Nya inlägg

    • Tuval Profilbild
    • Mekanisk släggdräng
    • Hej. Har hållit på från och till med smide under många år men har aldrig haft någon egen...
    • nilsbelsibub Profilbild
    • Borax
    • Borax för vällning och damaskussmide går att få hitta hos: Maila till: Mvh nilsbelsibub

Fler ämnen »

Topic-icon Problem med lödning

  • anki73
  • anki73 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 3 dagar sedan #33744 av anki73
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!
Vilket underbart forum! Har läst och läst, hittat massor med matnyttigt och intressant!
Däremot har jag ett problem som jag inte hittat svaret på än..
Hobbysmider i silver hemma, vilket är vansinnigt roligt. Har fått lite hjälp på vägen genom en silverkurs och massor av litteratur men är absolut amatör.
Efter lödning så blir dock mina smycken alldeles mjuka/porösa, inte bra!
Lödningarna i sig ser fina ut men silvret blir alltså inte ens användbart!?
Är det någon som vågar sig på en gissning om vad jag gör för fel?

Mvh
Anki
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
9 år 1 dag sedan #33746 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Jag skulle tippa på att du har för hög temperatur när du löder. Det finns flera experter på forumet så vi får hoppas på att de kikar in så får du snart ett riktigt svar. Har du bilder att bifiga till inlägget hjälper det att avgör var problemet ligger.
8)
//johan

Johan Sangberg
Mer
9 år 21 timmar sedan #33751 av JESmidefix
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!

Förmodligen så värmer du för mycket.
Vad har du för slags lod? När vi löder på Stenebyskolan använder vi silverlod med graderna vekt, halv hårt, hårt och extra hårt.
De olika graderna avgör vid vilken temperatur lodet smälter. Om man ska göra flera lödningar på samma bit så börjar man med ett hårdare lod som smälter vid en högre temperatur än de andra för att man inte ska smälta den gamla lödningen när man värmer inför den nästa.

Det här är vad jag kan. Hoppas att någon kan ge dig ännu mer info.

MVH Jens
Mer
8 år 11 månader sedan #33781 av wolf_shadow
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Anledningen till att silvret blir mjukare är för att du värmer det. ;)
Om du har t ex hård silvertråd som du värmer upp så den börjar glöda och sedan låter den svalna så blir den betydligt mjukare än vad den var innan, den blir så kallat utglödjad.
Om du sedan bearbeta tråden så kommer den att bli hårdare igen.

Porös låter inte bra, låter som om du får in luft/föroreningar i silvret...... använder du flussmedel, fast du säger ju att lödningarna ser fina ut så det borde ju inte vara problemet då.

Jag håller med tidigare talare om att du ska dra ner lite på värmen, värm aldrig mer än du behöver för att lodet ska smälta.
Mer
8 år 11 månader sedan #33784 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vilket märkligt problem, värmer du för mycket efter att lodet har smält så kan det ju hända att allt bara säckar ihop och smälter :-\ . Men att silvret skulle pli poröst har inte jag märkt någon gång. Vid gjutning t.ex. så är ju silvret flytande men inte blir det poröst för det.
Vad använder du att värma med - något annat än gasol kanske ? Hur ser smycket ut efter betning och polerande ?
Och är du säker på att det är "riktigt" silver du använder ::)

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Sidan laddades på: 0.065 sekunder
Powered by Kunena Forum