Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Kallsåg sjunker för snabbt

  • Greven
  • Greven Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
4 år 11 månader sedan #35617

Hej!
Nu startar jag en tråd till idag. Två på en dag, inte illa.
I smedjan jag har tagit över finns det en kallsåg som sjunker väldigt snabbt och man hör ett gurglande ljud. Jag gissar att det handlar om att det är för lite hydraulolja någonstans, men jag hittar inte var jag ska fylla på. Är det någon som kan komma med en hint?
När jag tittat på den så ser det ut som om det ska kunna rinna kylvätska i ett slutet system pga hålet baktill. Men jag hittar inga munstycken någonstanns så det har förmodligen inte fungerat på länge. Är det något man ska försöka få fixat innan den används för mycket?

Greven

Bilagor:

Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
4 år 11 månader sedan #35620

Jag har inte en sådan kallsåg men en annan.

Kan den sjunka för snabbt ??? Den sjunker väl av egen vikt och motståndet från materialet den sågar. Hydrauliken är väl enbart till för att lyfta sågen i bakåtrörelsen?? Kanske finns det sågar som trycker oxså men den jag har lyfter bara (eller ska lyfta men det funkar dåligt). Min har vattenhydraulik som åxså driver "pumpen" till kylvattnet.

Så det är ju bra att din sågar fort :D Min sågar för sakta i grova material så man får trycka extra med handen (eller dricka kaffe..)


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
4 år 11 månader sedan #35621

Avverkningen styrs av den flyttbara vikten på ovansidan. Det brukar vara en mekanisk del som lyfter upp såden på "tillbakavägen". Själva vätskan som skall flyta runt är ju till för kylning. Eller missar jag något nu?


Emil Schönning
  • Greven
  • Greven Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
4 år 11 månader sedan #35622

OK, då är det jag som inte har fattat konstruktionen. :P Min tanke var att eftersom den inte verkade lyfta när jag har provkört så tänkte jag att hydralkolven var till för att reglera fallet nedåt. Jag får stoppa i något lite större material och se vad som händer nästa gång jag är ute och pular.


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
4 år 11 månader sedan #35623

Jag kan inte din maskin men min tjorvar i lyftet av bladet på bakåtdtaget. Trodde detta var kritiskt men måste säga att det inte tycks spela så stor roll.

Däremot ska man passa sig för t ex tunna rör och grova tänder. Läste att antal tänder som ligger an på materialet inte ska vara färre än 3 (om materialet är säg 3mm så måste bladet ha 1 tand /mm eller fler (vad det nu blir på tänder/tum)).

jag har mer och mer gått över på fintandade blad för att slippa byta (one size fits all) tror jag kör 13 TPI (tänder per tum). Då kan man ändå inte lägga in tunnväggiga rör för då biter bladet fast och knäcks av sågen.

Köper billiga blad på ODT tools (eller är det OTD?)


Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.164 sekunder
Powered by Kunena Forum