Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009

  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29418 av Kenth
Antracit Smidesträff 2009, 18-20/9.


Fredag 18/9 14.00-22.00 Ankomst och Studiebesök
Lördag 19/9 08.00-22.00 Huvudaktiviteter
Söndag 20/9 08.00-17.00 Aktiviteter, Avslutning och hemfärd



Program Fredag 18/9

Studiebesök planeras fortfarande
Eventuellt Bofors Smedja eller Rälsbuss med Nora Bergslags Veteran Järnväg till Nora

17.00-20.00 Inlämning av prylar till Iron in The Hat. Hyttblecket
17.00-20.00 Inlämning av prylar till lördagskvällens auktion. Hammarsmedjan
20.00-20.30 Premiärvisning för dokumentärfilmen ”Smed på 2000-talet” en dokumentär där Sveriges främsta konstsmeder och kritiker på ett enkelt sätt diskuterar vad som gör smide till en samtida kulturyttring, inte bara historisk-bevarande. Filmen släpps som DVD-under Antracits smedträff i Granbergsdal 2009! Smetält Konstsmedjan
20.30 Spontansamkväm med mingel, musik och dryck (medtages). Hyttblecket

Program Lördag 19/9



Hyttblecket

08.00-10.00 Inskrivning av deltagare till smide och festen i hammarsmedjan.
Tilldelning av arbetsuppgift (4-6st) för grindprojekt med Niclas Fännick. Antracit.
08.00- -Smidesfesten startar och smederna anländer till hyttblecket för att smida. Smide pågår på hyttblecket under hela dagen i olika projekt. Se separat program.
Inlämning av prylar till Iron in The Hat. Antracit.
08.30-09.30 Intervju med Liss Annika Söderström visas på film (extramaterial från DVD dokumentärfilmen ”smed på 2000-talet”). Smetält Konstsmedjan.
09.30-10.00 Stenebyskolan informerar om sina utbildningar i konstsmide och metallgestaltning. Konstsmedjan.
10.00-10.30 Träakademin informerar om sin utbildning i brukssmide. Konstsmedjan.
10.30-11.00 Sätergläntan informerar om sin utbildning i smide; form och tradition. Konstsmedjan.
11.00-12.10 Intervju med Bengt Gustafsson visas på film (Från ”smed på 2000-talet”). Konstsmedjan.
12.30-14.00 Intervju med Per Alnaeus visas på film (Från ”smed på 2000-talet”). Konstsmedjan.
14.00-14.45 Modererad diskussion på temat: Är Svenskt smide bättre än Kinesiskt? Konstsmedjan.
14.45-15.30 Stenebyskolan presenterar ett projekt från utbildningen. Konstsmedjan.
16.00-17.00 Smidestävling (på skoj),
Tre grenar och alla ska vara med. 1. stuka 2. Bredda 3. Räcka.
Material och verktyg sponsras av HDK Steneby; Järn & Stål /offentlig gestaltning.
17.00-17.15 Information om Sveriges enda konstsmidestidning som skall ha Nypremiär i Oktober. Konstsmedjan.
17.15-17.30. Intervju med Andreas Nobel visas på film (Från ”smed på 2000-talet”). Konstsmedjan.
17.30-18.00 Iron in The Hat, auktion och utlottning arrangerad av ”Melchior”. Antracit.

(Observera att tiderna kan ändra i sista stund och är preliminära. Tiderna är starttider och aktiviteter kan överlappa varandra)


Startfällt Hyttblecket

Smetält Antracit
  • Johan Sangberg
  • Informations material, Alla Smeders Dag, Lördag 22/5 2010
  • Affischer och diverse info om Antracit
  • Kläder med Antracitlogga
  • Iron in The Hat
  • Försäljning av böcker med smidesanknytning, Nya Järnsmidesboken, Klassiskt Järnsmide, Mest om Järn, Den Andra Världen, Smidets hemligheter, Italiens Konstsmidesförening mm
  • Försäljning av Stenkol. ca:10kr/kg i säck om 30kg

Smetält Konstsmedjan smechef Gustav
  • Gustav_metal Arrangerar Smidestävlingen: Tre uppgifter: räcka ut spets på en värma, bredda ut material på en värma och stukning; Gustav visa också mönstervällning kl 14.00
  • Stenebyskolan med elever (Lärare Janne Hansson och Otto Samuelsson)

Smetält Träakademin Smechef Ulla
  • Ulla Rasmusson med elever (Andreas Lindblom, Mia Persson, Åsa Edlund, Jan Solvander) från Träakademien i Kramfors , elever från treårig utbildning i brukssmide - Brukssmide

Smetält Sätergläntan smechef Mattias
Smetält VaNiWill smechef Erik
  • ironmadeit - Smide med tema Liv o Död!!
  • Erik Vargtand - Smide med tema Liv o Död!!
  • SméVille - Smide med tema Liv o Död!!
    Martin Alsén - Smide med tema Liv o Död!!
    Michael - Smide med tema Liv o Död!!

