Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Vällning

  • lallas
  • lallas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 1 månad sedan #35464

Har en lyftkätting som enligt utsago är smidd 1927. En länk har brustit någongång i tiden. Ville naturligtvis fixa detta då jag ska ha den till min gamla kran så vill jag att det ska se korrekt ut. Använder normalt moderna lyftstroppar när jag lyfter blocken men jag vill ha utrustning som är tidsenlig med resten av grejerna jag använder. Jag ser det lite som mitt eget lilla stenhuggerimuseum.

Men till saken. Gjorde två försök till att välla ihop länkarna; Först med ett 45 gradigt snitt på kortsidan, därefter med ett rakt snitt på långsidan (vilket vad jag kan se verkar vara det sätt som länkarna är ihopvällda på). Bägge var delvist ihopvällda med men inte starkt nog. Det hela slutade med att jag fick ta till svetsen på det sista försöket och svetsade ihop den där vällningen misslyckades.

Detta gjorde ju jobbet och efter test så blev det starkt och bra men är egentligen inte nöjd. Inte nöjd alls. Jag har svårt, varje gång jag väller, att få ihop det. Ibland brinner det upp för mycket material så även om vällningen går bra så blir det ihopvällda området för klent, andra gånger så vill det inte gå ihop alls.

Antar att det bara är att fortsätta kämpa med det för att sakta hitta känslan för det men skulle vilja få ihop lite tips och grejer att tänka på för att öka på chanserna att lyckas nästa gång jag dyker på det.
Vill även veta hur man egentligen normalt väller ihop en länk. Kortsida/långsida? Snett/rakt? Använder man sänken eller dylikt? Speciell teknik på städet? ???

Det känns ju lite som vildavästern att stå där vid fältässjan och utföra en så känslig process som att välla. Men smederna förr kunde ju. Deras brunn av erfarenhet var dock betydligt djupare än min... ;D

Mer
5 år 1 månad sedan #35465

Träna träna. ;)

Du kan göra en scarf weld. Dvs du formar ändarna på länken på detta sätt:



Sedan värmer du upp till mörkt rött, slänger på borax (behövs inte så mycket). Sedan värmer du till första gnistret kommer. Klappar ihop det med lätta klibbande slag. Sedan går du på med två sådana vällningar till. Borstar av och sedan kollar hur vällningen tog. Smid ut till rätt tjocklek runt om över hornet.

Det är svårare att välla en del stål, det finare stålen kan vara lite trixiga. Testa några olika sorter.

Lycka till

/E


Emil Schönning
Mer
5 år 1 månad sedan #35466

Det är nog bara övning som gäller.
Är kättingen från 1927 så kan man nog anta att den är gjord av martin- eller lancashirejärn vilka är lätta att välla och man behöver inte vara så restriktiv med värmen.
Skaffa lite gammalt välljärn och öva.
Jag har smitt några meter kätting och mot slutet blev vällningarna nästan helt osynliga men i början blir det lätt som du säger, antingen för tunt eller så sitter det inte ihop riktigt.

Ett skålformat undersänke underlättar väldigt mycket.
Min var en gammal bergborr som jag smidde till så den passade i fyrkanthålet i städet. ca 150mm hög och plan översida. värm upp och slå ner en rundstång tvärs över ovansidan så blir det ett bra sänke för att hålla länken på plats när man väller smider ut vällningen sen.

Ska se om jag har någon bild någonstans..
Här är i alla fall en rätt bra video.
http://www.youtube.com/watch?v=nLIbObCltfQ

Men se här.. Det fanns lite bilder i en gammal tråd.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=8...hilit=fotboja#p26194 ">viewtopic.php?f=88&t=5001&p=26210&hilit=fotboja#p26194<!-- l -->


//Olof Nilsson
Mer
5 år 1 månad sedan #35467

Jag tror du har svaret på problemet i din egen fråga, du använder en fältässja:) Fältässjor är för rörmokare och möjligtvis hovslagare, de är alldeles för grunda att välla i. Järnet börjar brinna innan det är varmt i en normal fältässja, om du inte har en gigantisk kolhög. Bygg upp kanter med tegel runt forman så att du får en djupare kolbädd. Minska blåset lite mot slutet när du är nära vällvärme, det ska inte spruta gnistor men järnet skall se lite simmigt ut.

  • lallas
  • lallas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 1 månad sedan #35468

Ja, just det. Jag har haft känslan av att det är en väldigt tight marginal på var jag lägger ämnet i kolbädden. Så det ligger mycket i det du säger robin. Brukar ha betydligt mera kol när jag väller än när jag smider vanligt. Men att tillfälligt utöka forman med tegelstenar tror jag är en kanon idé till nästa gång.

En annan sak jag insåg när jag såg SCB's inlänkade youtube klipp var att jag kämpade med en grov kätting aldeles själv. Även om jag flyttade städet så nära ässjan jag kunde så var väl antalet slag jag hade på mig, när jag väl fått länken på plats över städet, kanske nere på ett om ens det. Hade bundit upp den med grov ståltråd för att kunna jobba effektiv men momentet att släppa länken med tången och greppa smideshammaren tar ju några sekunder man egentligen inte har i det läget.
Kan tänka att ett undersänke borde vara bra. Ger jag mig på det igen ska jag fixa något liknande. Vilket jag garanterat kommer göra. Så mycket har jag lärt mig om smide att jag vet vilken skillnad det är att jobba med effektiva verktyg.

Ser att du SCB vällde ihop länkarna på långsidan i sned vinkel. Känns ju som det intuitiva sättet man vill göra det på.
Tror mina vällningar hade blivit bättre om jag sammanfogade dom med vinkel (som SCB och mitt första försök) och överlappade dom lite mera så att det ihopvällda området blev grövre än det omgivande. Hade ju gett mig lite mera marginaler. Hade ju blivit lite mera som bilden i Melchior's inlägg.

Tack för tipsen!

Sidan laddades på: 0.342 sekunder
Powered by Kunena Forum