Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hjälp med remdrift på Bahco 802

  • marran
  • marran Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 4 månader sedan - 12 år 4 månader sedan #33901 av marran
Hej
Har en bahco 802, vulkantvå, helt ny för mig. På denna skönhet är det remdrift. Något som får mig att snart ge upp på henne. Jag hittar inte någon flat/plan remskiva som krävs för henne, 300 mm lång.
Jag har försökt med säkert 3 olika konstruktioner själv men inget blir riktigt bra. Det fladdrar eller skrapar. Måste ha något riktigt! Har varit på några mek. verkstäder men intresset verkar svalt.
Tänkte även tanken att ta bort "frihjulet" och sätta vanliga kilremmar på "drivhjulet"men då kommer ju hammaren att slå hela tiden.

Någon som kan kast något ljus i vintermörkret.

Lev gott.

Martin

[/img]
Last edit: 12 år 4 månader sedan by Johan Sangberg. Orsak: Förtydligat rubriken
Mer
12 år 4 månader sedan #33902 av sätergläntan
Svar från sätergläntan i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Remskivor kan man hitta på skroten om man har tur. Annars måste det gå att göra en ny men börja inte bygga om hammaren, orginal brukar vara bäst.
Mer
12 år 4 månader sedan #33904 av snickarn
Svar från snickarn i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Jag har tillverkat några st. i plywood till mina träbearbetningsmaskiner. Limma bara ihop så många du behöver.

/Snickarn
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 4 månader sedan #33905 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Hej

Vad tog bilden vägen?

Detta borde gå att lösa ?

//johan

Johan Sangberg
Mer
12 år 4 månader sedan #33906 av RikardA
Svar från RikardA i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Vad hände med hjulet som satt där från början då?
Jag tycker det verkar konstigt att ingen mekanisk verkstad vill hjälpa till, det är ju inte jättekomplicerat att tillverka ett remhjul med flat yta om det inte är någon avancerad infästning till axeln förstås. Det kan ju dock ta lite tid förstås, och då springer kostnaden snabbt iväg...
Vill du ändra till kilrem så kan du ju bygga en konkoppling till den.
Mer
12 år 4 månader sedan #33908 av dögrävarn
Svar från dögrävarn i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
http://www.alfredssonsmaskin.com/default.asp har både remskivor och remmar mm
  • marran
  • marran Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #33910 av marran
Svar från marran i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Hej, tack för svar.

Den ursprungliga skivan, och motorn, var inte med när jag köpte den. På skroten har jag letat något, men det är ju även en begränsad tillgång och tillväxten på efterfrågad remskiva verkar inte vara enorm.
Jag testar att ringa länken imorgon, tack för tipset.


//Martin
Mer
12 år 3 månader sedan #33911 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Det borde väl gå att hitta något "skrot" som man sätter i svarven och fixar en plan yta ?? Finns ju svänghjul på lite av varje som man borde kunna använda. Även om man får borra/svarva ur navet så går det göra ett nytt mindre nav som man svetsar dit. Är det för tungt borrar man bort materiel som de gör med bromsskivor på MC mm.

Eller svetsa ihop ett "hjul med ekrar" som man sätter i svarven och snyggar till. Kanske tom går att balansera i en däckbalanseringsmaskin om nu balansering behövs.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
12 år 3 månader sedan #33912 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Jag är precis på väg att köpa en gammal Klafverström med remdrift. Men jag tror inte alls på det här med att använda det som de gjorde original. Det är ju en nollskiva men sen så för man över remmen på drivhjulet med fotpedalen. Men hur hårt den slår beror ju då på hur långt in på drivhjulet remmen hamnar... Det måste ju innebära att den breda rämmen slirar olika mycket beroende på hur mycket man gasar. Så om man inte kör på full fart hela tiden slits väl ändå remmen hur mycket som hellst... jag tror inte att det är en bra lösning. Då borde det väl ändå vara bättre att ha ett koniskt hjul som glider mot drivhjulet precis som på ABNO-hammare istället... så då borde man väl bygga sig ett sånt eller? istället för nollskiva och drivhjul brevid varandra.

/Gustav
Mer
12 år 3 månader sedan #33913 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
I så fall varför inte "hårdkoppla" och köra frekvensstyrning med fotpedal på elmotorn direkt ??

Har du slagit din lärling idag ??
  • stensjön
  • stensjön Profilbild
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Yrkes Smed
Mer
12 år 3 månader sedan #33914 av stensjön
Svar från stensjön i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Det är väl remskivan på drivmotorn som sitter separat som är problemet? köp ett standardnav till din motoraxel, räkna på varvtal ca 280- 300varv/min ,skaffa ett rör 300 mm långt och svetsa ihop med ditt nav och svarva av ytan. Ju större dia på remmskivan desto okänsligare temp, fukt och remspänning. Du kanske kan ta smalare rem-kortare remskiva,jag har 50mm rem på en liten fjäderhammare.Och remmen slits inte upp,remvax och friktionsskiva.Det enda som är motiverat att bygga om till är hydraldrift, små ingrepp på hammaren men kostar en del.

Roland Smén Svensson
Mer
12 år 3 månader sedan #33919 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Hydrauldrift lät ju coolt. Bara ett hydraulaggregat, hydraulmotor och en ventil dårå ??

Har du slagit din lärling idag ??
  • stensjön
  • stensjön Profilbild
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Yrkes Smed
Mer
12 år 3 månader sedan #33920 av stensjön
Svar från stensjön i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Det var någon för länge sedan här på forumet som skrev om hydraldrift,och när jag renoverade och installerade en Finn hammare blev hydrallösningen bra för på Finn sitter remdriven konkoppling mitt uppe på maskin och det blir svårt med plats för rem nedväxling och motor.100cc hydralmotor och Bowex koppling på axeländan,oljeburk, motor och pump (typ 8 tons vedklyv) på 19cc. Enkel ventil och en vajer från spaken ner till gaspedalen. Snabb , exakt reglering, behöver inte "kickas" igång som med nollskiva.Går även att köra Auto-pilot med justerskruv på ventilpaketet, på tomgång eller valfritt och sen bara gasa (snabb vällning!!!)
Med flatrem är det bra om remmen är lång och att inte diametern på skivorna blir för liten.på min lilla fjäderhammare fick jag göra en "mellanaxel" med kilremsnedväxling innan den "långa" drivremskivan (skorstensrör svetsad på nav)

Roland Smén Svensson
  • marran
  • marran Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #33938 av marran
Svar från marran i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
tack för tipset, jag löste det genom honom.

dögrävarn skrev: www.alfredssonsmaskin.com/default.asp har både remskivor och remmar mm


nästa spörsmål, har sett att visa klär in "remhuset" med plåt, finns det någon idé bakom detta arrangemang?

lev väl
Mer
12 år 3 månader sedan #33941 av Hammar
Svar från Hammar i ämnet Hjälp med remdrift på Bahco 802
Det är nog mestsdels för säkerheten, dvs att man inte ska få in otilbörliga "kroppsdelar" ....

Hammar

Hammar
Sidan laddades på: 0.169 sekunder
Powered by Kunena Forum