Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Sparkmedar

  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #3242 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
<font size="4"><font color="maroon"><font face="Book Antiqua">Finns det någon i detta forum som kan upplysa mig om vad det är för typ av järn i sparkmedar? (Så dumt, det klart att det finns)</font id="Book Antiqua"></font id="maroon"></font id="size4">

[;)]

Tackar på förhand.

Lasse
Fil bilaga:

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
  • Filipcustomknives
  • Filipcustomknives Profilbild
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #3243 av Filipcustomknives
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag är nästan bergsäker på att det är 1770(SS 2090) som det nu heter.

det är ett utmärkt stål för svärdssmide ska jag passa på att tilläga.
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #3244 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar, jag har nämligen blivit vid ett par mycket långa och breda medar från en gammal sparkstötting så det var íntressant att veta. Man tar ju tillvara på alla järnbitar som man kan finna.

Lasse
Fil bilaga:

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Mer
16 år 11 månader sedan #3245 av Piggis
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag vet inte vad det är för järn i sparkmedarna men när jag skulle prova att smida ett svär så delade det sig på längden när jag härdade den [V]
Den måste ha varit väld av två olika material kan det vara någon form av bi-metall???

mvh PIGGIS
Mer
16 år 11 månader sedan #3246 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej å hå!!!![^]

Härdning kan ju vara lite vanskligt ibland,
ett fel kan ju vara att du hade fel temperatur,
eller fel kylmedel, eller fel temperatur på kylmedelet,
verktyksstål skall ju som oftast härdas i olja eller saltbad
vilket gör att det inte blir så snabb avkylning vilket ofta
kan medföra sprickor.[V]
Det är viktigt att man inte har kylmedelet för kallt,
oftast skall oljan ha en temperatur på ca min 70 grader vid härdning av verktygsstål, men undantag finns på alla plan.

Kallsme´n
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #3247 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det är SS 2090 (SS1770) så skall det gå bra att härda i vatten,

<font color="navy"><i>Stål SS 1770: Är ett konstruktionsstål av typen olegerat sk. fjäderstål. Stålet går lätt att bearbeta och kan härdas i vatten varför det är lämpligt till handverktyg. Härdningstemperatur 780 grader C. </i></font id="navy">

men det kanske skiljer sig mellan olika medar.

Lasse
Fil bilaga:

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Mer
16 år 11 månader sedan #3248 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Inte för att verka petig, men enligt mina uppgifter om härdtemp
så är den 820-850 grader för vattensläckning,
och 840-870 gader för släckning i olja, å inte vet jag om det är
olegerat om det är 1,8 %kisel och 0,8%mangan i det,
enlig Bofors stålkatalog anno 1986.

Kallsme´n
  • Solberga Konstsmide
  • Solberga Konstsmide Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #3249 av Solberga Konstsmide
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du har rätt, borde nog kolla lite mer kritiskt i de snabba uppgifterna och inte lita på alla källor!? [:I]


Lasse
Fil bilaga:

Lasse [url=http://solbergakonstsmide.se$quot;:1kcofowr]
Fil bilaga:
[/url]
Mer
16 år 11 månader sedan #3250 av Torsten
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
2090 och 1770 är inte samma stål. 1770 är ett olegerat kolstål medan 2090 är ett legerat stål med kisel som huvudlegering. Båda är fjäderstål.
När det gäller sparkmedar har jag träffat på medar som består av två sammanvällda stål,kanske gör vällfogen att det blir mer spänst i meden.

Torsten
Sidan laddades på: 0.096 sekunder
Powered by Kunena Forum