Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Härdning av 1770 som inte funkar

  • ejnar
  • ejnar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #33412

[attachment=0:1qwhbuy7]<!-- ia0 -->Härdning 1 004.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1qwhbuy7]Ett misslyckad forsök på härdning.

Bilagor:
Mer
6 år 5 månader sedan #33419

Surt! Normaliserade du ordentligt innan? 1770 förresten, vad är det för stål?

Mer
6 år 5 månader sedan #33422

Har haft liknande problem med härdning, men har tyvärr inte löst vad som är fel. Mina gissningar är: för varmt, ej normaliserat bladet (spänningar) samt ej tillräckligt aggresiv härdvätska (dvs att bladet härdar ojämt och skapar spänningar i stålet)...

/E


Emil Schönning
Mer
6 år 2 veckor sedan #33903

Det är framförallt formen på bladet som gör det lite knepigt, en tjock rygg o tunn egg ger ofta resultatet att den spricker så där.
Olja är ett säkrare alternativ men om man använder vatten är det noga med temperatur och tiden i vattnet. En variant kanske är att inte kyla ryggen direkt.
1770 är ett fjäderstål.

Sidan laddades på: 0.168 sekunder
Powered by Kunena Forum