Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Lödning av silver...

  • Iceman67
  • Iceman67 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #14595 av Iceman67
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Ni får ursäkta en nybörjares fråga......JAg har idag försökt att löda ihop en silverring av tjocklrk 1,5 mm men får inte loden att flyta ut. Har gjort rent själva ytan som skall fästa men får det ändå inte att fungera. Jag har en "kolbädd" som ringen ligger på för att undvika andra metaller...kan det vara problemet? Om inte så vore jag tacksam för snabb svar!

/Nybörjare..... ???
Mer
14 år 1 månad sedan #14596 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tja, det beror ju lite på vad du har för lod, och hur du har gjort rent. skarvarna som ska lödas ihop måste passa exakt, inga glipor får synas om du håller upp skarven mot ljuset. silverlod funkar inte som spackel, tennlod, lim eller svetstråd, utan flyter ut jämnt vid en bra lödning och skapar en homogen "massa" där skarven inte syns. du måste också använda fluss eller lödvatten, och värma hela stycket, inte bara skarven. du bör ha ett betbad av citronsyra, vitrex eller svavelsyra till hands efter lödningen också. observera att det inte går att löda på kokhud!
har säkert glömt en del, menlycka till!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • Iceman67
  • Iceman67 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #14609 av Iceman67
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för ditt svar!

Jag har kollat allt det du just nämnt och kommit fram till, (förhoppningsvis) att det är lodet som det är fel på. Jag har en svag känsla av att lodet saknar flussmedel därav anledningen till att den inte flyter ut. Jag har viss erfarenhet av sammanfogning av metaller men provar för första gången på Silver så det skall bli spännande att se hur det blir med ett annat lod.

/"Nybörjarn"....
Mer
14 år 1 månad sedan #14615 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
när du skriver "sammanfogning" antar jag att du menar svetsning? lödning är en helt annan sak. använd riktigt silverlod köpt i en fackhandel, ingen skit som smälter vid typ 400 grader från hobbyaffärer, det är mitt tips. du måste också använda fluss i tillägg (eller lödvatten), annars får du aldrig till det, detta eftersom flusset hindrar oxider att bildas, och det måste vara helt rent för att

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • Iceman67
  • Iceman67 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #14626 av Iceman67
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har nu lyckats få till det och problemet var som jag befarade att lodet saknade flussmedel. Trots att jag ännu befinner mig i nybörjarstadiet fick jag till det riktigt bra. Det flöt ut som det skulle och inga skarvar syns till. KUL! Nu skall jag fortsätta mitt arbete och förhoppningsvis få till det bra.....

/"Nybörjarn"
Mer
14 år 4 veckor sedan #14729 av Dicken
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tänkte bara kasta med ett litet tips... En grej jag kom på för ett par år sedan.
Ibland när man skall löda en riktigt liten fog kan det vara svårt att få en liten lodpalja att stanna kvar på plats. Om man tar en hel pinne med lod och sätter dit riskerar man att få för mycket lod på fogen. Nu till trixet:
Gör en långsmal "spets" av vanlig kopparplåt. Hetta upp en lodpalja så det blir en liten kula, och fäst den utan lod på spetsen. Nu kan du hetta upp det som skall lödas, flussa och sedan peta dit den lilla lodkulan.

/Dicken

Flygande kråka får nå'
...sittande får assint.
/Mormor
Mer
14 år 4 veckor sedan #14758 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ja, sticklödning är ju en konst som tar tid att lära sig! det går dock alldeles utmärkt att fästa en palja på en sticka av järn, stål eller titan också; bättre faktiskt, eftersom du inte riskerar att löda fast paljan på stickan. men det brukar oftast gå helt fint att få paljan att stanna kvar på stycket man ska löda, den fastnar villigt i flusset (som ju måste penslas på före man värmer).

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
14 år 4 veckor sedan #14762 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Blanda inte ihop Svetsning med lödning, en oförlåtlig sammanblandning, Vid svetsning smälter man upp ändarna på varje arbetsstycke, alltså en form av legering, där slutresultatet ger en oupplöslig förening av de två ändarna. Vid lödning däremot, använder man de ojämnheter som finns i en brottyta för att sammanfoga de två detaljerna.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
14 år 3 veckor sedan #14799 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
det tror jag faktiskt vi var medvetna om alla tre...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 11 månader sedan #16251 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hejsan alla,

Ewoc, du har skrivit 'betbad av citronsyra, vitrex eller svavelsyra till hands efter lödningen också. observera att det inte går att löda på kokhud!'.

Så jag kan alltså använda mig av citronsyra istället för vitrex? Vet inte rikigt hur jag ska få tag på de andra, men citronsyra finns ju lite överallt. Ska citronsyran också vara runt 65 grader? Och vad menar du att det inte går att löda på kokhud, menar du att det inte går att löda efter man har vitkokat?


Ha en trevlig helg,
--Helen
Mer
13 år 11 månader sedan #16259 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
vitrex köps i fackhandeln och är således inte svår att få tag på. kolla konrad, sargenta, dhä et.c.
svavelsyra får du nog inte tag i utan företag eller intyg, är jag rädd. betning med citronsyra har diskuterats förr i forumet, här; [urlhttp://www.antracit.se/forum/index.php?option=com_smf&Itemid=283&topic=1826.0][/url]. som du märker där har folk lite olika åsikt, men det går utmärkt att beta med citronsyra. den måste dock vara varm om den ska ha bra effekt. har du fler frågor om betning kan du kanske ställa dem i den tråden, så får du bäst svar?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Sidan laddades på: 0.082 sekunder
Powered by Kunena Forum