder för att få bort löst gas ur en smälta.
High-Tec varianten är vakuum-avgasning. En annan metod är att driva ut syret med hjälp av någon annan gas som inte löser sig, t.ex argon eller kvävgas, bubblorna kommer då att ta med sig det lösta syret.
En sista metod är att tillsätta något som kan oxideras av det lösta syret. Om man vet syrehalten i smältan kan man räkna ut och tillsätta rätt mängd av t.ex aluminium eller någon annan reaktiv metall som tar hand om syret.
Problemet är att veta hur mycket man ska tillsätta, man vill ju inte att silvret ska legeras med ett överskott av någon tråkig metall.. :-\
Lyckligtvis kan man även använda kol också, kolet reagerar med syret och bildar CO/CO2 som inte löser sig nämnvärt i smältan.
Prova att smälta silvret i en grafitdegel, ta även en grafitpinne och rör om ordentligt i det smälta silvret tillsammans med lite grafit/träkolspulver.

Det finns även avgasningsmedel i tablett/pulverform att köpa

//Olof Nilsson
  • Sussi
  • Sussi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #34800 av Sussi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ska prova med nåt av knepen! Det konstiga är att silvret skivar sig ungefär som en nagel och känns, ser sprött ut. Det är bara det ytliga skiktet som skivar sig. :-\ Ska smälta ner det igen och se om det löser sig! Tack för tipsen!
Sidan laddades på: 0.077 sekunder
Powered by Kunena Forum