Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Löda titan?

  • bAck
  • bAck Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 9 månader sedan #17376 av bAck
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!

Jag har fått en förfrågan om att göra en vigselring i titan med en inkrustering av siler. Är det någon här som har erfarenhet av att jobba med titan. Själv smider jag bara järn och kanske gör en å annan silverring då å då. Funkar det att löda ihop titan med silverlod? Om det går bör det väl inte vara några problem med inkrusteringen heller.

Tack o bock!
Mer
13 år 9 månader sedan #17379 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
problemet med titan är dess ytskikt. det är en väldigt klen metall, men den bildar väldigt snabbt ett extremt hårt oxidskikt i kontakt med luft. titan brukar svetsas, och man behöver en speciell skyddsgas. vet en kille som försökte löda ihop en ring av titan. det tog väl en timme och då hade han lyckats löda ca 3 mm. :o
jag har ett väldigt bra titankompendium, jag ska titta vad som står där. just med titan, niobium och tantal brukar man ju behöva andra lösningar, som nitar, spänst et.c.
men det finns ju andra vägar, det beror ju lite på hur mönstret ser ut? om du ändå ska göra ett spår kanske du kan smida ner silvret, utan att använda lod.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 9 månader sedan #17412 av JohanH
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag har iallafall fört att titan ska vara "omöjligt" att smida på. vet inte hur du har tänkt dig att göra den men det ska tydligen vara helt stumt att slå på. kan vara svårt att få i form dvs. angånde lödning vet jag inte. men är tveksam. bör nog svettsas

men lycka till :)

var det inte förbannat svårt så gjorde du fel...
Mer
13 år 9 månader sedan #17414 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
nejdå - det går att smida titan, eller hur, kallsme'n?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 9 månader sedan #17415 av Cegga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Går att smida på sök på det här på antracit så finns det bilder m,m
Cegga

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Mer
13 år 9 månader sedan #17416 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Titan går alldeles utmärk att smida på, men för oss som inte är "metallurger"

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
13 år 9 månader sedan #17424 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jaha, det var det jag hade för mig. man brukar få hitta andra lösningar med titan, och det jag fick ut av mitt kompendium var att ska man löda behöver man skyddsgas och en speciell, rätt komplicerad utrustning (oklart vilken). men back - kan du inte visa oss hur du hade tänkt dig ringen? i och med att titan är hårt och "kort", kan du ju kanske smida ner silvret, som ju är mjukare och segare. eller göra ett inlägg som passar exakt? måste det vara silver? att få en svart inläggning med niello funkar ju annars bra, kan jag tänka mig.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 9 månader sedan - 13 år 9 månader sedan #17426 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Japp Ewoc, det går alldeles utmärkt att smida.
Å löda eller svetsa titan går ochså bra bara man har rätt tillsatsmedel samt renlighet vid lödstället.

Titan skall smida hanska kallt jämfört med vanligt stål, max 900 grader annars är det väldigt
lätt att få så kallade smidesveck.
Det finns ju olika sorters Titan, men den valigaste heter GR2 och är ungefär som att smida mässing,
alltså ganska segt å mjukt, innan det blir allt för kallt.
Tänk på att inte smida för kallt då kan det spricka.

Kallsme´n
Last edit: 13 år 9 månader sedan by Kallsmén.
Mer
13 år 9 månader sedan #17433 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
okej, jag har aldrig smitt titan själv, men så mycket vet jag att det går att smida kallt. men det beror kanske på kvaliteten. vet vi hade den här diskussionen förr, och att det där med glödgning var tricksigt.
men nu var det ju lödning det gällde. kallsme'n - hur löder man då? vad är det för gas och utrustning som behövs? vilket lod, och vilka temperaturer måste man upp till? titanets smältpunkt är väl en sisådär 1700 grader. att det då går att löda titan med titan förstår jag, men titan med silver?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 9 månader sedan #17435 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Samanfogningen vet jag faktiskt väldigt lite om.

Titans smältpunkt är 1670 grader

Text från Harald Phil
Tigpistolen skall vara utrustad med gaslins och gaskåpans innerdiameter bör ej understiga 20mm. Thorium / tungsten elektrod skall användas med en till två % thoriumlegering,
  • bAck
  • bAck Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 9 månader sedan #17436 av bAck
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Aj aj aj, vad f*n har jag gett mig in på? Jag kan försöka förklara hur ringen ska se ut. En enkel slät titan ring 2mm tjock med en silverlinje inlagd i mitten, längsmedgående. Någon som förstog det där?

Och tack för alla svar!

Back
Mer
13 år 9 månader sedan #17438 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

ewoc skrev: ... titanets smältpunkt är väl en sisådär 1700 grader. att det då går att löda titan med titan förstår jag...

Har du inte lämnat lödandet då och börjat svetsa? Om jag förstått det hela handlar löda i grunden om att sammanfoga _utan_ att smälta det som skall sammanfogas?
/Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
13 år 9 månader sedan #17440 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jovisst, marberg, men lötempen för titan lär ju inte vara den samma som den för silver. när man löder silver smälter man ju inte heller. men - man ska upp till en för lodet exakt temperatur, och lodet ska inte smälta av lågans värme, utan av materialets. så - vilket lod använder man då? det var detta jag lurade på. använder du "titanlod" har du med säkerhet smält silvret innan lodet smälter. använder du silverlod så lär du inte heller få till det eftersom silvret dels har en lägre smältpunkt, och dels är titan dessutom en usel värmeledare. jo, det går att löda titan, men jag betvivlar att det går att löda titan med silver.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
13 år 9 månader sedan #17443 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Okej här är mitt råd.

Skit i att löda ihop ringen, låt den vara öppen på nedersidan.

Slå in silvertråd när du inclustrerar. Det är mycket enklare håller bättre och ser bättre ut.

Det fins några trådar angående inclustrering här på antracit, läs dom.
Mer
13 år 9 månader sedan #17456 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jäpp, gustav, sätter en knapp på det jag med. men back - du kan ju svetsa inop ringen ändå först om du vill. det finns en del vidskepelse om detta med förlovnings-/vigselringar som inte är slutna...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Sidan laddades på: 0.103 sekunder
Powered by Kunena Forum