Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Löda fast liten ögla - silver

  • hdagerus
  • hdagerus Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan - 13 år 3 månader sedan #20566 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har gjort ett halssmycke som jag vill löda fast en liten ögla på. Lodbiten blir ju väldigt väldigt liten och öglan i sig är ju också liten. Några som har några bra tips?

--Helen

Kanske ska lägga till att öglan är silver och lodet mjukt.
Last edit: 13 år 3 månader sedan by hdagerus.
Mer
13 år 3 månader sedan #20581 av Dicken
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Helen,
Jag kom ihåg att det har diskuterats tidigare i forumet, så jag tog fram sax och klister:

"Ibland när man skall löda en riktigt liten fog kan det vara svårt att få en liten lodpalja att stanna kvar på plats. Om man tar en hel pinne med lod och sätter dit riskerar man att få för mycket lod på fogen. Nu till trixet:
Gör en långsmal "spets" av vanlig kopparplåt. Hetta upp en lodpalja så det blir en liten kula, och fäst den utan lod på spetsen. Nu kan du hetta upp det som skall lödas, flussa och sedan peta dit den lilla lodkulan."


Du kan läsa hela tråden på: http://www.antracit.se/smf/index.php/topic,3216.0.html

Hoppas du får dit den!

/Dicken

Flygande kråka får nå'
...sittande får assint.
/Mormor
  • hdagerus
  • hdagerus Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #20582 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ahh, nice one!! Såg i den andra tråden att det går lika bra med järn vilket glädjer mig då jag inte har något koppar hemma.

Återkommer senare med hur det gick.

--Helen
  • hdagerus
  • hdagerus Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #20602 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det gick bra det där, kanske inte världens snyggaste lödning men nu är den på plats iallafall. Fäste först öglan med fluss så den satt på plats och sedan använde jag järntråd som jag glött fast ett litet lod på. Funkade fint, fast pillrigt var det.

--Helen
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 3 månader sedan #20607 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
8) Bild på objektet kasnke

Johan Sangberg
Mer
13 år 3 månader sedan #20609 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Admin skrev: 8) Bild på objektet kasnke


Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • hdagerus
  • hdagerus Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #20613 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lite mer slipning behövs på öglan för att få lite mjukare finish. På den andra bilden ser ni hur smycket ser ut på framsidan, det ska vara som en blomma och pärlan är egentligen rosa. Jag hade av någon anledning svartvitt inställt på kameran, men men.

Förstår inte ditt inlägg marberg, varför skulle vi använda PM? Vi behandlar ju fortfarande ämnet i fråga och om en är intresserad så kanske det finns andra som är det också.


--Helen
Bilagor:
Mer
13 år 3 månader sedan #20619 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

hdagerus skrev: Förstår inte ditt inlägg marberg, varför skulle vi använda PM? Vi behandlar ju fortfarande ämnet i fråga och om en är intresserad så kanske det finns andra som är det också.

Visst skall dina bilder ligga i tråden, naturligtvis. Men uppmaningen tilll dig att lägga in dom tillför ju inte tråden så mycket. Därför vore kanske ett PM lämpligare.
Det var en liten vink till Admin oxå, han brukar ju uppana att använda PM.
Denna min kommentar tillför ju absolut ingenting till tråden så feel free admin, låt kvasten gå

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 3 månader sedan #20621 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

marberg skrev: Men uppmaningen tilll dig att lägga in dom tillför ju inte tråden så mycket....


???

Mycket bra bild som visar lödningen. Tack för det

Johan Sangberg
Mer
13 år 3 månader sedan #20724 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Helen Dagéus.
Såg på din hemsida att du ju faktiskt kan tillverka hur mycket fina smycken som helst utan "små-lödningar".
Sådana lödningar kan vara lite knepiga om t.ex. öglorna är väldigt små i förhållande till godsmängden i resten av smycket.
Oftast har jag lött fast en väldigt liten palja i själva öglan och sedan försökt fixera den så den inte "sugs fast" av kapilärkraften på fel ställe eller viker sej in emot det större och oftast varmare smycket. Det är lätt hänt efterssom lodet helst skall krypa över ifrån öglan till resten av smycket, i stället för tvärtom, öglan med lodet på får alltså inte bli mycket varmare än smycket som lodet skall "krypa över till".
Man kan ju även lägga dit lite lod på smycket där öglan skall sitta med då är nog risken större att lödet flyter ut för mycket och kan orsaka lite extra filande i onödan. Så man får vara noga med att rikta värmen där den gör mest nytta.
Små Klämmor av järn eller rostfritt är nog att föredra om du bara vill fixera nån liten smyckesdetalj, koppar-dito tappar ju "fjongen" ganska snabbt av värmen.
Har ibland tillverkat små klämmor av titan, för att fixera små silderdetaljer, bra för att inte nåt lod kan fästa på det, till skillnad från koppar- och stålklämmor. Det kan bli lite krångligt när verktygen man använder löds fast i smycket av misstag !!
Mycket snack en sen söndagskväll, men hur som helst - Lycka Till.
Martin i Lysekil.


Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • hdagerus
  • hdagerus Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
13 år 3 månader sedan #20726 av hdagerus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack Martin, ska pröva dina tips nästa gång, den öglan jag lödde fast blev det ganska mycke slipande med.


Ha en bra vecka!
--Helen
Sidan laddades på: 0.087 sekunder
Powered by Kunena Forum