Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Vällninsmisslyckande

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #9961 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, försökte verkligen envist att göra en eldgaffel i går. Enlig beskrivningen i ritningavdelningen här på antracit, dvs böja runt, väll ihop, såga av och vika ut.

Använde ett stål som är snäppet "bättre" än 1312 lite osäker på vad det faktiskt heter, kanske 1380...

Det var stört omöjligt att få att klibba ihop. Vällde fyra gånger när det gnistrade mer än nödvändigt, slog lätta slag så boraxen stänker ut ordentligt och stålet klibbar. Jag kände verkligen att "det här gick bra det". Men icke, den satt ihop men ändå inte, när jag sågade isär och började bända ut så släppte fogen och jobbet var bara att slänga.

Har någon erfarenhet av att välla sådant här stål?

Funderar på om man ska lägga en bit med 1770 mellan så man får ett lättare stål att välla mot... 1312 och 1770 har jag vällt med gott resultat förut.

Får väl ta och nita ihop den förbaskade eldgaffeln i stället. :)

/E

Emil Schönning
Mer
14 år 9 månader sedan #9965 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har alltid problem med att vällfogar far isär sådär, speciellt när du försöker böja dem .. se till att ha rejäl värme där det ska böjas och över vällfogen, detta brukar hjälpa, röd värme etc så spricker det väldigt lätt isär. Vad jag läst så ska vällfogar etc inte smidas eller något vid för låg värme.

Kanske beror på stålet också? Vet inte vad det är för stål men är det t.ex krom i brukar det bil stört omöjligt att få det att sitta ihop. Iallafall enligt min erfarenhet :>
Mer
14 år 9 månader sedan - 14 år 9 månader sedan #9992 av Ivar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej.

Vet inte om jag är till nån hjälp, men ???

Ja använder inte borax när jag väller utan detta: Swan magic weld, den stora flaskan på bilden.
Då går det fint att välla även 1312.



Svindyrt, men bra  ;)

Källa till bilden: http://www.hovslagare.se
Last edit: 14 år 9 månader sedan by Ivar.
Mer
14 år 9 månader sedan #9994 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Går det inte att välla med vanligt flussmedel som man använder vid hårdlödning?

Kallsme´n
Mer
14 år 9 månader sedan #9996 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Men borax är ju ett vanligt fluss vid hårdlödning!

//Olof Nilsson
Mer
14 år 9 månader sedan - 14 år 9 månader sedan #10088 av EeWe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
En fundering, angående detta problem...

Borax,
Hurpass nödvändigt är det?
(jag har här fått olika uppgifter (1. det underlättar. 2. Men för det mesta fungerar det ändå, om ytorna bara är tillräckligt rena)
Mina egna erfarenherter perkar i ungefär samma riktning. Men, det tycks ju som att det lyckas något bättre om det används.
(måhända hjälper det till att få ett jämnare resultat, och minska risken för slagginneslutningar, mm? Mig veterligen tillför det ju inget till ytorna som skulle påverka processen kemiskt ?)

Många jag talat med har erfarenheten att vällning av riktigt billiga stålkvaliteter ibland bara lyckas ungefär en gång av fyra. (Om det sedan beror på stålet i sig, eller andra orsaker (jag misstänker att man i många av dessa fall använt koks av dålig kvalitet, som kan ha påverkat vid ogynnsamma omstädigheter, tex damm, aska, tillträde av för mycket luft mm)
Själv roade jag mig vid ett tillfälle med att välla samman ett par meter kätting (med borax, men med billig koks och billigt järn), och fann att merparten höll jämn kvalitet, men enstaka länkar var till synes hopplösa fall.
Jag vet inte riktigt vilka slutsatser man skall dra av detta...
Last edit: 14 år 9 månader sedan by EeWe.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #10089 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hm, jag har faktiskt aldrig vällt utan borax, måste testa att välla ihop några ringar utan, för att se om det blir någon skillnad.

Är lite sugen på att testa det där andra flussmedlet för att se om det går bättre.

Det kändes som biten "tog" vällning men sedan så sprack det upp direkt när jag smidde på det.. och jag smidde inte för kallt (tror jag), måste ta några vällförsök till med det där stålet för att se om jag kan lyckas med envist övande.

/E

Emil Schönning
Mer
14 år 9 månader sedan #10090 av EeWe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tom knivlaminat och liknande går att välla utan borax.
Mer
14 år 8 månader sedan #10489 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har funderat lite på det här med att 1312 skall vara så svårt att välla.
Min stora fråga är: Är det egentligen så mycket svårare att välla 1312 än annat stål?
När jag började välla hörde jag från flera håll att just 1312 var svårvällt och besvärligt, jag testade ett par gånger och misslyckades. Mina misslyckanden i kombination med de allmänna åsikterna om 1312 gjorde att även jag började anse att det är svårvällt.
Men finns det verkligen några metallurgiska/faktiska belägg för detta?

Jag skulle nästan våga påstå att det är ett psykologiskt problem. Om man har blivit ilurad en massa förutfattade meningar innan man börjar så är det väldigt lätt att bara ge upp och acceptera ”sanningen” än att fortsätta öva, och utan övning kommer ingen färdighet..

