Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Mässing Brons Koppar

  • Herrero
  • Herrero Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 11 månader sedan #35671

Har problem med lödning av Mässing och brons, flussmedel? Använder gasolbrännare. Tips? Tack för hjälpen

Mer
4 år 11 månader sedan #35672

Skulle behöva lite mer detaljer för att kunna svara på din fråga, tex hur stora bitarna är som ska lödas samman, hur kraftig brännare du har, vilket slags lod ??
Själv kan jag inte läsa på min flussburk vad det är för något i den, men skulle gissa att det är borax och vatten, har haft den sen 80-talet :) ,tror inte det är jättenoga vad det är.
Fast det som brukar vara problemet när man inte lyckas är att man inte har tillräckligt med värme så att inte hela verkstyckena värms upp tillräckligt, sen kan man ju värma för mycket också men jag gissar att det inte är det som var problemet.
Nu pratar jag hårdlödning, men det var kanske tennlödning du frågade om ?


Peter Sjögren
  • Herrero
  • Herrero Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 11 månader sedan #35673

Tack för svaret.
Det gäller hårdlödning av mindre föremål, smycken i cm storlek . Använder lodstavar från http://www.terosystem.se typ A101, A210, universal brons-mässing, temp ca 800 grader. Flussmedel typ 120 i pulverform som jag blandar med vatten, använder en gasolbrännare.

Tack igen :)

Mer
4 år 11 månader sedan #35674

Flusset du använder består av borsyra och borax. borde fungera alldeles utmärkt.

Hur ser lödningarna ut? en bild skulle vara bra...
Fäster delarna ihop lite eller inte alls? blir lodet porigt eller "klumpigt"? Flyter lodet ut ordentligt när det smälter?


//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.168 sekunder
Powered by Kunena Forum