Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Värmebehandling av UHB15LM

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #31852

Hej, jag varit i kontakt med Uddeholm och fått följande data på 15LM

Härdning 860 grader (typ av härdvätska: vatten).

HRC 61 är ungefär 2575 MPa (enligt http://www.efunda.com/units/hardness/convert_hardness.cfm?HD=HRC&Cat=Steel#ConvInto )
Dvs ca 200 graders anlöpning.

HRC 57 är ungefär 2244 MPa (samma konverterare som ovan)
Dvs ca 250 graders anlöpning.

När det gäller härdning av UHB15LM. (riktig tungvrickning)
När man härdar så fungerar det ypperligt att använda en magnet, för då är stålet ca 800 grader varmt.
Detta är när ferriten (magnetisk) övergår till austenit (omagnetisk).
Då gäller det att släcka stålet snabbt så det övergår till austenit, därför används vatten (gärna med salt i), inte olja!!
Om olja används så kommer ferriten övergå till perlit i ytan, med en kärna av martensit vilket skapar kraftiga spänningar i stålet. Detta är nog en anledning till att mina knivar spruckit efter härdning (jag har härdat i varm olja för jag trodde detta var "mjukare" mot stålet och förhindra spänningar).

Uddeholm rekommenderar att man härdar små detaljer i härdolja exempelvis rakblad och tunna fjädrar, men större bitar såsom knivar skall härdas i vatten. Detta kan vara varför en del förvirring finnes angående användning av härdolja.

Bifogat anlöpningsdiagram.

/E

EDIT: Härdvätska angiven.
EDIT: Detaljerad hårdhetsskala vid vissa anlöpningsgrader.
EDIT: Härdvätska ändrat och anledning tillagd

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.


Emil Schönning
Mer
7 år 1 månad sedan #32270

860 grader.....det blir hårda makaroner.... O0
760 och vatten kan jag tänka mig.....
Man kan räkna själv härdtemp. Kolla på Järn-Kol diagram...Det finns ett G-S-K eller G-S-E linje .....
Om vi tittar på 15LM som har0.75%C ....GSK linje visar ca 730C. De som kan, säger :+30-40C för (varmt)vatten och + ca 50C för oljan...Så det blir 760-770C och ca 780-800C.
Man kan tänka på avstånd mellan ugnen och härdvätskan och lägga 10-20C till p.g.a. så fort du tar ut ämnen börjar den kallna....även om du har bara 50cm mellan ugnen och härdvätska så sjunker temp. dramatiskt. Jag brukar köra 810-830C och varm olja.Anlöpning 230-240C. Hårdheten ligger på ca 58-60HRC...mer behövs det inte...annars blir det svårt att vässa kniven.

Vid 860C kan du få strukturen som liknar socker...grovkornig...inte bra för kniv...Det är bara legerat stål som klarar sådana temp. och blir ej grovkornig.
Rätta mig om jag har fel....


....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #32276

Superintressant Valle. Du har ju härdat ett antal blad så det är verkligen kul att höra hur du gör.
Upplever du inte att bladen spricker när du härdar i olja? Är det för att du inte härdar riktigt så varmt?

/E


Emil Schönning
Mer
7 år 1 månad sedan #32277

Jag tycker också att 860 grader låter väldigt högt.
En så hög austenitiseringstemp ger som sagt onödigt stora korn och släckning i vatten från den tempen kommer att de enorma spänningar i stålet.
Men runt 770-800 grader och släckning i vatten, utan salt!
Nu har jag visserligen inte hittat något TTT-diagram för 15LM men jag tvivlar på att du behöver en så snabb härdvätska som saltvatten, om inte dina knivar är väldigt tjocka förståss.

Olja är långsammare än vatten och ger mycket mindre spänningar under härdningen.
Om du får härdsprickor när du använder olja så kommer det bara att bli värre med vatten, leta först upp orsaken till att du får sprickor innan du fortsätter. Ett par förslag att arbeta vidare med är smidestemp, härdtemp och normalisering.
Överhettar du stålet när du smider dina blad så kan det ge urkolning i ytan och oxidation i korngränserna som kan gå ganska djupt in i stålet. lämna ordentligt med slipmån.
Har du för hög austenitiseringstemp när du härdar så kan stålet att spricka på grund av spänningarna som uppstår av den alltför snabba nedkylningen som krävs för att inte gå in i perlitområdet enligt TTT-diagrammet
Har du slarvat med normaliseringen så kan du ha en väldigt varierande kornstruktur i stålet, vilken i sin tur ger stora spänningar vid härdningen och därmed risk för sprickor.
Normalisera 3 gånger vid t.ex 850, 825 och 800 grader så får du en jämn och fin kornstruktur som kommer att uppföra sig mycket mer harmoniskt vid härdningen.

