Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Diff.-härdat

  • fb_100000471765262
  • fb_100000471765262 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #36870

Första riktiga bra Differential-härdning , och härdlinjen finns där , men att båda få fram stålets "Blå-lyster" och härdlinjen samtidigt , lär vara nästan omöjligt , men LED-ljuse lär vara bättra när man vill plåta den blåa färgen .

Bilagor:

Ejnar Brochmann
Mer
3 år 5 månader sedan #36873

Vilken typ av stål är det ?? Hur gjorde du (temp, lera, vatten?).

Tycker inte det är svårt att få den att synas men däremot att få den snygg och tydlig. Ju mer man får bladet polerat (utan repor) destå lättare att se (efter etsning).

Tyckte även själv att man fick fram den (härdlinje - hamon) bättre om man först fick bladet polerat och sedan omväxlande polerade med "det finaste man har" typ 8000 papper eller polermedel och sedan estade - polerade -etsade. Får för mig att eftersom bladet är olika hårt kommer poleringen bita olika och därmed föra fram skillnaderna i hårdhet.


Har du slagit din lärling idag ??
  • fb_100000471765262
  • fb_100000471765262 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #36883

Hej President , stenborr kyld i olja och eldfast betong . Första kniven är anlöpt i 300 grader i 20 min , detta medförte den sätter lite slip-skägg men Hamon-effekten avtog lite .

Bilagor:

Ejnar Brochmann
Mer
3 år 4 månader sedan #36886

Min erfarenhet är att man inte skall (behöver) anlöpa alls. Anlöpningen tar bort hammon-effekten.

Likaså behövs ingen anlöpning av ryggen då den är "ohård" redan (går inte av).


Har du slagit din lärling idag ??
  • fb_100000471765262
  • fb_100000471765262 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #36888

Samma tänger jag , det är ju därför man Diff.-härdar klingan .


Ejnar Brochmann
  • fb_100000471765262
  • fb_100000471765262 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #36889

Någon som ser vad som har sket här vid härdningen ? OK bilden är inte bra men den skvallra ju ändå .

Bilagor:

Ejnar Brochmann
Senast redigerad: 3 år 4 månader sedan av fb_100000471765262. Orsak: Lägga till text
  • fb_100000471765262
  • fb_100000471765262 Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #36890

OK! Främre delen är härdat vid högar temperatur då jag experimenter , den högar temperatur får härdlinjen att "Explodera" om detta är bra eller dålig vet jag inte , jag ser där något som kan va "Ashi" .


Ejnar Brochmann
Sidan laddades på: 0.551 sekunder
Powered by Kunena Forum