Nya inlägg

Fler ämnen »

emo TTT diagram för RWL-34

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #36673

Hej, har rotat som en tok efter ett TTT diagram för RWL-34 men hittar inget. Kan knappt få fram vilken firma som tillverkar det? Har ni någon erfarenhet av detta stål?

Det jag har är denna pdf som folk refererar till ofta. Men den saknar TTT diagrammet, jag vet ju inte hur lång tid det får ta att droppa tempen från 1050 till ca 800. Utan bara att det skall göras "fast from hardening temperature down to less than 800 C (1500F)"

Har nu härdat tre knivar i RWL-34, 10 min i 1050 sedan släckt mellan två stålplattor, fortfarande inuti härdfolien. Fick lite konstiga mönster på kniven, vet inte om det är illa eller om det är okay. Vad tror ni?





MVH
Emil

Bilagor:

Emil Schönning
Mer
3 år 11 månader sedan #36674

RWL-34 är i stort sett samma stål som ATS-34/154CM, enda skillnaden är att RWL är ett pulverstål och ATS är ett konventionellt götstål.
Leta efter TTT-diagram för ATS-34 eller 154CM, de kanske är lättare att hitta..


RWL-34 tillverkas av Damasteel i Söderfors, ring eller maila och fråga.


//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #36675

Tack SCB, nu har jag lite mer kött på benen. Såg någonstans att det var Söderfors som tillverkade stålet... men det är ju staden som de ligger i, då förstår jag min förvirring. :)

Har tittat lite på det som finns om ATS-34 och det ser inte riktigt ut som den infon jag har om RWL-34. Exempelvis lite olikheter i hårdhet + anlöpning.

Jag ska slå en signal till Damasteel och kolla med dem, de borde ju ha bra information. Undrar om jag inte ska lägga upp en tråd här om RWL så det finns publikt.

Tack tack.


Emil Schönning
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #36676

Sådärja, efter nyckelinformationen om tillverkare så hittade jag till en bättre pdf på rwl-34: RWL-34 PDF

Där står det att man skall kyla till rumstemperatur på under 2 minuter. Får nog erkänna att jag inte riktigt nådde dit. Men till under 500 grader gick fort.

Här kommer en bild på de härdade bladen. Jag är fundersam över den blånerade randen på knivarna. Är det så att den självanlöpt på något sätt?




MVH
/E

Bilagor:

Emil Schönning
Senast redigerad: 3 år 11 månader sedan av Melchior.
Mer
2 år 10 månader sedan #36989

Vill du ha snabbare avkylning så blås med tryckluft, men försök blåsa så avkylningen blir så jämn som möjligt.
Jag kör både med stål och Aluminium block drygt ca 2 cm tjocka. Och jag brukar få 65 - 66 HRC . Både i RWL o CPM154CM . Men djupkylning. Mycket mer kan man inte pressa ur dom.
CPM154CM där börjar härdtempen på 1042

Seved

Sidan laddades på: 0.180 sekunder
Powered by Kunena Forum