Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Stansning av ljusmanschett

Mer
18 år 3 månader sedan #12196 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Stansning av ljusmanschett
Det gick att borra Hardox, om än med viss svårighet om man försiktigt värmde först med en fin spetslåga :P , och sedan körde låg matningshastighet + skärvätska. (annars måste man nog ha en diamantborr, eller nåt, tror jag...) Men, som sagt, var mycket svårt att göra på tjckt material utan att härdningen gick ur alltför mycket runt borrhålet.
Mer
18 år 3 månader sedan #12198 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Stansning av ljusmanschett
Man behöver inte något underlagselektroder för hårdmetallsvetsning, däremot kan man med fördel förvärma arbetstycket till ett
par hundra grader innan svetsning.

Å, jajamensann, man kan ta vilken skrotbit som helst att använda som stans och dyna, om det inte rör
sej om flera hundra tons presskraft, men då är det ju bara att gå upp i dimension på verktyget.

Gjör själv alla stansar och dynor i vanligt "bonnjärn" när jag gör mina skäggverktyg och sedan svetsar jag Stelite på kanterna.
Det gör man på alla skäggverkty även i den stora industrin, som typ Imatra Kilsta osv.

Kallsme´n
  • kenneth
  • kenneth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
18 år 3 månader sedan #12201 av kenneth
Svar från kenneth i ämnet Stansning av ljusmanschett
Hej tack för svaret har ju använt hårdsvets till grävtänder å  liknande hade ingen aning att det kunde användas till stansar. Men rent praktiskt hålet som är 60 -70 milimeter utskuret med gassvets pålagd hårdsvets påkanten  i en bit på kanske120*120 milimeter. Går de i en svarv ? vill gärna veta hur det går till Tackar för svaren på förhand
Mer
18 år 3 månader sedan #12202 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Stansning av ljusmanschett
Om man vill sätta upp en fyrkantig bit i en svarv får man använda en fyrbackschuck eller åxå svetsar man på
en rörstump som är större än själva hålet invändigt, så att man kan sätta upp den i
  • kenneth
  • kenneth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
18 år 3 månader sedan #12204 av kenneth
Svar från kenneth i ämnet Stansning av ljusmanschett
Hej tack för svaret. Bäst å kunna svarva hårdsvetsen på stans å dyna en fråga till hur glappt kan det vara mellan avdragaren och plåten maximalt för att det ska gå bra.Stansen håller väl bätre om den inte är konkav. Räcker 20 tons presskrft för stans 70millimeter plåt 3 millimeter. Glad påsk
Mer
18 år 2 månader sedan #12244 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Stansning av ljusmanschett
Helst skall det vara så tajt som möjligt mellan dyna å stans.
Det bästa är att stansen är snedslipad, alltså att ena kanten på stansen går igenom plåten och sedan skär ut resten.
Jo då en 20tons press är nog inga problem för ett sånt jobb.



Kallsme´n
  • kenneth
  • kenneth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #12272 av kenneth
Svar från kenneth i ämnet Stansning av ljusmanschett
Hej ville bara tacka för tippsen och förslagen. Ska prova prova med hårdsvets på nogot eggverktyg till att börja med har inte använt hårdsvets för det ändamålet
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #12275 av verktygsmakaren
Svar från verktygsmakaren i ämnet Stansning av ljusmanschett
det finns en tumregel jag använder mig av vid klippspalter ( spalt mellan dyna och stans )

man lägger till 0.1 mm / 1mm plåt
Sidan laddades på: 0.102 sekunder
Powered by Kunena Forum