Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Plåt bearbetning :>

  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 3 veckor sedan #13413

teacher skrev:

Jag funderar på att komma till Granbergsdal och dregla över alla duktiga smeder och lära mig ett å annat trix, men ännu så har jag inte lagt schemat så långt bort.

ewoc: All plåt går att driva kall, men har du tjockare plåt än ca 1,2 mm så kommer du att vara tvungen att slå riktigt hårt och då gör du mest bara en massa fula märken, såvida du inte har en riktigt fläskig pen på släggan. Å så måste man glödga med jämna mellanrum för annars så spricker skiten bara om du ska göra större åverkan på plåten. Koppar är ett underbart material som går att töja hur mycket som helst :D om man mjukglödgar med mycket jämna mellanrum..

igår gjorde jag om min utegrill till en ässja och jösses vad den åt kol... 3 säckar i timmen ungefär, men det gick att få stora plåtbitar glödgade blixtsnabbt.... åsså gick det snabbt att blåsa hål i grillen med upptäckte jag... Men jag fick toppen till nästa hjälm klar ialla fall


Johan Sangberg
Senast redigerad: 12 år 3 veckor sedan av johan sangberg.
Mer
12 år 3 veckor sedan #13414

Hoppas att inte milan är allt för nykörd... det brukar vara rejält med liv i dom låååååååååååååååång tid efter, en liggmila jag var med och gjorde brann 2 månader efter vi hade strypt den (trodde vi).. Det var tur att den var bara på en par kubik haha... Jag var med på en 25 kubiks liggmila för tre-fyra år sen och vi fick kol så det räckte bra länge då :D


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13419

det går alldeles utmärkt att få fina släta saker när du driver tjockare än 1.2! om jag knopar silver börjar jag te.x. alltid med minst 1.5. har en kompis som driver skålar kallt


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13420

Det går säkert bra, jag har förmodligen fel teknik eller så är min 350 grams plåtslagarhammare fel verktyg, för jag får mest bara fula bulor för att jag måste ta i så och då slår jag snett eller något sådant så att hörnet på penen gör fula gropar. Så därför jobbar jag gärna varmt när jag ska göra sådana saker.

Knopar är ett uttryck jag inte är bekant med.. vad är det???

Att driva skålar är ju för mig precis tvärtom mot att resa, det jag kallar att driva är när man arbetar inifrån med en rundad hammare i en rundad skål, att resa kallar jag det när man arbetar från utsidan (se länken till anvilfire och normandhjälmen).. Använder vi oss av samma termer tro??

Att driva (min term) skålar i tjockare material utan att få buligt är inga problem, det är då heller inga problem att ha en slipad hammare och "småpicka" mot städet för att få det riktigt slätt å fint.


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13432

det kanske inte allt är samma terminologi, men drivning och träckning sker från utsidan, med drivhammare eller pen mot trä eller stål. genom att minska vidden men öka tjockleken (grovt beskrivet) på plåtens kanter så får du en skål. ofta veckar man plåten som en kakform och driver ihop vecken. detta kallas bl.a. "raising" på engelska. man säger ju också "att driva upp" en skål.
när man knopar gör man "tvärtom", genom att minska tjockleken på plåten i mitten, med en kulhammare mot stål eller trä, ökar man vidden på den och den bildar en skål, säg du ska driva en kopp. om du driver den lämnar du botten orörd och i original plåttjocklek. om du knopar den är det kanterna som blir orörda. i teorin alltså. ofta blandar man teknikerna. så om man bara knopar, blir botten till slut för tunn.
men alla sätt är bra utom de dåliga, bara man får fram sitt resultat! är som sagt lite nyfiken på trycksvarvning om någon har erfarenhet...


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13433

Har jobbat en del med trycksvarvning, av koppar, mässing och aluminium, har dock ej gett mig på stålplåt.

Din kompis som trycker tjockare plåt använder förmodligen rulle i supportsvarv, själv har jag mest jobbat med handspakar i en gammal trycksvarv från förra sekelskiftet och då är man lite begränsad av plåttjockleken. Koppar och aluminium kan man trycka i princip hur långt som helst medan mässing är lite mer förrädiskt. Mässingen kan verka flyta med i tryckningen men kan i sista finköret explodera, mässing tål nämligen inte sammanpressning lika bra som andra material, Höll på att mista tre fingrar på vänsterhanden när en mässingsburk sprack under tryckning.

De två metoderna skiljer sig lite då den första bygger på en materialförflyttning under högt tryck med lågt varvtal på svarven,
medan den andra metoden bygger på att man använder ett högre varvtal för att använda friktionen som ett redskap.

Ingemar


Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 3 veckor sedan #13435

Sådär ja... då börjar jag få ordning på termerna här :D

Det du kallar för knopning är det jag menar med drivning..

Det du kallar för drivning och träckning är det jag menar med resning. Träckning var för mig ett nytt uttryck igen :D Vad är det för skillnad på drivning och träckning??

När jag gör mina rustningar så använder jag båda teknikerna, fast jag har en viss förkärlek till knopning,


Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13436

hm... språkförbistringen sprider sig...


Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 3 veckor sedan #13440

Ewoc!

min svarv var äldre än anno datzumal, cirka 27 år äldre


Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Sidan laddades på: 0.272 sekunder
Powered by Kunena Forum