Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Undrar lite över gipsform

  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 10 månader sedan #15952 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
OJ,
här var det ju en del text !

Jag undrar lite över gipsform, du skriver ewoc, att man värmer formen, men hur långt kan man
värma gipsformen, kan man låta den stå i smältugnen (1120 C), trodde gips blev pulver vid
temperaturer en bra bit innan dess
Mer
12 år 10 månader sedan #15975 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
du kan inte använda vilket gips som helst, det måste vara s.k. investment, till metallgjutning, som säljs på de flesta fackhandlar. den tål hög värme och löses relativt bra i vatten efter gjutning. har de exakta temperaturerna, du kan få dem imorgon - öh, senare idag.

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
12 år 10 månader sedan #15986 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej här kommer en länk till SRS som tillverkar så kallat guldsmedsgips. Använder själv SRS då Konrad Wahlström säljer deras produkter här i Stockholm.
http://www.srs-ltd.co.uk/technical/burnout_cycles.html
Hoppas att det kan vara till någon vägledning. En annan nyttig länk med info om utrustning är http://www.romanoff.com/
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan #16182 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar - När jag tittar i BurnOut

så tycker jag mig förstå att den beskriver hur man bör behandla sin gips före gjutning
och gjut-temperaturen (hos formen) skall ligga på 600 grader.

Dvs, formen ligger rätt långt under silvertempen, så i princip så stelnar silvret
när det kommer i kontakt med formväggen (om värmeledningsförmågan hos gipset då
är lågt alternativt kontaktytan lite (från tex porer och ytspänning) så kanske avkylningen leds in i smältat så fort och att det då kan fortsätta rinna in i formen i en "kanal" innuti en stelnande silveryta. --- oj oj oj vilka fantasier ? --- cf matrix ;) och därför hindra inrinning i fina detaljer.
Mer
12 år 9 månader sedan #16192 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nja burnout i det här fallet är att bränna ur vaxförlagorna så att du får en gjutform att gjuta i. Tiden beror på att vaxet måste förångas helt annars så bildas gaser som gör att metallen inte flyter ut i alla skrymslen och vrår som man säger. Samtidigt så händer det en del rent kemiskt med "gipset" som påverkar hållbarheten på formen. Gipset skall ju vara både poröst och starkt för att kunna släppa ut luften då metallen måste komma in väldigt fort.
När jag gjuter med vacuum så har jag ett undertryck på ca 80% på utsidan av kuvetten. Så det måste vara starkt. Fundera på vilka krafter som bildas vid slunggjutning. Kasta 50-100 gram metall i väggen så får du se. Vad det gäller smådetaljer vid gjutning så kan man teoretisk gjuta ett hårstrå om man har koll på sin process. Så långt har jag inte kommit ännu då jag har gjutit aldeles för lite och nästan alldrig under samma förhållanden. Det mesta har jag läst mig till i min bibel "Centrifugal or lost wax jewelry casting" isbn 0-910280-05-3 som jag köpt hos Konrad Wahlström. Där står det mesta som man kan behöva veta. Fråga på så skall jag försöka att svara så begripligt som möjligt.
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan #16201 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Intressant. Som sagt har börjat skissa på slunga.
Hur mycket G ska man komma upp i ?
Om jag förstår rätt så har man en manick längst ut som vänder 180grader vid lämplig snurr så att
degeln (kylvet eller vad det heter) plötsligt byter plats och kommer innanför
formen och innehållet far rätt in i formen (helst inte väggen ? eller nån som står i vägen ?) ?

