Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Kolv, kolvringar och vevstake

Mer
14 år 10 månader sedan #29038 av Fredriksson
Svar från Fredriksson i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Det fungerar säkert bra ändå! Ska du driva något med den?
  • folkabo
  • folkabo Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #29039 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Det vet jag inte än. Den stora utmaningen är att försöka få den att fungera. Om det skulle lyckas får jag väl se vad jag skall ha den till.

Keep the blues alive
Mer
14 år 10 månader sedan #29041 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Hej Folkabo.
(Trevligt med signaturen "Keep the blues alive")

Blir väldigt imponerad av era kunskaper och färdigheter, skulle inte för mitt liv ens komma på tanken att tillverka egna kolvringar och framför allt inte att tillverka en egen motor. :o
Det är väldigt kul att inte alla har lagt smidet "på hyllan" - som jag, har bara tappat sugen o gått i väggen, eller nåt sånt.
Här i Lysekil har vi en förening som heter "L.Laurin" som pysslar med tändkulemotorer och har ett eget museum, och även en "tändkulemotorns dag" som brukar infalla i början av augusti och även ett "tändkulemotor-race" någon vecka innan. Väldigt trevligt och med mycket "dunk" och fina båtar.
Är medlem men inte alls aktiv, tycker bara att det är trevligt med alla eldsjälar som lägger ner hur mycket tid som helst på att bevara och hålla all gammal kunskap levande.
Här är en länk till föreningens hemsida http://www.llaurin.se/

Lycka till med motorn // Martin i Lysekil

P.S.
En länk till bluesföreningen Ernst i Lysekil http://ernstblues.se/
D.S.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
14 år 10 månader sedan #29042 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Jag skulle nog gänga i ett knaster i spåret tex en M4 mässingskruv med lite högtemperatur locktite på,
det gjorde jag på mina kolvar som jag fick tillverkade till min gammla mc,en TWN BOSS

Kallsme´n
  • folkabo
  • folkabo Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #29043 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Har flera gånger tidigare varit inne och kollat på motorer på Skandiaklubbens hemsida i Lysekil. Det är ju rätt häftigt att de har en egen gammal bogserbåt, Harry, utrustad med en Skandia tändkulemotor. Var också inne och kollade på bluesföreningens hemsida. Det är ju bara att gratulera till att ni har en livaktig bluesförening i Lysekil. Kan berätta att vi även här i Tidaholm har en livaktig bluesförening där jag är medlem. Föreningen har egen hemsida och adressen är: http://www.dustyroadblues.se
Så till frågan om man skall ha knaster eller inte när det gäller kolvringar. Fördelen är ju att man kan bestämma var skarvarna skall vara. En nackdel är att det kan kvadda motorn om ett knaster lossnar. När jag röjde i min verkstad häromdagen så hittade jag en kolv med bruten vevstake som suttit i en Volvo B18 motor. På den finns inga knaster i kolvringsspåren.

Keep the blues alive
Mer
14 år 10 månader sedan #29056 av Fredriksson
Svar från Fredriksson i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Jag är ingen expert på det här. Men min tanke är att om ena änden eller ändarna på kolvringen kommer mitt för utblåset, så skulle änden kanske få chansen att sticka ut en aning och nypa? En fyrtaktare brukar väl inte ha knaster, då man har ventilerna och inga in o utgående kanaler i cylindern? Ett knaster tar sig ingen vägen då det ligger innanför Ändarna på kolvringen. Eller är jag ute och cyklar? :)
  • folkabo
  • folkabo Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 10 månader sedan #29058 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Nu förstår jag vad du menade i ditt tidigare inlägg. Det är ingen fara att skarven någon kolvring skulle kunna sticka ut i insugningsshålet eller avgashålet. Ringarna är svarvade till samma diameter som cylindern. Ämnet var något ihopspänt undet svarvningen och sågades sedan isär i svetsskarven. En lös ring har därför större diameter än cylindern men när den väl pressats in är den absolut rund och därför kan ändarna inte sticka ut. Angående knaster så menar jag att om de skulle lossna kan de kila sig in mellan kolven och cylinderväggen och kvadda kolven eftersom den är av aluminium. Kolvens diameter är från början ca 0,1 mm mindre än cylinderns diameter och detta spel ökar ju med motorns slitage.

Keep the blues alive
Mer
14 år 10 månader sedan #29059 av Fredriksson
Svar från Fredriksson i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Då håller jag nog med dig om att strunta i dom! Så det inte börjar knastra när du startar den ;)
Mer
14 år 9 månader sedan #29068 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
En tvåtacktare har ju av någon förklarlig anledning att ha knaster i spåret, annars hade det ju inte behövts, medans en fyrtacktare inte behöver knaster eftersom det inte finns några kanaler på en sån i cylinderloppet.

Skulle inte tro att knastern kan lossna eftersom dom går där det inte finns någon kanal.
Gängar man bara in en litem mässingskruv och låser den med en högtemperatut Loctite så
ska det inte vara nån fara enligt min erfarenhet av tvåtaktare och Beche Hammare,
som åxå har knaster i spåren.

Kallsme´n
  • folkabo
  • folkabo Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 9 månader sedan #29069 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Jag har ju alltid trott att man har knaster i kolvringspåren för att inte ringarna skall kunna snurra och därmed kunna få skarvarna rätt under varandra. I och med att det alltid finns en liten springa vid skarven kan i så fall en del av kompressionstrycket lättare gå ner i vevhuset. Särskilt om man bara har två ringar ökar ju chansen att man får detta läckage. Att man skulle ha knaster för att inte ringarnas skarvar skall kunna hamna i avgas-eller luftintagsportarna, då det gäller tvåtaktsmotorer, har jag aldrig tidigare haft en tanke på. Får nog leta information om detta intressanta ämne på nätet.

Keep the blues alive
Mer
14 år 9 månader sedan #29070 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Har ju ingen betydels vart skarven är på en ring man har ju samma läckage hela tiden även om skarven är mittemot på andra sidan,

Det bästa är ju att ringen har ett knaster för då slits ju kolvringen in efter cylinderloppet,eftersom den inte snurrar, om det skulle bli ovalt tex.


Kallsme´n
Mer
14 år 9 månader sedan #29072 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
Jag vet i alla fall att jag satte kolven till min moped (va ett tag sen...) åt fel håll. Pilen på kolven skulle väl vara mot avgasröret (va jag minns) men jag satte den åt motsatt håll. Då hamnade kolvringsskarven för något hål (minns ej om det var avgas eller insug) men effekten blev att det small/knäppte i motorn och när jag öppnade så hade kolvringen gått sönder och repat upp cylinderfodret.

Nu undrar ni säkert "hur gick det sen.....?" ;) Tvätta ut kolvringssmulor, i med ny kolvring å köra vidare. Hade en Yamaha med skivbroms 8) gjorde 90 km/h i backen utanför skolan om man hängde över styret .....

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
14 år 9 månader sedan #29076 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Kolv, kolvringar och vevstake
mr_president.
Förutom knaster i kolven så kanske du även hade behövt trampor till moppen ;D
Martin i Lysekil

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Sidan laddades på: 0.109 sekunder
Powered by Kunena Forum