Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon överhettning?

  • Izi
  • Izi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #25466 av Izi
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Nääää! Det är alldeles för lugnt i Ädla metaller sektionen... :( Så...Kommer lila jag med en fråga! ;D
När man smälter finsilver för gjutning, är det möjligt att "överhetta" metallen? I så fall, vilken temp snackar vi om och vad händer med silvret?
Isabelle
Mer
11 år 5 månader sedan #25468 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om du tittar på SRS rekomenderade temperaturer för gjutning så skall formen om du gjuter med lost vax vara mellan 400 och 450 grader. Metallen skall hålla mellan 950 och 1050 grader. Du borde i alla fall inte gå över dessa temperaturer. Silvret tar ju upp 4 till 5 gånger sin egen volym av syre om man inte flussar ordentligt så det blir i regel porigt och kanske också sprött. Brukar hålla tempen vid den övre gränsen vid sandgjutning och det "brukar" fungera. Här kommer en länk till SRS där det finns en massa pdf:er om problemlösning. http://www.srs-ltd.co.uk/ och gå sedan till Technical Centre . Läs och begrunda...
Lasse "Runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • Izi
  • Izi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #25471 av Izi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack Runsilver, intressant site är det!
Om man råkar ut att ha överhettat silvret, är det bara att smälta igen eller är det förstört?
Mer
11 år 5 månader sedan #25472 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Förstört blir det ju inte då man kan lämna in silvret för affinering. Jag brukar blanda in ca 1/3 del av gamla ingötar och kasserade gjutningar om det inte ser ut att vara något konstigt med metallen. Om man vid gjutning med lost wax får en ingöt som bullar upp så att säga, så har man med all säkerhet fått för stort syreupptag. Om ingöten sjunker ihop så visar det att tempen kan ha varit rätt. Pröva med att dra med en finhuggen på fil på ingöten så ser du om det har blivit några porer. Alla gör vi olika men basic verkar vara att inte överhetta metallen då man även kan råka ut för att legeringen separerar vid överhettning. Flussa, rör om och ta bort oxiderna på ytan precis innan gjutning så ska det nog gå bra.
Lasse "Runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
11 år 5 månader sedan #25480 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Izi: Jag håller med dig, det är på tok för lugnt i Ädla metaller sektionen...
(Men dock måste jag iallafall flytta denna tråd, eftersom den bättre passar in på Gjutning - Casting ‹ Ädelmetall... ;) ) (ordning och reda pengar på.... ja inte får jag några på fredag iallafall :( )

Jag brukar också blanda i gamla ingöt i mina gjutningar 50/50, sovida de inte är en beställning till kund.
Eftersom jag smälter mitt silver med svetsen, så är det lite svårt att veta den exakta tempen. Så om det är en beställning så riskerar jag inte att ta med "dåligt" silver.
Har förmig att jag läst något om detta i ´handbok för guldsmeder´ av Hugo Lindgren. Ska kolla upp det.

Testade en gång att sandgjuta om samma silver flera gånger, märkte en markant skillnad på hårdhet och sprödhet. Efter 5-6 gånger så märktes en väsentlig skillnad.

Runsilver: om man slungar silver, kan det inte hända att luften i kyvetten, som vill ut samlar sig i ingöttet och att man kan missta det som överhettat silver?

Jag göt en ring en gång och antagligen överhettade jag silvret rejällt, eller så fanns det någon orenhet (typ vaxrester) kvar i kyvetten för den såg ut som en sweicherost, ganska cool faktiskt. ;D

mer corpus till folket!!!
Mer
11 år 5 månader sedan #25485 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja nu har jag inte ännu prövat min slunggjut men hoppas att snart få plats och tid för test. Det skall i alla fall bli intressant då jag också skall smälta med låga. Det blir som skrivits på annan plats med en perkeobrännare och acetylen. Kanhända att jag också får nya problem att lösa. Skam den som ger sig. :D
Lasse "Runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
11 år 5 månader sedan #25489 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag mest gjutit med finsilver men jag tycker att det håller för fler omsmältningar än legerat silver.
Legerat blir porigt och sprött efter några omsmältningar medans finsilver behåller karaktäen längre, kanske bara en slump men det är min erfarenhet i alla fall.

//Olof Nilsson
  • Izi
  • Izi Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #25500 av Izi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för alla svar! Jag blev lite klokare! Ja, det ÄR möjligt!!! ;)
Jag gjuter än så länge endast finsilver. Jag har inte vågat ge mig på legering... När jag började hade jag mycket silver över i degeln. Nu fattar jag varför det blev rätt så tokigt efter ett tag! :D
Ja, som sagt, lite klokare!!!
Sidan laddades på: 0.139 sekunder
Powered by Kunena Forum