Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Gips och sand

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #3989

Hejsan. Jag fick i en annan rubrik svar att jag skulle använda mig av guldsmedsgips. Var köper man sånt då?

Är det någon som vet hur man istället använder sand som gjutform? Alltså...hur packar man sanden så att den ligger still? Släppmedel för sandformen?

Jag tänker fortfarande försöka gjuta med koppar.

/Anders

Mer
14 år 6 månader sedan #3990

Detta funkar för aluminiumgjutning, borde vara samma förfarande...

Sanden skall vara finkornig och blandas med t ex 5% lera.
Den måste nog vara lätt fuktig, man skall kunna krama till den i handen och den stannar ihop. Det får inte vara för mycket fukt pga ånga...

Man har två ramar med piggar av något slag så att de ligger stilla i förhållande till varandra.

Ta ena delen som blir underdel och packar sanden tätt med något tungt, se till att det blir extra packat i kanterna. Sedan får du skrapa så att toppen blir plan, med t ex bräda. Talka (t ex barnpuder) ytan och tryck försiktigt i modellen, ha en sked el dyl till överflödig sand.
När du är nöjd talka mer och ta nästa ram och sätter fast den. Börjar packa i sand, först försiktigt så du inte rubbar modellen. Packa även denna sand bra. Du skall när du har packat och skrapat kunna lyfta upp den översta ramen, vända på den och sätta ner den på arbetsytan. Gör det. Plocka bort modellen och fixa urgröpningarna vid behov med sked el dyl.

Ta den övre formen och gör kanaler som metallen skall flyta i och använd ett rör (>2,5cm ) för att göra kanal som metallen hälls i. Det måste också finnas en annan kanal för luften att försvinna genom.

Om storleken på dessa kanaler är för klena kommer metallen inte att kunna flyta ända ut utan stelna på vägen och blockera...

Sätt ihop formarna, smält och häll. Tänk på säkerheten!! Smält metall är inte nyttig, vare sig på betonggolv, kläder eller huden!!!

/Patrik

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #3991

Tackar för detta tips!

Har precis gjort en form i gips med en plugg av vax. Luftavlopp hade jag inte tänkt på...fast jag är inte riktigt redo ännu för gjutningen. Måste ha ett lämpligt kärl att smälta kopparn i först.

Några idéer?

/Anders

Mer
14 år 6 månader sedan #3992

Som kärl att smälta i brukar jag använda nån form i rostfritt stål. Det duger när man ska gjuta i aluminium, men till koppar krävs ju mycket mer värme, så det kan hända att stålet inte pallar med så bra. Ett typiskt kärl som funkar är deciliter mått å sånna köksredskap som är gjorde i rostfritt. Testade att smälta i en konservburk engång, det gick också, men efteråt så gick den sönder i händerna på mig. Oxidationen gick så snabbt vid förhöjd temp att den helt enkelt rostade sönder.

Annars får du göra en degel i lera.

Tobbe

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
14 år 6 månader sedan #3993

Ja, lera är ju en komposit som tål hög värme, det borde teoretiskt funka.

Sparade rostern till min numera skrotade oljepanna. Av den har jag plockat delar, de skålade och svetsat ihop dessa till en liten degel.
Den är inte snygg men vad gör det? [Yeah!]

Materialet är troligen gjutstål, vilket tål värme mycket bra. När jag får tid skall jag prova med den. Det går säkert åt h-e första gången men hur lärde man sig förr, om inte genom trial-and-error-metoden?

Tackar för tipset!

/Anders

Mer
14 år 5 månader sedan #3994

När jag gjuter små detaljer brukar jag använda endast fuktig sand som jag slår åt ganska hårt med en träklubba. Brukar börja med underflaskan och då lägger jag den upp och ned mot ett plant underlag och när modellhalvan är på plats fyller jag i sanden och slår åt. Tack vare att sanden är fuktig och hårt packad går det bra att vända flaskan utan att innehållet lossnar. Vid större gjutningar är det svårare att kunna vända flaskan så då brukar jag blanda i lite cement i sanden, ca en del cement på nio delar sand. Efter ett par dagar har det hela hårdnat så pass att flaskan går att vända utan problem. Överflaskan placerar jag sedan på underflaskan och innan modellhalvan kommer på plats brukar jag lägga på ett torrt tidningspapper som skiljevägg mellam flaskorna och därefter fylls överflaskan med cementblandad fuktig sand. Efter ytterligare ett par dagar går det fint att dela flaskorna och plocka ur trämodellen. Skickar med en bild på senaste gjutprojektet. Vevhus till en tändkulemotor.


