Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon kopparbehehållare - lödning

  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 10 månader sedan #17162 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Festlig timing. Gav mig på klumpen idag faktiskt. Tog sånt där fyrkantigt fosfor-silverlod
(självflussande) och sen lite stenull (smälte delvis och luktade men höll emot),
tog mig för att skruva i några plåtskruvar för att
hålla ihop, och sen på med värme ........., det gick sådär. (skavde fritt kopparn så långt det gick innan,
utan att bända isär helt). Som du sa ewoc, det slog sig, men fick upp värmen ordentligt iallafall,
och en bit av skarven blev helt ok, men där det slog sig drog det isär, så jag är inte klar än......
(tyvärr är verkstan en bit bort så det tar nån dag innan jag kan gå på igen, och så har jag börjat m
slungan :)
Mer
13 år 10 månader sedan - 13 år 10 månader sedan #17165 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
lider med dig. :'( surt när det händer.
men du läste ju mitt citat av beckett här nedan, eller hur? ;D man behöver inte vara tålmodig, det räcker om man är envis.
börja om från noll med helt ny plåt och gör det så enkelt du kan nästa gång, det spar definitivt massor av tid. håll allt rent och snyggt. palla upp jämnt och tyng ner kanterna mot bottnen så får du en tät och fin fog. du måste nog också ta i beaktande att metallen (särskilt koppar) rör på sig rätt mycket när det blir varmt, och även senare när det svalnar. strunta därför i skruvar. ullen behöver du inte heller. använd ordentligt med värme så du får upp lödtemperaturen snabbt.
lycka till!!!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Last edit: 13 år 10 månader sedan by ewoc.
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 9 månader sedan #18003 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ewoc, långsamt börjar jag kanske förstå vad råden gått ut på.

nu är jag bister, trodde envishet skulle kunna hjälpa, men ... som du säger
koppar RÖR på sig, mycket, nämligt,
när jag då till sist lyckats få upp tillräckligt med
temperatur (med isolering, ja , ja jag vet, det brinner i rockwoolen)
Mer
13 år 9 månader sedan #18009 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
okej, om du skaver ur och böjer som jag beskrev innan, eller gör asken av två delar så får grejen mer stadga. men den är ju rätt stor till att börja med... måste den lödas? den kanske kan nitas eller svetsas?
men om du nu har gett dig den på att asken ska lödas tycker jag absolut att du ska glödga ur plåten allra först. botten kan man ibland också ge ett litet slag med gummiklubba innan, så den är lätt konkav. den slår sig inte lika lätt då, och så får du heller inte en ask som "gungar" på underlaget när den är färdig. . tyng sedan ner kanten mot botten ordentligt när du löder. se till att få upp tempen fort och jämnt. och så vill vi se resultatet också!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Sidan laddades på: 0.067 sekunder
Powered by Kunena Forum