Nya inlägg

Fler ämnen »

emo första kniven

  • fibben
  • fibben Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 3 månader sedan #35077

hej.
ny här på forumet och alldeles grön inom knivmakeri. behövde nåt att pyssla med på dagarna och fastnade ganska snabbt för knivar. har väl egentligen ingen aning om jag håller på med men hoppas på ett hyfsat resultat ändå :)

fick tag på en bit av SS2260 och har slipat fram formen på kniven än så länge, blir en fulltang.
har lite funderingar angående härdning nu bara. har läst mig till att man inte ska slipa ner eggen allt för mycket innan härdning (ca 2,5mm material kvar) stämmer detta?
sen har jag väl inte tillgång till så där jätte mycket verktyg på jobbet, jobbar som bilmekaniker, så tänkte kolla om någon har koll på om det går att härda kniven med en gassvets?

tacksam för alla svar

Bilagor:
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 3 månader sedan #35078

hej och välkommen till antracit

i princip kan man använda vad som helst för att härda, bara man uppnår rätt temperatur. gasvetsen fungerar ju men ger kanske inte så jämn spridning av värmen. lägg kniven på ett tjockare och bredare järn och värm upp hela alltet. det ger jämnare och lugnare förlopp. mer tips kan komma från fler medlemmar O0
//johan


Johan Sangberg
  • fibben
  • fibben Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 3 månader sedan #35082

Det lät inte som en dum ide faktiskt.
Inväntar just nu min bandslip bara, sen får vi se hur det går :)

  • Zochion
  • Zochion Profilbild
  • Besökare
5 år 2 månader sedan #35224

FIbben - Hur gick det ?

Sidan laddades på: 0.167 sekunder
Powered by Kunena Forum