Keep the blues alive
Mer
14 år 5 månader sedan #3995

Konrad Wahlström i Stockholm säljer gjutgips, 340+moms för 22,5 kg. Om du ska använda sand så finns det gjutsand bl.a. hos Slöjddetaljer i Skara. För att hålla sanden på plats används formflaskor, i princip två ramar i metall eller trä med passningar som ser till att de hamnar på samma ställe när man tar isär och sätter ihop dem. Som släppmedel användes förr nikt, men eftersom detta är starkt allergiframkamkallande, tror det är någon sorts pollen, används idag niktersättning. Vet inte riktigt vad det innehåller men där du kan få tag i sand har de även detta.
Man packar sanden i tunna lager med en trä eller metallstamp, först i den ena flaskhalvan (jag brukar lägga denna mot en skärbräda i glas), därefter vänder man halvan, niktar och trycker ner originalet ungefär halvvägs i sanden. Nikta igen, sätt på den andra flaskhalvan och packa denna med sand. Dela flaskhalvorna, sanden hänger kvar i den halva man lyfter, ta bort originalet, sätt ihop och gjut.
OBS! Det är mycket viktigt att gjutformen inte innehåller fukt, jag brukar köra formen i ugnen i 125 grader en timme eller så för att vara på den säkra sidan.

Mer
14 år 5 månader sedan #3996

Vördelöst vetande: Nikt.
Nikt är sporer(ej samma sak som pollen) från lummerväxterna, användes en hel del inom sjukvården och som släppmedel vid gjutningar.
Skulle dock tro att det är mest känt som "kärringkrut", ett synnerligen roligt ämne som har brännt bort många unga pojkars ögonbryn. Även mina.. [:D]
Synd bara att samtliga lummerarter är fridlysta idag...


//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.


//Olof Nilsson
Mer
14 år 5 månader sedan #3997

Vet inte om jag lyckades krascha den här tråden med ett alltför långt inlägg...

Mer
14 år 5 månader sedan #3998

Såg i ditt inlägg 2004/03/10 att du gjort en form av gips. Jag är tveksam om vanligt gips tål de höga temperaturer som det blir med koppar. Bly och tenn däremot går bra. I gjutgips finns tillsatser som gör att det tål högre temperaturer utan att brytas ner kemiskt. Fördelen med gips/vax-metoden är att formen kan göras väldigt komplicerad, kräver dock ugn för att få bort vaxet (kökets ugn räcker inte!). Med sand kan man inte köra "undercut" eftersom förlagan måste bort, däremot kan man använda kärnor för invändiga hål.

Mer
14 år 5 månader sedan #3999

Jag blir ju inspirerad till att börja gjuta jag med!

Släppmedel, går det att använda talk (som finns att köpa på hobbyaffärer till prins august tengjutartillbehör)? Det är inte så dyrt har jag för mig. Eller tror ni att det bara tål tenngjutar-temperaturerna? Kan det gå om man riktigt finmaler lera? Eller ska släppmedlet ha vissa egenskaper?

Mvh/Ludwig


Klurgubbe i unga år
Mer
14 år 5 månader sedan #4000

Vet ej, annars har slöjddetaljer niktersättning för 35kr/kg, och ett kg varar VÄÄÄLDIGT länge...

Mer
14 år 5 månader sedan #4001

Babypuder fungerar bra till Aluminium i alla fall, det har jag sett.

/Patrik

Mer
14 år 5 månader sedan #4002

Det är så självklart att även jag glömde ta upp det, men man måste naturligtvis även göra ingöt och avluftningskanaler. Ingöt kommer nog alla förstagångsgjutare på, men det är inte så bra att glömma det andra heller...

Mer
14 år 5 månader sedan #4003

Luftbubblor kan vara ett problem med gipsformar, ett tips är att INTE använda vatten direkt från kranen, eftersom det innehåller en massa löst luft. Låt det upptappade vattnet stå ett antal timmar eller värm upp och låt det svalna. Häll gipset försiktigt i vattnet, knacka försiktigt på ingjutningskärlet när gipset hälls i resp. har hällts i. Är det förlorad vax/form, "måla" först förlagan med gips. Sen finns det ju andra hjälpmedel som vibratorplatta och vacuum, men om man bara är en sporadisk gjutare är det knappast värt pengarna att skaffa sådant.

Sidan laddades på: 0.283 sekunder
Powered by Kunena Forum