Smetält Ferrum smechef Rickard
Smetält Kvinns smechef Lina
Smetält Norden smechef Sjur
Smetält Grinden smechef Nicklas
Smetält Gengas smechef Olof
  • SCB - Smide!!
  • Staffan Lundal - Knackeliar samt uppvisning av Gengasbilen
  • drake.eld Göran Thorsen - Smide


Smetält Asp smechef Stefan
  • Stefan Asp Konstsmide
  • Johannes Asp Konstsmide
  • Susanne Edin Konstsmide

Smetält Modigh smechef Stefan
  • Stefan Modigh Konstsmide
  • Wide Modigh Konstsmide
  • Göran Thorsson Konstsmide

Smetält Grabbarna smechef Melchior
Byalagets Aktiviteter vid Hyttblecket.
  • Smide
  • Kolmila
  • Grönsakstävling
  • Försäljning av träkol från Granbergsdals mila!!
  • Kolbullar
  • Hyttboden har försäljning
  • Kaffestugan öppen
  • Visning av hyttan

Hammarsmedjan hos Kallsmen

10.00-15.00 Prova på smide i Beché med Roger ”Kallsmén” Lund!
11.00-15.00 Conrad Hicks från Sydafrika smider i konstverk!
12.00-14.00 Jesse Sipola demonstrationssmider ansiktsmasker!

20.00 Fest i Hammarsmedjan (Obs Anmälan samt avgift ).
20.30 Auktion Hammarsmedjan OBS Lufthammare auktioneras ut!!
21.00 "Live" RockNRoll o musik med Metallbandet!


Startfällt Hammarsmedjan

Smehuset Hammarsmedjan
Smehuset Jesse vid Hammarsmedjan
  • Jesse Sipola, Finland - Demosmide av ansiktsmasker!!




Program Söndag 20/9

Hyttblecket

11.00 - 15.00 Smide fortsätter på hyttblecket under hela dagen i olika projekt.
11.00-11.30 Filmvisning, dokumentärfilmen Smed på 2000-talet visas igen. Konstsmedjan.
11.30-12.30 Demostationssmide: hur man mönsterväller förevisas av Gustav Thane.
12.30-13.30 Johan ”Admin” Sangberg berättar om Antracits födelse och historia och framtid i ord och bild.
13.30 - 15.00 Samling för gruppfotografering och avslutning! Vid Antracit tältet!

Startfällt Hyttblecket

Smetält Antracit
  • Johan Sangberg
  • Informations material, Alla Smeders Dag, Lördag 22/5 2010
  • Affischer och diverse info om Antracit
  • Kläder med Antracitlogga
  • Försäljning av böcker med smidesanknytning, Nya Järnsmidesboken, Klassiskt Järnsmide, Mest om Järn, Den Andra Världen, Smidets hemligheter, Italiens Konstsmidesförening mm
  • Försäljning av Stenkol. ca:10kr/kg i säck om 30kg

Smetält Konstsmedjan smechef Gustav
  • Gustav_metal Arrangerar Smidestävlingen: Tre uppgifter: räcka ut spets på en värma, bredda ut material på en värma och stukning; Gustav visa också mönstervällning kl 14.00
  • Stenebyskolan med elever (Lärare Janne Hansson och Otto Samuelsson)

Smetält Träakademin Smechef Ulla
  • Ulla Rasmusson med elever (Andreas Lindblom, Mia Persson, Åsa Edlund, Johan Säfström) från Träakademien i Kramfors , elever från treårig utbildning i brukssmide - Brukssmide

Smetält Sätergläntan smechef Mattias
Smetält VaNiWill smechef Erik
  • ironmadeit - Smide med tema Liv o Död!!
  • Erik Vargtand - Smide med tema Liv o Död!!
  • SméVille - Smide med tema Liv o Död!!
    Martin Alsén - Smide med tema Liv o Död!!
    Michael - Smide med tema Liv o Död!!

