Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon kopparbehehållare - lödning

  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan #15949 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,

Jag skall försöka få ihop en kopparbehållare som är lite större och har en lång
rak fog. Tyvärr hade jag glömt bort att Effekto II lödvatten var odugligt.
Och det var väldigt svårt få upp temperaturen med min låga som visade sig
för liten för det stora stycket och lyckades bara få bra lödning en liten bit,
säg 5cm av 30. Nu har jag ett stycke som är delvis inhopplött och där jag
inte längre kommer åt att slipa och flussa. Använde sk silverlod (2% silver från Jula
liknade har jag använt förut med framgång)

Några tips ?
Mer
13 år 11 månader sedan #15950 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Behöver du hårdlöda stycket? För med lödtenn är det ju inga konstigheter att löda koppar..

Just hårdlödning har vi itne kommit till i skolan än, vi ska ha genomgången först på tisdag ;) så än kan du inte få några råd.

Ludwig

Klurgubbe i unga år
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan #15953 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tnx, kan vänta till tisdag
Mer
13 år 11 månader sedan #15960 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Varför inte löda med kopparlod som man löder kopparör med?? ( fyrkantiga pinnar )
Annars är ju lödtenn det bästa.

Kallsme´n
Mer
13 år 11 månader sedan #15961 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
nu beror det ju lite på vad du ska ha behållaren till, och hur den ser ut. kan du visa en bild?
tenn är ju inte att lita på i alla lägen. kopparlod, som kallsme'n skrev funkar fint, eller annat lod med lägre smältpunkt. tänk på att flusset måste vara ägnat för den temp du ska upp till för att löda, t.ex. braze tec (800 grader), det använder jag. lödvatten rekommenderar jag inte. någon sorts lödpasta är nog bäst. om du bara har lyckats få ihop en så liten del av fogen rekommenderar jag att du sågar upp det som är lött och börjar om. kan du börja om helt så kan du ju skava ur vinklarna i plåten, vika och löda så blir del en helt rak fog. så måste du också ha värmetillförsel som passar behållarens storlek. kan hjälpa dig imorgon om du visar bilder?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan - 13 år 11 månader sedan #15964 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Doppa bara lodet ("fyrkantpinnen"

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Last edit: 13 år 11 månader sedan by Solberga Konstsmide.
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan #15967 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Mången tack,
Mer
13 år 11 månader sedan #15969 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man kan köpa något som heter "Berrafix" det är en slags lödpasta som man penslar på och värmer
till den flyter ut, sedan löder med valigt karosseritenn.
Det använder jag när jag tennspacklar bilplåt.
Men man måste varanoga med att torka bort överflödigt tenn och syra, å det kan man med fördel torka
bort med mjölk, för det neutraliserar syran i lödbastan.

Kallsme´n
Mer
13 år 11 månader sedan #15970 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Dom "fyrkantiga" pinnarna är koppar-fosforlod eller fosfor-kopparlod, utmärkt att löda koppar med och du behöver inte ens ha flussmedel, iaf inte till koppar, man använder det till vattenledningsrör bl,a. så det är inte "hälsofarligt" heller.
Martin i Lysekil

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan - 13 år 11 månader sedan #15971 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Pulverfluss är inte fel till

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Last edit: 13 år 11 månader sedan by Solberga Konstsmide.
Mer
13 år 11 månader sedan #15973 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
okej, tenn eller bly i silver är värre än sänkt smältpunkt. särskilt tenn fräter faktiskt på silver om man värmer på det, en bra anledning till att inte löda silver med tenn, att faktiskt inte ens ha det i verkstaden.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 11 månader sedan #15992 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var en snygg metod. Tackar. Jag skall väl forsätta med mitt härke till plåtskrot först
så tar jag din metod för näst försök. ("misslyckas bättre" tyckte jag läste :)
Munstycke; jag har gasol med ett ganska stort munstycke; det är 1,5cm dia i utblås och ger
väl en låga på 25-30cm vid fullt (Primus tror jag, har faktiskt inte koll på det).
Men koppar leder ju som bekant rejält bra värme, och den rätt stora ytan ger en utmärkt kylfläns.
( vid närmare eftertanke har jag haft stycket stående, kanske kan det räcka med att lägga det
Mer
13 år 11 månader sedan #16002 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
löd det med botten ner, upp-pallat på klammer, hållare et.c., jämnt fördelade. ju mindre yta behållaren vilar på, desto mindre yta som stjäl värme (något som är bra att löda på är packband i metall, i ett sicksackmönster). då behöver du inte "isolera". låt gärna sidorna vila på botten, och låt botten sticka ut en bit utanför sidorna, som tårtfatet under en tårta. då kommer du åt att värma botten också, inte bara sidorna. snurra hela tiden arbetsstycket. när du har rätt temp sticker lodet iväg. löd inte bitvis, det blir en dålig fog.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 10 månader sedan - 13 år 10 månader sedan #16593 av aurum80
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ett vanligt problem när man försökt och försökt smälta ut lodet är att lodet helt enkelt legerar sig eller hårdnar. Tag bort allt gammalt lod. Betsa stycket, rengör skarven mycket ordentligt (med skavare) flussa/boraxera och se till att få en riktigt jämn spridning på värmen med ett stort gasolmunstycke. Lägg behållaren på sidan och värm den ömsom invändigt ömsom utvändigt och gå sist av allt på skarven när hela stycket är uppvärmt. Genom att värma stycket inifrån får du snabbt en stor värmespridning vilket är avgörande för smältan på lodet. Ju längre tid uppvärmningsprocessen tar dessdå större är risken att skarven och lodet oxiderar och att lödningen därmed misslyckas.

Guldsmed
Last edit: 13 år 10 månader sedan by aurum80.
Mer
13 år 10 månader sedan #17153 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hm. en del bra tips där, aurum. skava rent är nödvändigt. men jag förstår inte riktigt syftet med detta?;

Lägg behållaren på sidan och värm den ömsom invändigt ömsom utvändigt

kan lätt föreställa mig att georgs stora låda slår sig och blir ful om han värmer den i s.a.s. "fel" läge.
själv gör jag som jag beskrev med urskavningen, eller så gör jag en sarg som får vila på en botten. efter att ha pallat upp det ordentligt, alltid med bottnen ner, tynger jag ner sargen mot botten så skarven är tät och fin, och värmer sedan bara från utsidan. har man en stor botten måste man nog dock värma botten på insidan lite också, eller underifrån, men annars behöver man bara snurra karusellen hela tiden och värma upp och ner på sargen, och i 45 graders vinkel mot bottnen (som sticker ut utanför sargen) och mot skarven. funkar helt fint, utan att värma från insidan.
men hur gick det då, georg, med ditt "härke"?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Sidan laddades på: 0.113 sekunder
Powered by Kunena Forum