Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Guldgjutning

  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 10 månader sedan #3176 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej är det någon som har provat eller vet om man kan gjuta guld i en gipsform

jag tänkte göra en modell i vax och sedan hälla på gipset och låta
det stelna och sedan värma så att vaxet rinner ut och sedan hälla i guldet

det fungerar iallafall till tenn men det blir ju betydligt varmare med
guld

verktygsmakaren
Mer
15 år 10 månader sedan #3177 av orlow
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad jag har hört så skall det funka med aluminium åxå. Det viktigaste är tydligen att man förvärmer gipsavgjutningen riktigt länge i typ 500 grader. Allt för att få bort eventuell fukt. det finns en hel del länkar i det här forumet som jag har fått den infon ifrån. Backyardmetalcasting.com har jag för mig. Det mesta är ju sandformsgjutning i de länkar som finns så det gäller att läsa det finstilta.

Så skall du testa så gör det med formen rejält uppvärmd!

Lycka till och meddela resultatet!! [:)]

Mvs Orlow på Ön
Mer
15 år 10 månader sedan #3178 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gjuttemperaturer kan du hitta på http://kerrlab.com/JewelryProducts/tech ... eChart.htm . En annan sida med lite tips är http://www.srs-ltd.co.uk/ som säljer inbäddningsmassa (gips i dagligt tal) ."Gips" för gjutning i höga temperaturer kan du köpa hos Konrad Wahlström om du bor i stockholm.

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Mer
15 år 10 månader sedan #3179 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ja.
Vanligt gips funkar inte. Guld är aldeles för varmt!
Köp guldsmedsgips istället. Det jag använder är ett ca 30 år gammalt astbestgips [xx(] Inte så hälsosamt med det klarar rejält höga temperaturer.[:P]
Utan en gjutcentrifug eller vaacumapparat så kommer du att få problem med att guldet stelnar innan det har hunnit fylla ut formen. Dessa apparater burkar tyvärr vara ganska dyra.[:(!]
Gjutflaskan skall dessutom värmas enligt ett schema till rätt temperatur så det är bra om du har tillgång till en elektrisk brännugn med termostat
Leta reda på någon trevlig kvällskurs/studiecirkel för att prova.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
15 år 10 månader sedan #3180 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja det stämmer bra det. Gjuter själv med vacumkammare som en av mina händiga kamrater byggt av en gammal halonsläckare. Har även ugnar för att bränna ur vaxförlagorna ur gipsformarna. Gjutflaskorna är i rostfritt stål ca 3 mm tjocka. Det för att dom skall tåla de höga temperaturerna ca 700 grader vid urbränningen. Gjuttemperatur på flaskorna skall vara ca 450 grader och metallen i det här fallet silver ca 1000-1050 grader. Har även investerat i en vulk för att kunna göra gummiformar av mina alster då jag är nöjd med dem. Gör sedan fler med hjälp av en vaxinjektor. Har ej ännu prövat slunggjutning där man använder sig av centrifugalkraften. Startade fö med att gjuta i sandform och smälte metallen i en enkel gasolugn och en grafitdegel.
Mvh Runsilver

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 10 månader sedan #3181 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag får tacka för svaren o börja exprimentera med med det

hur funkar förresten det att gjuta med vacum mer exakt


mvh
verktygsmakaren
Mer
15 år 10 månader sedan #3182 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag kör med slunggjutning, det är lite enklare/billigare utrustning än med vacumgjutning men men klarar inte riktigt av samma detaljrikedom som en vacumgjutning. Det är dock en aning mer riskfyllt än vacumgjutning så man bör tänka lite extra på säkerheten.
Om gjutflaskan spricker eller helt havererar när man släpper loss centrifugen så sprejas den smälta metallen ut i rummet.
Vid slunggjutning kastas metallen in i formen, vid vacumgjutning så sugs metallen ner i formen med ett undertryck.


//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
15 år 10 månader sedan #3183 av Metallrobban
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Den förlorare vax-metoden är den vanligaste metoden vid gjutning av guld. Jag har bara bara provat med slunggjutning.
Då jag har använt mig av vacuum är när gipset hälls över "vaxfiguren" då det är viktigt att dra ur alla luftbubblor.
Sedan så smälter jag ur vaxet i en ugn och torkar ur gipset.
(Det är viktigt att gipset är ordentligt tort innan man stoppar in den i ugnen.) Sedan så spänner man upp gipsformen i en slunga.
Jag har har hittils inte misslyckats med det. Men jag har haft bra lärare då jag läste på guldsmedsgymnasiet.
Mer
15 år 10 månader sedan #3184 av jide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Angående gjutslungor. Jag såg en tjej som hade byggt en egen gjutslunga av ett cykelhjul som hade blivit en aning modifierat, tyvärr har jag inga bilder men tänkte bara föda iden hos intresserade.
//jd -- evig tillverkare av allehanda ting
Mer
15 år 4 månader sedan #3185 av tino
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om man är riktigt vågad och scoutiskt lagd, kan man ju göra en gammal typ av slunga, en sån där man svingar över huvudet i ett rep... [:)] Men familjen eller kamraterna bör ju hålla sig på behörigt avstånd, förstås... [:D] Sen, för att få riktigt bra resultat, måste man bränna ur vaxet, inte bara smälta det, så en ugn eller annan uppvärmning till minst 500-600 grader är nog att rekommendera.
Sidan laddades på: 0.138 sekunder
Powered by Kunena Forum