behöver man luftningskanaler i ut genom formen
Mer
12 år 9 månader sedan - 12 år 9 månader sedan #16221 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om du tittar på http://www.forntidateknik.z.se/ och följer länken uppsatser och sedan längst ner till Metallgjutning med forntida metoder så får du en hint om vad det rör sig om. En bekant som är tandtekniker berättade att de testade metoden när han gick sin utbildning sedan fick han lära sig att använda en modern slunga. Det gäller att inte ha för stora hål då man smälter metallen då det är centrifugalkraften som skall göra jobbet, det får alltså inte börja rinna ner själv. Det bästa är att väga vaxet och räkna om till ex silvervikt så att man inte smälter för mycket eller för lite metall. I mitt fall så räknar jag vaxet som ex 10gX10,5 för silvret + en ingöt på ca 15g alltså 30g. Vid slungjutning med handslunga fick jag rådet att ta ca 5-10 g extra till ingöt. De förvärmde tandguldet och la det sedan i koppen som de ordnat på formen och värmde sedan upp till smältpunkt snabbt med lagom stor acetylenbrännare , när det sedan blir en liten spegel på metallen så slungade dom direkt. Ett par varv räckte för att kasta in metallen i formen. Med handslunga så har man hela tiden botten på kyvetten ifrån sig, alltså utåt ifrån handen det är inget som byter riktning, som en gammal slänggunga om du förstår. Det klarnar kanske om du kollar länken ovan.
Lasse Runsilver Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Last edit: 12 år 9 månader sedan by ewoc.
Mer
12 år 9 månader sedan #16295 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
intressant länk, runsilver! lägg den gärna i länkregistret!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Bilagor:
Mer
12 år 9 månader sedan #16296 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
... och här är bild 2 och 3...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Bilagor:
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan - 12 år 9 månader sedan #16300 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
cakes- naaamm, yes piece of cake, jorå borde väl gå
(men SCBs 50minuter för att få ihop en ugn kommer imponera länge till.)

Fin bild, har kondrad fortfarande kvar den handjagade modellen,
på deras sidor finns nu en motordriven skönhet med ganska mycket samma princip
(som Kotan borde glultta på för att få tips)

Mekaniskt bygger maskinerna båda på en ide om "bruten"-länkarm, armen har en led på mitten
och på den yttre delen sitter gjutform och degel, från början med degel ytters och gjutformen mot centrum. När man startar är denna ytterarmdel invikt mot
centrumnavet, men med tyngdpunkten utanför centrum. När maskinen varvar upp gör den accelererande rotation att
armen ligger kvar av accelerationen, men när ekipaget har kommit upp i konstant hastighet kommer
"centrifugalkraften" att slänga ut den yttre armdelen (med en väldig fart gissar jag, har inte
sett den in action) varvid gjutformen plåtsligt befinner sig ytterest och degeln innerst (som tidigare vara innerst) ytterarmdelen vänder liksom runt 180 grader. Degeln har ett nära nog horisontellt utlopp i den riktningen och gjutformen likaså horisontellt ingötshål.
Last edit: 12 år 9 månader sedan by georg.
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan #16302 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Alltså, det där med kurser är nog bra ewoc, men jag gillar att misslyckas själv !!
Det är så roligt när man misslyckas lite mindre, eller bättre som din Irländare uttrycker.
Tänkte så smått börja ta fram lite formar.
Mer
12 år 9 månader sedan - 12 år 9 månader sedan #16305 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
du blandade ihop begreppen lite, tror jag...
kyvett = gjutrör = formflaska. kyvett är det som smältan ska in i. den måste alltså ligga ytterst när man slunggjuter för att det liksom ska ha någon effekt... degel är det man smälter metallen i/häller den smälta metallen i. den har ett hål riktat mot ingjötet i kyvetten. den befinner sig innanför kyvetten vid skungning.
visade och beskrev eftersom du bad om tips om hur den bör byggas, jag är inte händig på det sättet men vet utmärkt väl hur en slunga fungerar. ::) tack ändå.
ja, formen måste vara varm. gjuter du små saker behöver du inga luftkanaler. har själv aldrig behövt luftkanaler.
tycker personligen att cire perdue och slunggjutning är fel sak att testa trial and error på, men it´s your party. du får vl be om hjälp här när du misslyckas, då...

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Last edit: 12 år 9 månader sedan by ewoc.
  • georg
  • georg Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 9 månader sedan - 12 år 9 månader sedan #16336 av georg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ÅÅkeej,

får väl komma släpande med skrotet..... är du långt bort ;)

(( sorry, det var inte för dig jag förklarade, mer för mig själv och någon ev.
annan framtida trådläsare
Last edit: 12 år 9 månader sedan by georg.
Mer
12 år 1 månad sedan #20986 av argentum
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är visseligen en gammal tråd men hur gick det med bygget och gjutningen?
Argentum.
Sidan laddades på: 0.162 sekunder
Powered by Kunena Forum