Smetält Ferrum smechef Rickard
Smetält Kvinns smechef Lina
Smetält Norden smechef Sjur
Smetält Grinden smechef Nicklas
Smetält Gengas smechef Olof
  • SCB - Smide!!
  • Staffan Lundal - Knackeliar samt uppvisning av Gengasbilen
  • drake.eld - Smide


Smetält Asp smechef Stefan
  • Stefan Asp Konstsmide
  • Fredrik Asp Konstsmide
  • Niklas Asp Konstsmide

Smetält Modigh smechef Stefan
  • Stefan Modigh Konstsmide
  • Wide Modigh Konstsmide

Smetält Grabbarna smechef Melchior

Kan hända behövs det tid på söndagen för detta? Inget klart dock.. ;)

Startfällt Hammarsmedjan

Smehuset Hammarsmedjan

Smehuset Jesse vid Hammarsmedjan
  • Jesse Sipola, Finland - Demosmide av ansiktsmasker!!
[/i]


Lite bilder från Hyttan
Fil bilaga:
Fil bilaga:
Fil bilaga:



Välkommen!!

Närmare program kommer allt efter som det utvecklas.

Vill du delta, presentera dig själv, ställa ut, hjälpa till. Ja vad som helst med smidesanknytning är välkommet!!

Kontakta:
admin
info@antracit.nu

Sponsorer

Swecox

Karlskoga Hammar & Hejarsmide HB
Fil bilaga:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #29436 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Hej

Ok nu börjar det närma sig och vi har under en tid planerat och modererat i bakgrunden inför årets träff i Granbergsdal. Kenths eilägg här utgör nu "stommen" till årets träff i Granbergsdal. Det är här som alla aktiviteter och tider uppdateras och läggs till eller dras ifrån...Det går utmärkt att i inlägg besvara, kommentera, föreslå vad som står eller kan läggas till ovan. Vi försöker hålla denna tråd så aktuell det bara går och tveka inte att skicka mejl till oss som "håller" i det hela. (Eller svara i ett inlägg här.... :D )

admin Ditt o datt, samt programmet

Kenth Hyttblecket, samt programmet

Gustav_metal Tävling och modererad debatt

Kallsm'en Hammarsmedjan och auktionen

Melchior Iron in the Hat

SCB Lokal och sova


Jag hoppas att vi även i år får en livlig träff och att detta inlägg ses som ett levande dokument som ändras allt eftersom ideer läggs till eller dras ifrån och att vi ändrar det in i det sista!! Vill du bli meddelad så fort något skriv i inlägget kan du prenumerera på det genom att klicka Här eller skriva ett svar!

//johan

Johan Sangberg
Mer
14 år 7 månader sedan #29439 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Hej alla

Jo jag kommer altså även i år försöka moderera en diskussion i mitt tält... Tältet som ovan beskrivs som "separat tält" kallar jag för Konstsmedjan och syftet med detta tält är att försöka ha en plats öronmärkt för seriösa diskussioner, föreläsningar, och annat smidesteoretiskt. Men även konstnärligt och utbildningsbaserad verksamhet.

Jag hoppas kunna överlämna ansvaret över tävlingen till någon som fortfarande studerar på Steneby och hoppas samtidigt att stenebys smedja kan sponsra med material även i år. Om jag inte hittar någon annan så tar jag det i år också så oroa er inte för att det inte blir av.

Om det fins intresse för det kan jag demonstrera hur man mönsterväller.

I tältet tänkte jag också ha filmvisningar... kanske redan på fredagen.

Är festen på fredagen inte nere hos Roger i år då?

//Gustav Thane (Ja, jag har bytt namn och det uttalas som en blandning mellan det engelska thanks och Lane)
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #29441 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Hej Gustav

Tack för det! jo "spontanfest" som det blev förra året på fredagen är det om man vill det, skulle jag tro. "Officiel" fest med mat, auktion och Metallbandet som spelar är det på Lördagen (sluten :P tillställning som kostar lite inträde)....Ok skall vi byta rubrik på det tältet till konstsmedjan då? ?

;D

Johan Sangberg
Mer
14 år 7 månader sedan #29445 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Ja byt det

Jo vad jag undrade ifall spontanfesten blir uppe på hyttblecket eller nere vid smedjan eller där vi sover... eller blir val av lokal också spontant? jag vill boka sovplats föresten...
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29484 av Kenth
Härligt Gustav
Det här ser vi fram mot. Självfallet vore det perfekt om du kan visa lite möstervällning, jag gör en programpunkt för det med tid, om du vill flytta tiden som jag föreslår så säg bara till.
Har döpt om ditt tält till "Smetält Konstsmide", undrar lite över om det är meningen att Steneby skall hålla till där också eller om de kommer med eget tält?

mvh/kenth

gustav_metal skrev: Hej alla

Jo jag kommer altså även i år försöka moderera en diskussion i mitt tält... Tältet som ovan beskrivs som "separat tält" kallar jag för Konstsmedjan och syftet med detta tält är att försöka ha en plats öronmärkt för seriösa diskussioner, föreläsningar, och annat smidesteoretiskt. Men även konstnärligt och utbildningsbaserad verksamhet.

