Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Vällninsmisslyckande

Mer
14 år 8 månader sedan #10525 av Gunsmith
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Skulle tro att härdningen som uppstår i 1312 beror på att borren år slö så att det bildas värme och material från borren
vandrar över till biten som ythärdar i borrhålet.

Gunsmith
Mer
14 år 8 månader sedan #10535 av Lars Eriksson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
I början av tråden handlade det lite mer om flussmedel. Jag såg Helje välla knivämnen i Granbergsdal i höstas. Han använde sand. Och det med stor framgång. Mörk sand med mycket kisel i - tror jag det var.
Men det var naturligtvis inte bara 1312. Men någon sorts halvrostigt bonnjärn var det, plus eggstål. Bra blev det i alla fall. Med sand.
/Lasse
Mer
14 år 8 månader sedan #10539 av Kindbo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Min far född 2004 använde krossad sandsten när han hettsade (vällde). I byn fanns ett gammalt stenbrott där man brutit sandsten fram till början av 1900talet för att hugga slipstenar av. Därför fanns det gott om skrotstenar att krossa.
Om ni har en gamal slipsten som det på sidan står ett K på och några siffror kommer den från Katorp mellan Sköve och Mariestad, siffrorna betecknar hur stor diametern var i tum när stenen var nyhuggen.
Mer
14 år 8 månader sedan #10540 av Uffe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gunsmith:

Nej, så var det inte. Nästan nya korsslipade borrar av bra kvalitet var det jag använde. Det var ett par längder 8mm rundjärn 1312 som bar sig åt på det här viset, och man kan faktiskt se lite skillnad i färg mot övriga bitar jag har. Lite mera ljusgrå i färgen, och med lite gulaktiga skiftningar här och var. Det järnet köpte jag på Söderströms i Nacka, som är ungefär som en brädgård fast för järn. Stål har dom inte, men vem vet, kanske att det råkat halka med material av annan kvalitet av misstag som jag fick tag i.

Mvh Uffe
Mer
14 år 8 månader sedan #10546 av Ungsmed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Min far född 2004 använde krossad sandsten när han hettsade (vällde).


Ganska bra gjort av en 2-åring att kunna välla ;) :D skojjar bara :P kanske de ska vara 1904??

/ Danne "Ungsmed" Borgström
Mer
14 år 8 månader sedan #10548 av Uffe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
En tvååring lär väl gilla "välling".... 

Sorry, kunde inte låta bli...//Uffe
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 8 månader sedan #10554 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kanske är större chans att det var några bitar som hamnat fel då... Distrubutören kanske inte var helt 100 att lita på.

Men uppenbart är det något lurt med de bitar som du har fått fatt på.

/E

Emil Schönning
Mer
13 år 8 månader sedan #18339 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Liite sent att skriva något här kanske men. Jag har som sagt också stora problem att välla 1312 hela tiden, hittade ett litet "recept" på nätet.

4 delar sand
1 del borax
Vissa sidor jag hittar hade även haft i salt. och sedan smält ihop allt till en glasig massa och sen krossat det och använt det som fluss.

Har testat detta och jag tycker iallafall det går väldigt bra, Vet inte riktigt om det går bättre än med borax men inget har rammlat isär än dock .. mer än när jag tar i lite för hårt i böjningar som vanligt.
Blir en jäkla massa slagg på ytan bara :P Kanske har fel sand. Är direkt från sandtaget den är iallfall flytande vid vit temp på järnet.

Hur starka ska vällfogar vara för böjningar egentligen? Ingen som är lite expert på ämnet kanske så man verkligen kan säga att den här lyckades eller misslyckades.
Mer
13 år 8 månader sedan #18352 av Gunsmith
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Problemet vid vällning av modernt järn typ 1312 ska man nog inte leta i flussmedlet
utan i temperaturen. Glöm det där med gnistor . Kommer det gnistor är loppet kört .
Värm ett rundjärn tills det blir gult och ytan ser våt ut , där är välltemperaturen . Det är
som när man gassvetsar . Har ni tillgång till gassvets , använd den och provvärm för
att se hur det ser ut , då är det mycke lättare att känna igen utseendet i ässjan.
När man sen fortsätter att smida och böja ska fogen nästan ha välltemperatur och att man belastar den så lite som möjligt .


Ivan
Mer
13 år 8 månader sedan #18432 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det var ju intressant gunsmith. Men kan inte hålla med om att gnistfritt är det enda rätta. Kommer det aldrig gnistor för dig när du gassvetsar?/ Martin smed i Handen

och hå
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 8 månader sedan - 13 år 8 månader sedan #18434 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

martinahlsen skrev: Det var ju intressant gunsmith. Men kan inte hålla med om att gnistfritt är det enda rätta. Kommer det aldrig gnistor för dig när du gassvetsar?/ Martin smed i Handen


PM

//admin

Johan Sangberg
Last edit: 13 år 8 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
13 år 8 månader sedan #18437 av Gunsmith
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej


Ibland kommer det gnistor specielt i tunnplåt men det betyder att järnet brinner upp.
Vanligast när man ställt lågan fel , för mycket oxygen.

Ivan
Mer
13 år 8 månader sedan #18594 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag vill minnas att jag fick rätt mycket gnistor när jag gassvetsade smidda löv på ett skylthelvete för ett par år sedan. Detta var inte tunnplåt.
Mycket möjligt att det kan ha varit krångel med tuberna, det uppstår ju inte helt sällan men resultatet blev ok och inte var det nå problem med brand på järnen. Men visst, om du e snorsäker på din teori att 1312 inte ska hettas till gnistnivå så är det säkert värt att prova. Men hittills har jag tyckt att jag fått tillräckligt ok resultat med gnistor. Jag brukar dock inte slita ut järnen på första gnistan utan hellre låta det gnistra lite mera innan jag hastigast möjligast nyper ihop. Om det inte är så feta material ska man förstås inte låta järnen brinna för mycket innan man klämmer till. / Martin smed i Handen

och hå
Mer
13 år 8 månader sedan #18595 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
kan bara hålla med scb här
till en smälta på 130 ton så väges legeringarna i kilo med en decimals nogrannhet här i smedjebacken . så om man tar några prover extra ska de inte va nå problem med en tusendels procents precision om man vill det men det är ju vansinne eftersom det kostar tid , men 1 tusendels procent är ju faktiskt 1,3 kilo på en sån smälta . så man skulle ju i princip komma ner på en 10 000 dels procent, men vansinne att ens försöka . mesta normala stålsorter har aldrig krav nogrannare än 1 tiondels procent . å de innebär 130 kg legeringsämmne

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • hovslagarebjörn
  • hovslagarebjörn Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan - 13 år 7 månader sedan #18879 av hovslagarebjörn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Ivar skrev: Hej.

Vet inte om jag är till nån hjälp, men ???

Ja använder inte borax när jag väller utan detta: Swan magic weld, den stora flaskan på bilden.
Då går det fint att välla även 1312.



Svindyrt, men bra

Last edit: 13 år 7 månader sedan by hovslagarebjörn.
Sidan laddades på: 0.115 sekunder
Powered by Kunena Forum