Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Kyrkklocka

  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 4 månader sedan #25406

Gjuter kyrkklocka i brons 37 cm i diameter ca35 cm hög .
Har aldrig gjutit i brons förut. vi har pluggen klar flaskan tillverkar vi i två delar som sedan packas med odb sand
Klockdevisen är skuren i gummi som klistras på pluggen
Kläppen kommer att gjutas försig ock monteras i ett järn fäste

Mer
10 år 4 månader sedan #25407

Det skulle vara intressant att se lite bilder av ditt projekt. Det verkar vara stort för att vara första gången. Hur mycket kommer den färdiga klockan att väga? Hur skall du smälta så mycket metall?
Argentum

Mer
10 år 4 månader sedan #25413

Tänk på att göra kärnan tillräkligt mjuk/porös/eftergivlig, annars spricker klockan när den svalnar. En kompis till mig gjorde en sprucken Hedebyklocka, ganska förargligt.
Robin

Mer
10 år 4 månader sedan #25414

Även jag har en kompis som gjöt en klocka som sprack eftersom kärnan var för stum så det verkar vara ett vanligt misstag så det kan vara värt att nämna igen (och så fick jag en bevakning på tråden)

Greven


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
10 år 4 månader sedan #25417

hejsan vad har du för sand resp bindemedel.guter du i brons 80/20?jag gjorde en som var snäppet mindre förra året .inga problem med sprickor men var inte för ivrig att slå upp, för då kryper tennet ur materialet.lycka till

  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 4 månader sedan #25421

kul attså många är intreserade av klockan
TACK för alla tipps
enligt gammla resept tänker vi nog klockbrons 90%cu 10%ten
Vikten beräknas till ca 25 kg
Modelen är hämtad från museum klocka från 1600 ca
Sanden är typ odb köpte 100 kg från Danmark( rödsand luktar trälim)
Funderar om man skulle skära ut en inner del av cellplast den borde ge med sig
Vi ser till att ha mins 50mm sand mellan andra material som Tex flaska samt bottnen som vi har utgåt från golv gips
som banor har vi blå rör så att vi kan dra flaskhalvorna på när plugen skall bort


Morels i mora gjutersina klockor uppockned förmodligen kan innerdelen skuta uppåt mid kylning men hur får man allt att sitta kvar?

  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 4 månader sedan #25423

argentum skrev:

Det skulle vara intressant att se lite bilder av ditt projekt. Det verkar vara stort för att vara första gången. Hur mycket kommer den färdiga klockan att väga? Hur skall du smälta så mycket metall?
Argentum

vi har köpt stor degel använder stenkol i broms truma olje bränare står för luft tillförseln
För mig består problemet av att lyfta degeln ock hällai bronset i formen degel tången har vi inte gjort ännu
ska se om min gjutar kompis kan ladda in lite bilder så ni kan ta del av det vi gör

Mer
10 år 4 månader sedan #25424

obb sanden lär du inte få att hänga kvar upponer.jag hade vattenglas sand.obb sanden funkar bättre till små grejor.klock bronsen är 80cu 20sn en helt annan klang än 90/10.gjut klockan stående med inlopp i botten,hur tjockt är godset ,är det tunt så kanske du skall ha box uppepå flaskan funkar bra och man får ett mycket bättre gjutförlopp samt att det är lättare att hålla nivå i boxen än en vanlig nedloppstratt.

  • värjerblixten
  • värjerblixten Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 4 månader sedan #25425

ovralid skrev:

obb sanden lär du inte få att hänga kvar upponer.jag hade vattenglas sand.obb sanden funkar bättre till små grejor.klock bronsen är 80cu 20sn en helt annan klang än 90/10.gjut klockan stående med inlopp i botten,hur tjockt är godset ,är det tunt så kanske du skall ha box uppepå flaskan funkar bra och man får ett mycket bättre gjutförlopp samt att det är lättare att hålla nivå i boxen än en vanlig nedloppstratt.