Jag hoppas kunna överlämna ansvaret över tävlingen till någon som fortfarande studerar på Steneby och hoppas samtidigt att stenebys smedja kan sponsra med material även i år. Om jag inte hittar någon annan så tar jag det i år också så oroa er inte för att det inte blir av.

Om det fins intresse för det kan jag demonstrera hur man mönsterväller.

I tältet tänkte jag också ha filmvisningar... kanske redan på fredagen.

Är festen på fredagen inte nere hos Roger i år då?

//Gustav Thane (Ja, jag har bytt namn och det uttalas som en blandning mellan det engelska thanks och Lane)

Mer
14 år 7 månader sedan #29489 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Mmm ja eller varför inte smedtält konstsmedjan... mitt företag heter konstsmedjan nämligen...

Ja Steneby kommer också att hålla till där.

Och om träakademien vill så är de också välkomna... de kan ju tänkas behöva en projektor och så de med, men jag tror att de kan prata ihop sig med Steneby själva om det.

/Gustav Thane
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29491 av Kenth
OK, konstsmedjan får det bli, läste vad du skrivit och sen skrev jag å så blir det som det blir...

Bra det där med att Steneby och Träakademin håller till hos dig också för sina presentationer. Vet du om eleverna från Steneby skall smida?

Å ett nytt efternamn kan jag se, kan det bero på att ni har blivit två under samma tak eller har du bytt efternamn ändå??? Lite nyfiken!!!

mvh/kenth

gustav_metal skrev: Mmm ja eller varför inte smedtält konstsmedjan... mitt företag heter konstsmedjan nämligen...

Ja Steneby kommer också att hålla till där.

Och om träakademien vill så är de också välkomna... de kan ju tänkas behöva en projektor och så de med, men jag tror att de kan prata ihop sig med Steneby själva om det.

/Gustav Thane

Mer
14 år 7 månader sedan #29505 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Jodå jag hargift mig i sommar så den här gången kommer det vara en äkta man som du får träffa i Granbergsdal.
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29514 av Kenth
Då har jag uppdaterat smedsunderlaget med att Sätergläntan också kommer till Granbergsdal under ledning av Mattias Helje och 7 st elever.

Visst är det kul att tre av våra kanske största utbildningsanstalter i smide kommer till oss. Undrar om vi kan få till en diskussion om utbildningsinnehåll, rekrytering av elever samt hur Antracit skulle kunna vara till hjälp.

mvh/kenth
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29527 av Kenth
Uppdaterad med ytterligare en smed, denna gång från Danmark Metalmageren/Rickard Rother.

mvh/kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #29536 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Hej

Här kommer programmet (PDF eller Word fil) från Byalaget. Observera att det programmet gäller 16-26/9 och den sk. Kolarveckan. Smideträffen sker på Kolardagen 19/9 med start 18/9 och avslutning 20/9.....

;D

[attachment=1:25kaynb1]<!-- ia1 -->Kolarvecka 16.pdf<!-- ia1 -->[/attachment:25kaynb1]

[attachment=0:25kaynb1]<!-- ia0 -->Kolarvecka 16.doc<!-- ia0 -->[/attachment:25kaynb1]


//admin

Johan Sangberg

This message has attachments files.
Please log in or register to see it.

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #29543 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Uppdaterat deltagarlistan bland smederna...Just nu kan vi räkna in 51st smeder som kommer att vara aktiva under Smidesträffen!! ;D ;D

//admin

Johan Sangberg
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
14 år 7 månader sedan #29597 av Kenth
Uppdaterad med
Smehuset Hammarsmedjan
* Conrad Hicks, Sydafrika - Smide av skulptur tillsammans med Roger!!
* Roger Lund (kallsmén) - Smide av skulptur tillsammans med Conrad

Smehuset Jesse vid Hammarsmedjan
* Jesse Sipola, Finland - Demosmide av ansiktsmasker!!

Smetält Grinden smechef Nicklas
* agabos, Nicklas Fännick - Smide av grind, bidrag från samtliga smeder emotses!!
* Raymond, Raymond Bjelvin - Smide!!

mvh/kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #29600 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Program] Smidesträff i Granbergsdal 18-20/9 2009
Hej

Då har vi fått meddelande om Sponsring på smideskol från Swecox! 1 ton :o :o att hämta i Norrköping för transport till Granbergsdal? Hjälp ??? ???

Festlistan uppdaterad dessutom på följande länk......(Mer kommer)

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1...=5585&p=29599#p29599 ">viewtopic.php?f=155&t=5585&p=29599#p29599<!-- l -->

//admin

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.139 sekunder
Powered by Kunena Forum