Nya inlägg

    • Leiden Profilbild
    • § 2 Medlemskap
    • Hej. Jag beställde en ritning på lufthammaren. men har inte fått någon ritning. hur kommer jag i...
    • folkabo Profilbild
    • ABNO 1
    • Har ett par funderingar angående ABNO 1 fjäderhammare. Hur stor skall drivmotorn vara i kilowatt?...

Fler ämnen »

emo Gjuta i blästersand?

  • Bushido
  • Bushido Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #35229

Har hört att blästersand eventuellt skulle kunna bli ett vettigt substitut till "riktig" gjutsand, finns det någon som har någon erfarenhet av detta? Min tanke var att helt enkelt köpa någon liten påse enkel blästersand och fukta lätt med typ mineralmotorolja och testa att gjuta i, några idéer? Behöver inte bli perfekt resultat, bara det blir bra nog. Lite skrovlig yta är inget porblem så länge gjutningen lyckas i sin helhet :)

En annan idé jag hade var lera... Vi har sommarhus på gottland, och där har vi hittat stora torkade klumpar av en grå och väldigt hård/bräcklig lera. Antagligen hyfsat kalkhaltig med tanke på platsen, och min fundering var om man kanske helt enkelt kan krossa/mala leran till ett fint pulver och fukta med olja för att få till en hyfsad gjutsand... Några tankar om detta?

Nu tänker ni säkert att jag är snål som inte vill betala 200 kr för gjutsand från slöjddetaljer, men saken är den att jag för tillfället är arbetslös och knappt har nog med pengar varje månad för att klara mina räkningar... Jag har med andra ord inga 200 kr att lägga på gjutsand. Så därför letar jag nu budgetalternativ :) Tips och idéer mottages tacksamt! :)

Mer
6 år 2 månader sedan #35235

Kolla "Bronze casting with what you can find at your home" av Sixten.
Jag ägnade dagen åt gjutning med metoden beskriven där. Blev helt perfekta gjutningar.
Hälsningar Sixten

  • Bushido
  • Bushido Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #35240

Tack för tipset, hittade tråden! Ska läsa igenom den mer noggrant imorgon :)

Mer
6 år 2 månader sedan #35245

Åk till närmaste grustag och be att du får några hinkar med den finaste, (finkornigaste), sand de har. Om du skall göra små gjutningar i aluminium eller brons räcker det att du fuktar sanden med vatten innan du formar. Skall du göra större gjutningar går det utmärkt att blanda i lite cement i sanden och låta formen stelna innan du vänder flaskorna. Enda problemet är att cementblandad sand inte är så bra att återvinna.


Keep the blues alive
  • Bushido
  • Bushido Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #35253

folkabo skrev:

Åk till närmaste grustag och be att du får några hinkar med den finaste, (finkornigaste), sand de har. Om du skall göra små gjutningar i aluminium eller brons räcker det att du fuktar sanden med vatten innan du formar. Skall du göra större gjutningar går det utmärkt att blanda i lite cement i sanden och låta formen stelna innan du vänder flaskorna. Enda problemet är att cementblandad sand inte är så bra att återvinna.
Tack för tipset! Hur hållbar blir formen då? Om man bara fuktar med vatten alltså. Finns det någon risk att det trillar ner sand inuti själva gjutformen och stör resultatet eller håller den sig intakt? Hur fin behöver sanden vara ungefär?
Förstår. Cement kan ju vara en idé... Om man ändå bara använder "fulsand" kan det ju kvitta om den går att återanvända... Jag ska experimentera lite så får vi se vad jag kan åstadkomma! :)

Mer
6 år 2 månader sedan #35256

Du får prova dig fram. Om du får tag i fin sand och du packar åt den ordentligt när du formar så finns det ingen risk att formen rasar.


Keep the blues alive
Mer
6 år 2 månader sedan #35264

Jag tog sand som jag sållade (typ sil), sen la jag till borrkax (sånt som kommer upp när man t ex borrar en brunn i berg) som jag oxså sållade för att få dit mer finkornigt och icke runt material. Blandade det med motorolja i en vanlig betongblandare. Är min fulsand. Den håller ihop väldigt bra även om den lär ge lite grövre yta än köpesand.


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 2 månader sedan #35266

Är det inte Yougurt dom blander i sand när dom gjuter Bronze ?

Mer
6 år 2 månader sedan #35271

Man kan ju också ha en finare "inbäddningsmassa" (sand+bindemedel) bara precis runt gjutobjektet och sen fylla på med fulsanden, bara för att fylla flaskan.
Fast då förutsätter jag att du bara skall hälla i bronset i gjutformen, jag tror inte att det funkar i en gjutslunga ;)
Peter


