Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon lödning- och formning/böjning- av silver

  • marsala
  • marsala Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 2 månader sedan #29426 av marsala
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag är en total newbie i branschen. har gått från silverlera, till att mer och mer använda sterlingråvara. Min dröm är att kunna tillverka smycken i cloisonnéteknik. Emaljen har trolltagit mig :-)
MEN: Hur mycket jag än lyssnar på goda råd eller tittar på U-tube, fixar jag inte att löda med slagsilver och lödvatten. Jag har förstått att jag måste ha olika hårhetsgrader på lodet, men jag får det ju inte att löda alls! ...eller att flyta ut. Det verkar mycket enklare med flussmedel i pastaform, men det hittar jag inte här.
Att löda med färdigblandat lod i pastaform, är ju inget större problem. ...Men slaglod...

Kan tillägga att jag är ryggmärgsskadad och har problem med min finmotorik och inte är helt stadig på handen. Arbetar i pyttesmå format trots detta. Grejor som jag har gjort ser ut så här:http: //tankar-frn.blogspot.com/2009/08/grejer.html
Mer
11 år 2 månader sedan #29433 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Marsala!
Jag jobbar inte med silver men jag har stor erfarenhet att löda koppar och mässing.
Jag trivs bäst med obelagda pinnar av silverlod. Innan lödningen lägger jag på flussmedel med en pensel flussmedel speciellt framtaget för lod med så låg smältpunkt. Nu kommer finessen: När man börjar värma blir flussmedlet torrt, Men när man börjar närmar sig temperaturen för lödning börjar flusset "blöda" igen.
Hoppas du har nytta av svaret

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
11 år 2 månader sedan #29435 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Marsala!

Det är väldigt svårt att säga vad som gör att det inte går för dig att löda, skulle rekommendera dig att uppsöka något studieförbund, typ studiefrämjandet eller medborgarskolan och höra om de har någon kurs.

Men... på de kurser jag har haft har det vanligaste felet varit att de inte värmer upp hela silverobjektet, utan försöker punkt löda, vilket bara innebär att de bränner flusset (som bara tål en viss temp, en viss tid) och lodet flyter ej ut. Men som sagt var så är det svårt att säga i ditt fall utan att närvara när du löder.

Men om du berättar vad det är du löder, storlek på objektet osv
och hur du går tillväga och vad du använder för fluss och lod osv.

Så kanske vi kan närma oss något.

Mvh / Fredrik "Sigmund" Lundberg

mer corpus till folket!!!
Mer
11 år 2 månader sedan #29437 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Absolut! Som Sigmund säger. Silver är en väldigt bra värmeledare och det är viktigt att värma hela "biten" för att inte lödvärmen ska gå bort.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • marsala
  • marsala Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 2 månader sedan #29478 av marsala
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack Ingemar. Som jag har stirrat på det där intorkade flusset och inte begripit hur nånting i världen skall kunna "flöda" i det. Du har löst en av lödningens gåtor för mig :-D. Nu skall jag ta fram min provbit och öva igen! Men skall det vara fluss på allt, även lodet?

Ingemar skrev:
Hej Marsala!
Jag jobbar inte med silver men jag har stor erfarenhet att löda koppar och mässing.
Jag trivs bäst med obelagda pinnar av silverlod. Innan lödningen lägger jag på flussmedel med en pensel flussmedel speciellt framtaget för lod med så låg smältpunkt. Nu kommer finessen: När man börjar värma blir flussmedlet torrt, Men när man börjar närmar sig temperaturen för lödning börjar flusset "blöda" igen.
Hoppas du har nytta av svaret

Ingemar

Sidan laddades på: 0.084 sekunder
Powered by Kunena Forum