20 80 stämer även lite silver för klangen men det fram går inte hur mycket vi har 20 gram mest för ritualen tror inte det påverkar ljudet

inlopp i botten låter intresant avluftningen bli enkel då. det känns som att vi måste köpa störe degel
vi skall väga plugen så vi kan skatta volymen men degeln ser liten ut nu när plugen är klar

vi utgår från kopparstump samt rest ten (plåt) tänkte gjuta tackor först så att vi blir av med lite oxider sedan har vi små kulor i en kopparrörsstump som skall i vid gjutning typ flus eller nåt tror att det skall flocka oxider mm

Mer
10 år 3 månader sedan #25602

silvret var enl hörsägen prästen som skulle slänga i smältan ,säkert något ockult.jag har några sådana rör men har aldrig provat dom.jag har fosfor koppar som jag rör i innnan gjutning ,metallen blir mycket mer lättfluten då.

Mer
9 år 5 månader sedan #28377

Hur gick det med klockan??? Mycket spännande det där!

Orvalid: Vad är fosfor koppar? Tips på vart jag hittar det? Jag har ett par såna kopparampuller som jag pytsat upp i mindre ampuller för ca 3,5 kg i stället för 40 som de är måttade för. Trycker ner dem i smältan när den är varm nog att smälta kopparen och det liksom bubblar och kokar. Det ska visst binda gaser och hindra porbildning. Jag har inte sett någon skillnad i resultatet men jag har ju inga porer...

Jag har snart slut på mitt gjutskrot och har försökt mig på nytt skrot (ett större kugghjul från en snäckväxel), men det blir bara skit av det! Flussen blir som tuggummi och det oxiderar ohjälpligt. När det stelnar i luften blir det grått och skrovligt...? Kan det vara bly? Måste till skroten och kolla... Har är ju usel på rödmetaller bara. Allt heter mässing hos honom :-\ Helst skulle jag vilja blanda bronset själv, men tenn är ju så hlvts dyrt!!! Koppar inte så billigt heller, men det är lättare att hitta så man slipper köpa på tacka.


Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
9 år 5 månader sedan #28381

hej du ,snäckväxelhjul förmodligen aluminiumbrons.du kan få köpa fosforkoppar av mig, jag tror bronspriset är nere under 40kr kg+moms nu.jag gjöt en klocka härom veckan ca 25 kg med "krona"uppepå blej bra .jag gjuter alla mina klockor stående med inlopp i botten och vattenglassand funkar bra.

Mer
9 år 5 månader sedan #28396

Kul! Låter den bra oxå?
Nej aluminiumbrons tror jag inte det är... Det brukar vara det i t.ex. propellrar och annat inom marin användning då det behövs ett korrisionsbeständigt material, och det har jag råkat på ett par gånger så jag vet hur det är.
Men VAD ÄR fosforkoppar? Och varför tillsätter du det? Jag vet att fosfor även det ger en bättre korrisionsbeständighet, men är det bara därför? I klockor brukar man ju traditionellt ha klockbrons, och det är det inte fosfor i. Det enda jag vet man har det i är kanonmetall.

Vattenglassand... Härdar du med kolsyra då?
Har du testat med harts och härdare? Då kan du använda en finare sand och får en riktigt fin yta! Men det kanske inte är så noga på en klocka... Blev dock riktigt impad av resultatet!


Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Mer
9 år 5 månader sedan #28403

fosforkoppar har man för att det skall flyta bättre kan bli "snorigt" utan .det är kanske 50gram på 35 kg annars är det bara koppar o tenn,vatten glaset heter ecolotech härdas med kolsyra ,jag har furan också men använder sällan då det luktar mycket.vattenglaset är ju rätt harmlöst,vad gäller yta så blackar jag den och slipar blacket med tummen blir bra yta vågar man så kan man ju alltid gjuta kallare men ibland går det inte så bra ,den kanske bara blir halv ,men så är gjuteribranshen,learning by doing.

Mer
9 år 5 månader sedan #28413

Det hade jag gärna testat! Vart håller du till någon stans? Skulle vara kul att komma på studiebesök!


Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Sidan laddades på: 0.485 sekunder
Powered by Kunena Forum