Om olja används så kommer ferriten övergå till perlit i ytan, med en kärna av martensit vilket skapar kraftiga spänningar i stålet.
Nja, vänd på det. den långsamma oljan kommer bara att lyckas skapa ett tunnt lager martensit i ytskicktet medan kärnan kommer att bestå av en jobbig blandning av perlit och martensit, i teorin! I verkligheten så kommer hela bladet att bestå av en ohelig blandning av perlit/martensit i varierande koncentrationer vilket motverkar alla de egenskaper som vi vill ha i ett knivblad och som dessutom kan ge en hel hög med innre spänningar i stålet.


//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #32278

Ojoj, nu blir jag nyfiken. Jag pratade med en metallurg på Uddeholm som berättade och jag antecknade. Händelsevis kan jag ha vänt på påståendet "perlit i ytan, med kärna av martensit". Är det så att man vill ha martensitstruktur genomgående så blir jag lite konfunderad. Om jag förstod det rätt så vill man att hela bladet skall vara av perlit.
Och anledningen till att det blir dåligt är ju när det blandas perlit/martensit i bladet. Det är vi överens om. Men jag fick det förklarat att den långsamma oljan klarar bara av att härda ytan på korrekt sätt och kärnan svalnar för långsamt och bildar då en struktur i mitten som inte är bra. Därför skulle man härda i hårdare härdvätska, dvs vatten.

Jag ska ringa honom igen och maila honom denna konversation, för jag är lite förvirrad nu :)

Normalisering och sedan härdning i lägre temperaturer låter som ett gott recept till mina härdsprickor som givetvis skall testas.

/E


Emil Schönning
Mer
7 år 1 månad sedan #32279

Melchior skrev:

Om jag förstod det rätt så vill man att hela bladet skall vara av perlit.

Aha. Då är det ju bara lite begreppsförvirring. :) Martensiten är den hårda strukturen vi vill åstadkomma med härdningen. Perliten är mjuk.


//Olof Nilsson
Mer
6 år 6 månader sedan #33327

Tillbaka till härdnings frågan....

Igår har jag härdat fulltånge knivblad av 15LM och Arne 2140....820 i varm 50C olja....Hårdhet 62 på 15LM och 66 på Arne, anlöpning 200C ....58 på 15LM och 63 på Arne...Nu har jag lagt Arne igen på 230C....hoppas på 60HRC...

Det är svårt med härdning...Det skiljer sig från ugn till ugn...och allt annat spelar roll...Dem där knivblad var prov härdade i flera omgångar av en annan person , så det år svårt att veta vad hade han för temp. o.s.v.

Känns precis som 15LM var lite avkolat...Närmare handtaget har jag bara 55....Men den får duga...Jag är ingen trollkarl...

Här är härdnings tabell för 15LM ... sidan 10

800C anl.200C och det ska blir 62HRC....Men det är säkert vatten ,som härdvätska. Personligen tycker om oljan....Det blir mjukare och segare...

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.


....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
6 år 6 månader sedan #33330

Det blev 60HRC på Arne, precis som jag ville...


....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 5 månader sedan #34923

Här har jag fått tag på lite härddata för 15LM

[attachment=0:225ktkd5]<!-- ia0 -->TTT 15LM.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:225ktkd5]

[attachment=1:225ktkd5]<!-- ia1 -->Tempering 15LM.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:225ktkd5]

[attachment=2:225ktkd5]<!-- ia2 -->Hardening 15LM.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:225ktkd5]

[attachment=3:225ktkd5]<!-- ia3 -->CCT 15LM.jpg<!-- ia3 -->[/attachment:225ktkd5]

Har inte dragit alla slutsatser från dessa diagram ännu, men jag jobbar mig sakta fram till någon slags insikt.

/E


Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.218 sekunder
Powered by Kunena Forum