Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Smida svarvjärn

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 4 veckor sedan #14719 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har funderingar på att tillverka mina egna träsvarvningsverktyg.
Frågan är bara vilket stål jag ska ta och hur jag ska härda det. Jag har 1770 redan, tror ni att det kan hålla en egg under svarvning?

Sen till härdningen, måste jag härda hela verktyget eller räcker det med 6-7 cm längst ut? Är det svårt att lyckas med härdningen på 1770, eller ska jag söka reda på en härdugn..?

Mvh/Ludwig

Klurgubbe i unga år
Mer
14 år 4 veckor sedan #14721 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
1770 är enligt min erfarenhet perfekt för vattenhärdning, och då ska man inte vara snål,utan härda en bra bit upp på skaftet är nog en bra regel, kallsmèn kommer nog att slå mig på fingrarna men dt bryr jag mig inte om!

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
14 år 4 veckor sedan #14736 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kommer lite smisk på fingrarna Ingemar "smisk" ;D ;D ;D ;D ha ha ha ha, för du glömde anlöpningen,
den är viktigars av allt, annars blir det sprött, och kan gå av.

Kallsme´n
Mer
14 år 3 veckor sedan #14761 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Aj fan visste att det var en hake med det hela. Men problemet med anlöpning är att det är SÅ! svårt att få den där riktigt indigoblå färgen som jag tycker är så vacker! ;D ;D ;D

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 3 veckor sedan #14786 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Klart som fasen jag fattar att det måste anlöpas ;)

Och hur var det nu, håller 1770 tror ni?
Är det någon som vet hur bra 1770 håller en egg?
Är det svårt att få en jämt härdning på 1770? (jag har aldrig härdat något förut)

Mvh/Ludwig

Klurgubbe i unga år
Mer
14 år 3 veckor sedan #14788 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hoppas nån förstog mitt inlägg!!!

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
14 år 1 vecka sedan #15082 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tror det är bäst att härda hela verktyget först (om du inte ska anlöpa på bakvärme) annars finns en risk att det senare går av just där du hade vattenlinjen. /Martin smed i Handen

och hå
Mer
13 år 10 månader sedan #16427 av Micke M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej.
Jag smidde lite svarvkrokar till en proffisionell svarvare för utprövning av stål. Vi testade tre olika stål för att se om dom höll för påfrestningen, om skärpan höll osv. Han skulle ha dom för att svarva i färskt trä, så påfrestningen är väl inte superhög. Stålen vi provade var 1778 (ganska likt ditt 1770), 2090 och 2140. 1778 härdade vi vatten, övriga i olja. Problemet (om det nu var ett problem) var att han tyckte alla funkade ungefär likvärdigt och helt tillfredställande. Så kör på med ditt 1770, men var dock, som någon tidigare skrev, noga med värmebehandlingarna (normalisering, härdning och anlöpning) så ska det nog gå bra att svarva i färskt trä. Torrt kan ju bli en tuffare utmaning, men se det just så, som en utmaning. Men om det pajar, meddela gärna dina tankar om vad som kan ha gått snett.
Ytterligare ett tips kan ju vara att prata med verktygssmeder som gör svarvstål om deras tillvägagångssätt, stål osv. Kolla med Hans Karlsson, C.I. Fall (även om dom tillverkar det mesta i Kina numer).

Micke M

MM
Sidan laddades på: 0.073 sekunder
Powered by Kunena Forum