Hur många gånger har jag inte misslyckats med att välla ihop välljärn! Men eftersom jag har lärt mig att välljärn är så mycket enklare så har jag inte sett detta som något problem utan gladeligen fortsatt att öva med välljärn..

”den oskicklige smeden klandrar järnet” heter det ju.
Men finns det något belägg för att klandra 1312 eller är jag bara oskicklig?

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 8 månader sedan #10494 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har vällt 1312 när jag gjorde några ringar. Det går ju, och jag måste säga att det gick mycket lättare än att välla detta 1380 (eller vad det nu heter).

Men jag tror det är lättare att välla med välljärn än med 1312, men det är helt klart svårt att bestämma exakt hur mycket svårare/lättare det är.

Jag själv kan absolut inte räkna mig till en "erfaren" vällare, så jag skyller, som en god mästersmed, på mig själv.

/E

Emil Schönning
Mer
14 år 8 månader sedan #10515 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det kan ev. hjälpa att nita först och sedan välla så att också niten går in i vällfogen.
Även vällfogar kan ju som vanligt järn, särskilt av smärre dimensioner drämmas för hårt:Ett förslag är att låta det kallna och känn hur fogen känns. Är det ruckbart går det ju inte förstås men annars kanske tillräckligt bra för ändamålet? Om du måste värma igen så försök undvika slå och bearbeta fogen i så fall. /Martin smed i Handen

och hå
Mer
14 år 8 månader sedan #10518 av Uffe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!

Svårigheten att välla 1312 kan nog ha att göra med hur det framställs, tror jag. Såvitt jag vet kan den kvaliteten innehålla rätt mycket återvunnet material, och det gör att kvaliteten, eller innehållet om man så vill, kan variera rätt mycket, inte minst kolhalten. Det har jag märkt några gånger när jag stått och försökt borra i vattenkylda ämnen, och havererat en och annan fin borr... Verkar vara så stora variationer i kolhalten att enstaka bitar av 1312 tar härdning till och med. Men såna bitar kan man ju alltid sno ihop några kvinnoknivar eller nåt liknande av istället.

Mvh Uffe
Mer
14 år 8 månader sedan #10519 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nja. Man har rätt god koll på legeringsämnena även om man utgår från skrot. 1312 är ju faktiskt en standard med givna toleranser och de får man inte över/underskrida. Kolhalten är bland det lättaste man kan reglera, är det för lite så tillsätter man kol, för mycket så färskar man bort överskottet.

Vi tillverkar allt vårt stål från skrot och det enda problemet är när det råkar komma med koppar och mässing i smältan. Det finns nämligen ingen möjlighet att bli av med det ur smältan.
Skrotet sorteras efter typ och chargeras i ugnen så att man alltid har ett visst underskott av legeringsämnen, det är ju mer ekonomiskt att tillsätta än att bränna bort dyrbara metaller. Och det tas en hel del kontroll och slutprov innan chargen är klar för tappning.
Så det där med att 1312 skulle kunna innehålla lite vad som helst håller jag inte med om. När det gäller armeringsjärn så stämmer det dock, där är det enbart hållfastheten som styr, vilka legeringsämnen som är med är ointressant. Vilket skulle kunna ha en negativ inverkan på vällbarheten.

//Olof Nilsson
Mer
14 år 8 månader sedan #10522 av Uffe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen.

Nja... Jo, visst är det så, men ett angivet värde, eller toleransband, har alltid vissa variationer. En smälta är ju stor, och det vore väl inte helt osannolikt att innehållet inte blandas fullkomligt perfekt. Och i så fall, vilket bevisligen hänt mig, så kan kolhalten i enskilda bitar uppenbarligen variera så mycket att 1312 tar härdning. Kan man då inte tänka sig att även andra legeringsämnen kan förekomma utanför tolerans emellanåt också? Det kunde vara en faktor som påverkar vällningen.

Rent praktiskt, och även matematiskt, så finns det alltid variationer i en process, oavsett vad det gäller för något, och det finns alltid en viss, låt vara liten, risk att man hamnar utanför angivina toleranser. Här kan man komma in på Gausskurvor, standardavvikelser och sånt, men det faller nog lite utanför tråden. Hur som haver, ju större krav på att resultatet av en process landar inom toleransbandet, desto dyrare blir det.

Jo - lite matte får det bli ändå: Inom industrin pratar man om "Six Sigma", något som ytterst få processer klarar av. Det motsvarar att 3.4 försök av en miljon misslyckas, eller att 99.9997% ligger inom toleransbandet så att säga. Fyra sigma är även det rätt få processer som klarar, och om vi tänker oss en miljon ton 1312 så innebär det att 6.21 ton ligger utanför toleranserna. Det är nog ett par såna längder jag fått tag på....

Hur bra processprestanda ett stålverk kan ha har jag inte koll på, men det är det kanske någon här som vet?

Mvh Uffe
Mer
14 år 8 månader sedan #10523 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej.

Naturligtvis förekommer det variationer i smältan, och det uppkommer även variationer under stelningen, dendrittillväxten skapar segringar och varierande koncentration av legeringsämnen men dessa är i regel väldigt lokala och jämnas i viss mån ut under följande bearbetning och värmebehandling.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.114 sekunder
Powered by Kunena Forum