Peter Sjögren
Mer
6 år 2 månader sedan #35296

Jag blev lite nyfiken på ursprungsfrågan i den här tråden "gjuta i blästersand" och gjorde ett litet test idag, och det fungerade alldeles utmärkt.
Jag tog begagnad blästersand(110 my aluminiumoxid) ur min bläster på jobbet ( noll-budget), silade bort de största klumparna av gammal inbäddningsmassa, och blandade med billigaste sortens gips(modellgips = inte nollbudget men billigt)
Tog 2 delar blästersand till en del gips, blandade med vanligt vatten( nollbudget) och sen gjorde jag som med en vanlig "Cristobalit"-inbäddning och gjöt en liten bronsgrej.
Som sagt det fungerade perfekt, inte lika fint gjöt som med mina vanliga inbäddningsmassor men som hobbygjutning eller där man ska efterarbeta en del, helt perfekt.
Min "lokala bronsgjutare" som gjuter skulpturer har en blandning av schamott och gips, tyvärr kommer jag inte ihåg proportionerna och jag har inte sett till honom på ett par år så jag har inte kunnat fråga. Men jag har för mig att han hade mer gips och det skulle jag nog också ha ifall blästersanden var lite grövre.
Det nämndes också tidigare här att man kunde blanda blästersanden med cement, jag vet inte hur värmetåligt cement är men om det är det så måste det bli ett litet h-vete att knacka upp en sån inbäddning, armerad fint av sanden ;) ....eller?

Peter


Peter Sjögren
Mer
6 år 2 månader sedan #35299

Coolt. Hur gör man en sån gjutning som du beskriver?? Är det som sandgjutning med 2 halvor?? Låter man vattnet torka bort eller värmer man formen? Blir fundersam på det där med vatten.

Inge bra på gjutning så tacksam för förklaring (kanske off topic men ändå).


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 2 månader sedan #35301

Det är som en vanlig "förlorat vax"-gjutning, att det är en engångsform, den knackas alltså sönder efter gjutning. Jag tror nog att gipsen bara klarar en uppvärmning.
Jag förvärmer också "flaskan" innan gjutning och då är det faktiskt en fördel att det är vatten i inbäddningsmassan för ångan hjälper till att trycka ut vaxet ur formen istället för att vaxet sugs in i massan och kan göra att det kommer in föroreningar i gjötet.
Så jag ställer in gjutformen i en ugn som är förvärmd till 300 grader, i det här fallet var formen inte så stor så efter 30 min höjde jag temperaturen till 690 grader (gipset börjar brytas ned vid 700 grader), och när ugnen nått de graderna så hade jag smältan klar efter en timma, och så kunde jag gjuta. Det går ju också att flytta gjutformen mellan två ugnar, där den ena har den låga temperaturen och den andra ligger på den högre temperaturen. Den lägre temperaturen är för att torka ut gjutformen och smälta ut vaxet och den högre temperaturen är för att förbränna alla eventuella vaxrester, sen kan man ju välja om man vill gjuta i en varm eller kall gjutform, det beror ju lite på hur fina detaljer man har i gjutobjektet och hur tjockt det är.
Jag glömde skriva det i mitt förra inlägg att jag testade inbäddningsmassan lite, tex att jag ställde in flaskan i den förvärmda ugnen knappt en timma efter inbäddning, att jag placerade gjutobjektet ganska nära botten och kanterna på flaskan, ca 5 mm som närmast och det höll bra, men då gjöt jag bara med 30 gram och inte i slunga. I slungan blir det ju lite mer tryck på grejorna. Men det var inte en tillstymmelse till sprickor eller att det skulle ha lossnat några bitar ur massan, den verkar hålla ihop jättebra.
Så jag gjorde som jag brukar ungefär och det funkade nästan lika bra, bara det att kostade en bråkdel av vad det brukar kosta.


Peter Sjögren
Mer
6 år 2 månader sedan #35302

Tack för det. Då är jag med på noterna.


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
6 år 2 månader sedan #35303

Hej
Lät ju bra
Har du några bilder på form eller på det du gjöt?
30 g lät inte mycket.
Funderar på att gjuta två små saker av en silver sked??

Mer
6 år 2 månader sedan #35311

hej,
jag tog en bild på götet idag, jag lämnade götet på jobbet i fredags och nu när jag tittade på det idag igen tyckte jag nog att det var väldigt fin detaljåtergivning ändå.
Jag fotade baksidan för den är nog mest intressant i gjutdiskussionen, och man kan se mina "svep" med vaxkniven i ytan. Till höger kan man se några praktporer också, där de är hade jag lyckats bädda in en rejäl luftblåsa så där blev det en stor bronsklump som lagrade mycket värme, och då stelnade metallen sist där och det blev några fina porer som jag kunde visa upp. Jag rörde massan lite för länge när jag bäddade in, så den började stelna lite väl fort. så det sista fick nästan banka ner i "flaskan", fast det var ju ett experiment så det var ju bara bra att testa materialet lite :) , därav blåsan.
Som tur är , är porerna på baksidan. Jag brassade nog på lite hårt med värmen också för att få det att smälta,...jag skulle hinna med en buss :P
Till vänster har jag kört lite med en roterande stålborste, bara för att man ska kunna se lite bättre.
Själva objektet är ca 35x25 mm och kanske 2mm tjockt.
[attachment=0:tkrz8oap]<!-- ia0 -->IMG_8573.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:tkrz8oap]

Så om du ska gjuta med din silversked, tänk på att ha ett ordentligt överskott där det ska stelna sist så att alla porer hamnar där istället för i objektet. På bilden har jag knipsat bort överskottet.

Bilagor:

Peter Sjögren
Sidan laddades på: 0.140 sekunder
Powered by Kunena Forum