Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Vällning av karosseriplåt!!

  • teacher
  • teacher Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 5 månader sedan #19883 av teacher
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag undrar om karosseriplåt (Lindab DC01 har jag för mig att det heter) är svårvällt? Jag har hela eftermiddagen idag försökt att välla ihop ett band av 1.5 mm karosseriplåt men det f*nas för mig. Jag värmer tills det blir ljusgult och får en klibbig yta, har petat in borax i överlappet samt hällt på lite som smälter så fint. Överlappet som jag gör är ca 1,5 cm.

har t om gått upp i värme så pass högt att det såg ut som tomtebloss för att testa. Men det vill inte "klibba ihop" överhuvudtaget egentligen.

Mens sana in corpore sano (En sund själ i en sund kropp)
Mer
13 år 5 månader sedan #19899 av Micke M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det brukar ju vara svårare att välla tunna bitar än tjocka. Vanligtvis stukar man ju t.o.m. upp matarialet innan vällningen. En bra grundregel är att välla korta vällar med tjockt material och 1,5 mm plåt är ju rätt tunnt. Materialet du försöker välla har jag ingen erfarenhet av och kan tyvärr inte uttala mig om det.
Hoppas du får till det till slut.

MM
Sidan laddades på: 0.065 sekunder
Powered by Kunena Forum