Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Svetsa utan att det slår sig

  • Greven
  • Greven Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #36734

Hej!
Jag tänkte att det säkert finns rätt många här inne som har mer koll på svetsning än vad jag har. Vad finns det för metoder för att få material att slå sig så lite som möjligt när man svetsar det. Jag kan ge ett par exempel på problem jag har haft;

En plåt med längsgående vinkeljärn som skulle fungera som höjdinställning för ett grillgaller. Det slog sig åt alla håll och kanter, trots att jag svetsade i korta avsnitt.

Ett galler med av plattjärn som vred sig som en korkskruv. Detta har också hänt någon gång när jag, för att slippa att det slog sig, nitade det.

Till saken hör att det inte slår sig varje gång, utan ungefär hälften av gångerna. Detta betyder ju att jag gör rätt (eller har tur) i hälften av gångerna. Men jag har inte kommit på vad det är som har varit rätt. Anledningen att jag är nyfiken är att jag funderar på att göra en grind att ha vid smedjan (jag ska bli farsa i sommar), men den ska ju helst vara rak. Och jag gissar att det är ännu jäkligare att få en så stor konstruktion rak.

Så låt höra nu, alla svetsgurus på forumet. Kom med era tips. Kan tilläggas att jag använder MIG/MAG till det allra mesta jag svetsar.

Greven


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Senast redigerad: 3 år 10 månader sedan av Greven.
Mer
3 år 10 månader sedan #36738

Hej!

Beror på vad man ska svetsa för något, men brukar hjälpa om man fixerar alla bitar och inte bara håller det löst i handen. Sen är det inte så dumt att häfta bitarna och kontrollera innan man öser på. Går ju lättare att rikta med bara ett par loppor än som helsvetsat.

Stora plåtar och dylikt är svårt att få plant och inte slå sig om man svetsar på dessa. Pröva och öva :) Tig-svetsar en hel del på jobbet och då använder jag aluminium/kopparplattor som kylning när man svetsar på vissa ställen för att de ska ta värmen. Och balansen mellan låg strömstyrka och hög i förhållande till hastigheten man kan svetsa med får man oxå prova sig fram lite med.

Så fram med tvingar och tänger o testa:)


/M
  • Greven
  • Greven Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #36741

Det är bara att fortsätta testa då. Brukar du lägga plattorna under det du svetsar för att leda bort värmen?

Jag brukar sätta fast mina arbetsstycken på ett tjockt riktbord, och så här års är det inte varmt direkt.

Greven


Fungerar det inte första gången så prövar jag igen.
Mer
3 år 9 månader sedan #36745

Ja, lägger plattor eller håller de där det behövs. Så även vid slipning, annars kan det slå sig då också.

Jo det är bra att spänna fast allt, och häfta på alla ställen, ex om du har en profil du ska svetsa fast på ett plattjärn eller platta. Svetsa inte en sida utan att ha häftat alla hörnen föst eller motsvarande.


/M
Sidan laddades på: 0.155 sekunder
Powered by Kunena Forum