Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Smida mässing

  • nyllet
  • nyllet Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
2 år 5 dagar sedan #37074

Hej kamrater!

Jag tänkte testa att smida lite mässing i helgen, ska försöka göra en skål av en ganska stor bit mässing som jag har liggande.

Vad har ni för erfarenheter av mässing?
Vad ska jag tänka på?
Kallsmida?

Tack för hjälpen!

Mvh
Andreas

  • Skulpturjärnverket
  • Skulpturjärnverket Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
2 år 4 dagar sedan #37075

Vad är det för legering?
Mässing finns i många olika varianter. Jag har jobbat med en mässingssort nu som är helt omöjlig att hantera. En u-profil som vi ska bocka och anpassa efter en böjd glasruta. Den legeringen innehåller 56% koppar 2,5% bly 0,2% aluminium och resten zink. Det materialet kan du inte arbeta med kallt då spricker det. Det har ett väldigt snävt intervall mellan 630-730 grader då du kan jobba med det. Sen är det rent hopplöst och spricker mest.

Försök att ta reda på vad det är för sorts mässing du har och försök att få tag på produktinformation om det. Där står precis vid vilka temperaturer du kan bearbeta det mm,mm.

Det finns en legering som kallas för tomback. Det innehåller väldigt mycket koppar. Detta material kan du mjukglödga, kyla i vatten och sen bearbeta kallt.

Du kan också börja med att rödvärma biten och låta den svalna tills den blir mörk och sen kyla i vatten. När du sedan slår på den och du märker att den har blivit betydligt mjukare än innan så ska det inte vara några problem att smida den. Men då tror jag att du skall försöka smida den kall, den hårdnar allt eftersom du slår på den så du måste mjukglödga regelbundet, du känner när materialet inte tar emot slaget längre, då är det dags och tänj inte på den gränsen, då är det lätt att det spricker. Du kan också pröva att smida den "halvvarm" runt 5-600 grader. Mässing är tyvärr inget bra material att smida, då är brons att föredra.

Sidan laddades på: 0.239 sekunder
Powered by Kunena Forum