Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Brons/ mässingstext

  • petersjokvist
  • petersjokvist Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 11 månader sedan #30389 av petersjokvist
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
hejsan har nyligen börjat smida och responsen har varit helt otrolig på mina alster så jag tänkte satsa lite mer på denna aktivitet.
hade nu tänkt mig att sida mig en damask mönstrad yxa med runskrift på och vill då gjuta brons eller mässing i texten när den är
färdig stansad.
skall even göra yxor i vikingastil i helstål och laminat.

Vilket matrial är bäst att fylla håligheterna på runskriften med Brons eller mässing??
Mer
10 år 11 månader sedan #30391 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Utan att veta hur man gör sånt där så gissar jag mässing, eftersom man kan hårdlöda med mässingslod mot järn måste det kunna fästa i håligheter också.
Vet inte vad brons har för egenskaper i förhållande.

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 11 månader sedan #30393 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man måste nog ta till nåt "trix" för att få det att sitta ordentligt. Skulle tro att det krymper loss eftersom mässing krymper mer än stål. Jag har gjutit mässing i runda hål och inte ens det sitter fast så då lär det nog inte sitta om man bara "kletar" det på utsidan.

Ett alternativ kanske kan vara någon form av elektrolys (typ galvanisering) och sedan slipa yxan så allt utom det som sitter i "groparna" försvinner. Var det inte så att man kunde få mässing i "spåren" genom att borsta med kopparborste när järnet är vamt (Ludwigo eller någon som gjorde det i en tidigare tråd ??).

EDIT - hittade tråden,

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7...=m%C3%A4ssingsborste ">viewtopic.php?f=74&t=5143&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=m%C3%A4ssingsborste<!-- l -->

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
10 år 11 månader sedan #30394 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Håller nog med Ludvig att det ska inte vara några större problem att få mässinglod att fästa om man använder ett
bra flussmedel och värmer fast det med.

Prova på en liten bit först

Kallsme´n
Mer
10 år 11 månader sedan #30395 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Blir ju krångel med härdningen för arbetsstycket måste mer eller mindre glöda för att kopparlodet skall fästa. Får bli acetylen (?) om man skall kunna värma sidan på yxan och kyla eggen samtidigt?

Hur skall man gå tillväga för att inte sabba härdning/anlöpning ???

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
10 år 11 månader sedan #30396 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om det nu skall var en yxa som man använder i skogen så ska man ju tänka på härdningen,
annars känns det ganska onödigt att härda en yxa som bara ska sitta på väggen.
men å andra sidan så räcker det väl med att härda eggen på yxan-

Anlöpningen skal väll inte upp så högt i temp så att det påverkar mässinglodet
Mässing (smidbar) har ju en smidestemp på ca 700grader å så högt är det ju inte tal på för anlöpning.

Kallsme´n
Mer
10 år 11 månader sedan #30399 av Cederqvist
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
eller så kan man ju inkrustera...
Mer
10 år 11 månader sedan #30408 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här är en labövning för förkoppring,

http://no9crunby.blogspot.com/2009/01/l ... pring.html

Man borde kunna täcka den yta man inte vill förkoppra med stearin eller lack e.d.. Hittade både versioner med natriumhydroxid (kaustiksoda) och svavelsyra. Kaustiksoda känns bättre och är lätt å få tag i. Detta kan man göra utan att påverka härdning/anlöpning (får hugga/gravera före härdning....)

Man graverar/hugger in texten/mönstret, förkopprar området och slipar sedan ytan så texten/mönstret blir kvar.

Kom ihåg PANK. Positiv-Anod, Negativ-Katod (offeranod = positiv).

Fan oxså, nu fick man en grej till man måste testa ::)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
10 år 10 månader sedan #30413 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mer corpus till folket!!!
  • petersjokvist
  • petersjokvist Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #30461 av petersjokvist
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag tackar så hemskt mycket för alla kommentarer, jag tror jag testar båda modellerna, både med förkoppring och den delen där man hammrar in tråden i metallen.
tror effekten av runskriften gör sig bättre om man fortfarande ser att de är ristade(stansade) in i metallen
Mer
10 år 10 månader sedan #30463 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fick tag i 2 bra böcker om galvanisering (gamla) där det såtr typ "allt".

Slog mig att du även kan försilvra om du hellre vill ha det i "silverfärg". Finns väl någon silvermsed här på forumet som vet hur man gör det "lättast". Mina böcker insisterar på cyankalium i badet å det känns väl lite omodernt >:D

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
10 år 10 månader sedan #30468 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här är bild på böckerna. Den ena (mindre) har varit uppe tidigare i en tråd. Fick tag i dessa på olika antikvariat när man sökte på http://www.bokborsen.se . Båda är jäkligt bra även om kapitel om dynamomaskiner är lite åldrad (kanske Kallsmen gillar dock :P ).

Den större innehåller "allt" man kan tänka sig vad gäller galvanisering (försilvring, förkoppring, kromatering, förzinkning mm). En hel del om kemin som jag inte hade en aning om. Bla att man kan "spränga" bort fett från arbetsstycket (avfettning) genom att köra en "galvanisering" i ett alkaliskt bad fast man använder en anod som inte "löser" sig, t ex. en kolstav, bly eller rostfritt och drar på med strömmen så det bubblar, ska visst vara hur effektivt som helst.

En metod som nämns (måste läsa på lite till, vart lite rörigt), är att först avfetta med hög ström och "ädel" anod (se ovan) och sedan vända strömmen (polvända) och köra en stund och då avoxidera arbetsstycket samt även driva ut vätgas för att förhindra sprödhet och senare avgång av vätgas med flagning som följd.

Det står att avfettning är det VIKTIGASTE och måste ske minutiöst. Även, oxidering får inte ske ens "en sekund" i torrt tillstånd utan arbetsstycket måste i galvaniseringsbadet direkt efter sista betsningen/avfettningen.

En avfettningsmedtod som nämns är att man skrubbar arbetsstycket med en gröt av släckt kalk (murkalk E) och vatten. Detta verkar vara den riktiga "old school" metoden. Gummihandskar är nog bra.

[attachment=0:sofahduo]<!-- ia0 -->galv books.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:sofahduo]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
10 år 10 månader sedan #30483 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Provade en metod som står nämnd i böckerna och det är att bara doppa järnföremål i en lösning av slatsyra och kopparsulfat (kopparvitriol). Man blandar kopparsulfat med vatten så det löser sig (blir blått), sedan slår man i saltsyra så man får en lösning med ca 10% saltsyra (blir grön). Enligt boken skall man lägga järnföremålet i saltsyran (10%) och sedan slå i kopparsulfat-lösningen då skall kopparn förbrukas och lösningen bli klar, på detta sätt förbrukar man allt koppar (kopparsulfat) man slår i. Jag doppade istället knivsudden i lösningen.

Man märker att det måste vara aboslut rent om det skall fästa. På eggen som jag drog med smärgel och aceton sitter det bra, på den gropiga ytan som jag bara blästrade lite snabbt kan man gnugga bort kopparn med fingret.

Om man vill lägga in koppar i text/gravyr så borde man kunna påföra lösningen med en tops eller liknande, då får man bara koppar där man vill ha den !?

[attachment=1:1577f9a9]<!-- ia1 -->forkoppring 1.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1577f9a9]

Närbild

[attachment=0:1577f9a9]<!-- ia0 -->forkoppring 2.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1577f9a9]

(barnens kniv, inget som mästersmeden mr_president gjort ;) )

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.096 sekunder
Powered by Kunena Forum