Nya inlägg

Fler ämnen »

emo formtillverkning precisions gjutning

  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #16842

finns det någon i södra dalarna eller dess närhet som håller på med precisionsgjutning å kunnde tänka sig att låta mig vara med under formtillverkning i studiesyfte ??


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Senast redigerad: 11 år 8 månader sedan av ewoc.
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17225

nääääähääääää

är de nån i mellansverige då som skulle vilja lära mig lite om formtillverkning enligt lost wax metoden ??


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #17227

Berätta gärna inom vilket område du vill ha hjälp så är det större chans att du får napp.
Det är ju trots allt vissa skillnader i att gjuta små smycken av silver eller stora pjäser av gjutjärn eller liknande även om de båda använder sig av "lost wax"


//Olof Nilsson
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17231

ja de är nog riktigt att man ska vara så exakt som möjligt i sina frågor , glömmde det


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #17238

just cire perdue eller lost wax som det också kallas, är nog en lite väl komplicerad teknik att lära sig via forumet, är jag rädd...


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Senast redigerad: 11 år 7 månader sedan av ewoc.
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17249

tack ewoc för ett bra svar på mina funderingar , undrar dock om man måste slung gjuta eller använda vacum ??


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #17253

dan610324 skrev:

...endel häller ju bronset direkt ner i formen och andra har en kanal som går ner och mynnar ut i botten på formen så metallen kommer in underifrån och stiger uppåt . varför så olika tillvägagångssätt ??


//Olof Nilsson
Senast redigerad: 11 år 7 månader sedan av SCB.
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17257

ja ok gaser förstår jag men inte fukt , inte om man ska gjuta i en rödvarm form ??? ?


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #17262

Det beror väl på vad man menar med "bättre" ?
Jag har ett guldsmedsgips hemma som i jämförelse med lera och gödsel är hyffsat modernt, det är enklare att hantera och ger bra precition i de gjutna detaljerna men jag skulle nog inte villja påstå att det generellt sett är bättre då det innehåller astbest.


//Olof Nilsson
Mer
11 år 7 månader sedan #17264

jag antar att tekniken man bör använda beror på hur stora saker man gjuter. gör man stora bronsskulpturer gör man ju inte alls på samma sätt som när man gör smycken, så det är väl naturligt att teknikerna varierar. när jag har gjutit brons har jag använt mig av cire perdue, sandgjutning eller silicatform. silicat var överlägset bäst, men också överlägset dyrast...


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17790

hej ewoc

jag har funderat mycket över dina ord .


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #17808

ja vill uppnå max ytfinhet och vill få med alla detaljer .
det får du med sand, det är extremt fin.
men strunt i det. kolla länken i mitt förra inlägg, där ser du en tabell över hur en burnout cycle ska gå till. långsamt upp till 100 grader allra först. det är gipset man tar hänsyn till , och det är viktigt att det hanteras rätt annars går formen åt h***vete, och vaxet ser man på som just förlorat eftersom det brinner upp. men jag minns att jag har gjutit av grenar, kottar et.c. med framgång, de brann upp och gjutningen lyckades. poängen jag vill fram till är att det du använder som form går förlorat, och att du inte kan ta tillvara det. testa med stearin, du, eller något som brinner upp. du bör inte avbryta processen, ta ut formen ur ugnen et.c. risken är ju att hastiga temp.skillnader kan orska sprickor i den, och att den sedan inte håller den tunga smälta som du ska ha in. den måste också ha jämn värme, så jag tror inte det är någon höjdare att gå på den med gasolbrännaren för att få ut vaxet.
vad har du hittat för info på nätet?


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
11 år 7 månader sedan #17811

Om du inte vill köpa och bränna upp en massa vax så kan man ju även göra modellen av fogskum eller frigolit/markisoleringsskiva, Det är billigare än vax och det går att göra väldigt fina och detaljerade modeller med det. Nackdelen är väl att det ryker och luktar väldigt illa när man bränner ur formen..


//Olof Nilsson
Mer
11 år 7 månader sedan #17813

kan vi inte försöka hitta ett material som man inte skadar miljön och hälsan med? :) frigolit är ju plast, det avger ju extremt giftiga ångor och bör alltså inte brännas! kan också föreställa mig att det skulle förorena formen. kanske man kan tänka sig trä, papier maché eller lera av mjöl eller ris?
funderar också hur du ska utföra själva gjutningen? en meter långa kanoner slungar man ju inte, vacuum är väl heller inte att tänka på. så om du ändå ska hälla i smältan kan du väl göra en form i två halvor? då gör du ju heller inte åt vaxet. det gör du heller inte i länken till bronzesmith i mitt förrförra inlägg. silicat verkar ju vara ett bra sätt för dig, varför vill du gjuta just med gips?

Once these ceramic shells have dried thoroughly the pieces are placed into an autoclave and


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #17814

fogskum eller markskiva tror ja blir svårt å få till en snygg modell, för de går ju knappast att svarva med nån ytfinhet

sen blir det ju enklare i längden om man kan göra en stålform som man kan gjuta vaxförlagorna i , då kan man ju göra fler exakt lika utan problem

men snälla ewoc , man behöver ju inte va ointelligent bara för att man är rumpmas , jag har aldrig funderat å gräva ur vaxet , ej heller att avbryta urbränningsprocessen , eller å använda nån gasolbrännare .

mina funderingar har varit att utforma botten i gipsvärmningsugnen så man kan ta reda på vaxet som rinner ur formen genom ett bottenhål till exempel , då kanske man kan rädda vaxet som börjar rinna vid +68 grader celsius , vet inte vid vilken temp det självantänder men det får man väl lära si. allt som rinner ut mellan 68 å självantändning måste man ju kunna gjuta med igen . här pratar vi i alla fall om vax för 2 000 - 2 500 per form , å nu har ja sett att sargenta har till å med en vattenbaserad vaxurkokare i sitt sortiment att användas före bränning av formarna . så visst går det tydligen att återanvända vaxet .

å när det gäller sandformer så förstår ja inte riktigt hur man ska göra delfinerna på en kanon i en sådan form, det går säkert men är troligen komplicerat . delfinerna är lyftöglorna som sitter mitt uppe på kanonen , se bild .

Bilagor:

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Sidan laddades på: 0.310 sekunder
Powered by Kunena Forum