Nya inlägg

    • Jonne Profilbild
    • Gjuta blylod i gips?
    • Hej, Jag ämnar gjuta några trollinglod (i bly) till fiske på runt 8kg/ st. Jag funderar på att...
    • bevarasmedjan@gmail.com Profilbild
    • BORAX
    • Borax för vällning och damasksmiden är väldigt svårt att få tag på. Det finns en...

Fler ämnen »

Topic-icon formtillverkning precisions gjutning

Mer
12 år 4 månader sedan #17815 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

SCB skrev: ... Nackdelen är väl att det ryker och luktar väldigt illa när man bränner ur formen..

Häll på lite lösningsmedel när det är dags, det brukar ha en "försvinnande" effekt på frigolit o.dyl.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 4 månader sedan #17823 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

jag har aldrig funderat å gräva ur vaxet

har jag aldrig påstått heller. ???
jo -

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 4 månader sedan #17824 av Kindbo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej på er "smälltare"

Ett tipps är att ost är ytbehandlad med ett vax.
Om jag inte minns fel smälter vaxet vid ca 60 grader och jag vet att det självantänds vid 280 grader. Den som har kontakter på ett ostlager kan nog få tag i ostvax när de byter vax i vax grytorna, på Arlas ostlager Alexander i Götene är det ca 600 kg vax i grytan.
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 4 månader sedan #17827 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tackar å bockar för det tippset , synnerligen matnyttigt

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
12 år 4 månader sedan #17828 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har använt mig av metoden "förlorad form" vid några tillfällen, och då framförallt då jag inte hunnit tillverka en trämodell eller då trämodellen p.g.a. olika orsaker varit svår att tillverka. Metoden är ju lätt att använda, särskilt om man bara skall gjuta en enda detalj. Man skär ut sin frigolitmodell med en vass kniv, gräver ner den i sanden, gör ett nedgjöt av frigolit, packar åt sanden och sedan är det bara att hälla den smälta metallen på nedgjötet. Detta försvinner omedelbart, liksom modellen när det träffas av den flytande metallen. Nackdelar med metoden är att det osar lite samt att ytan på detaljen inte blir lika bra som då man formar efter en lackad trämodell.

Keep the blues alive
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 4 månader sedan - 12 år 4 månader sedan #17831 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
men om ni tittar på bilderna så ser ni delfinerna (lyftöglorna) som på vasas kanoner till och med är tre till antalet , det sitter en delfin även längst bak på kanonen där det normalt sitter en så kallad druva , vilken oftast är bara en rund kula . hur gör man formen i silicon eller vulkgummi ?? krävs det maskiner eller ?? jag hade tänkt mig en form för själva stycket å en form för delfinerna , sen när man fått fram vaxpositiven tänkte jag sätta ihop delfinerna med stycket och sen göra ingjöt å avluftningar sen fylla med gips runt omkring som vanligt . jag vill inte gjuta bronset i delar å eftermontera .
därav min något negativa inställning till sandgjutning eftersom jag tror det blir hemskt komplicerat med en sån formsättning . jag tror heller heller inte på att skära i frigolit eller liknande då det gäller att kunna göra flera identiska kanoner . och det är mycket mer detaljer än man tror (zooma in detaljerna nedan) , men silicat verkar också intressant , grunderna är ju samma som gipsgjutning .

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Bilagor:
Last edit: 12 år 4 månader sedan by dan610324.
Mer
12 år 4 månader sedan #17848 av ovralid
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
angående lyftöglorna så formar man så kallade bindstycken(sangjutning)dvs lösa sand stycken som sedan formas fast
Mer
11 år 1 månad sedan #25524 av ufo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det kan vara intressant att titta i boken "Metal Casting - Appropriate technology in the small foundry" av Steve Hurst. Den riktar sig till gjutaren som inte har tillgång till rent industriella resurser.

Jag hittade mitt ex hos Camden Miniature Steam Services, men det går säkert bra med Amazon också (fast köp från någon av de europeiska webbplatserna (.co.uk eller .de) så går det fortare).

Boken beskriver bl.a. vaxursmältning med formar tillverkade av kodynga och halm bl.a.

God jakt

/Ulf
Mer
11 år 1 månad sedan #25527 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
dan610324: Hur har det gått?!?

Hade inte läst den här tråden förut. Men jag tycker ditt projekt verkar mycket spännande!

Satt själv för någon vecka sen och funderade på hur jag skulle gå tillväga för att slunggjuta corpus... ;D

mer corpus till folket!!!
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 1 månad sedan #25528 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Javisst ja.

denna tråd har jag missat att bevaka och undrar oxå hur det gått dan?

//admin

Johan Sangberg
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #25529 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
håller på med master tillverkningen nu , ska snart prova med tillverkningen av silikon formen

har fått hem ca 100 kg liljeholmens ljus stumpar , så vax har jag så jag kan börja experimentera nu ;D tur man har kontakter med kyrkan >:D

men problemet är silikon formen till delfinerna , inte fullt så enkel att tillverka

vet inte hur jag ska gå tillväga

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 1 månad sedan #25538 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
En annan variant är väl att du gör en form som du gjuter stearin i och får identiska engångsmodeller... iom att du bara då gjuter 'kalla' saker (60 grader?) så går det ju med t ex vanligt gips eller något annat enkelt...

/Patrik
  • dan610324
  • dan610324 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #25546 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jo visst , de ä ju de ja håller på med . mastern till att göra en form att gjuta vaxpositiven i , men det finns en del underskärningar så jag måste ha en förlåtande form i något elastiskt material . och då tror jag nog att silikon är lämpligaste materialet .

annars skulle gips fungerat utmärkt

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Sidan laddades på: 0.160 sekunder
Powered by Kunena Forum