Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Har du ett tips om hur man gör en korksruv?

  • Anonymous
  • Anonymous Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #6226 av Anonymous
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har försökt mig på att göra en korkskruv men har problem med att få till skruven. Jag har svårt att få den helt jämn och den håller inte tillräckligt bra. Jag använder vanligt blötjärn. Är det månne någon som har något tips?
LM
Bilagor:
Mer
15 år 3 månader sedan #6227 av jenlangs
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Du kan bøye den varme strengen (jeg går ut fra at du bruker 2-3 mm tråd) rundt en ca. 15 mm stang av stål, slik at du får en tett spiral. Deretter tar du den av, varmer den og trekker den litt ut slik at du får passe avstand mellom vindingene. Spiralen vil da også minke i diameter, pass på at du får noe som får plass innenfor korken.  Spiss den enden som skal ned i korken, og sentrer den. Det samme med den enden du skal ha til skaft. En fin løsning kunne være om du smir ut tråden fra tykkere materiale, og beholder den øvre enden tykkere, slik at du kan bøye til et skaft av den. Ta da å bøy enden ned igjen og avslutt med å tvinne den 2-3 ganger rundt spiralens øvre ende. Skaftet kan du bruke fantasien på og gjøre forskjellig ut av.

Også bløtt jern kan herdes - her har du en utfordring. Det vil være lett å brenne opp hele greia når du varmer opp, så her gjelder det å passe på. Og blir det for hardt, knekker det, og det er jo dumt, særlig med en dyr årgangsvin ...

Hørtes dette greit ut? 
  • Anonymous
  • Anonymous Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #6232 av Anonymous
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
:) Tack Jens-Erik! Det var ett bra tips! Ska absolut försöka med detta nästa gång. Jag använder precis som du skrev, ett tjockare mtrl (en gammal spik) och smider ut änden till en smal stång. Men tror det kommer bli bättre att göra enligt din idé, en tät spiral runt en stång och sedan dra ut den till rätt dimension - enkelt men smart! Hälsningar LM
Sidan laddades på: 0.062 sekunder
Powered by Kunena Forum