Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Stukning tips?

  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 8 månader sedan #8845

När jag ska stuka en stång till en ljusstake, så vill den gärna änden bli lite sne, och när den väl har blivit det så vill den böja sej hela tiden.

Har ni nåra tips hur man ska stuka bra?

Givetvis måste man försöka hålla rakt.

Jag gör så att jag kyler ner allt utom det som ska stukas först.

Kanske skulle man ha ett fyrkantrör som är några mm större än järnet tex 5cm långt som man svetsar på det som man annvänder att stuka på, och sedan stuka det till det har fyllt upp den, och sen byta till ett lite större rör?

Mer
12 år 8 månader sedan #8852

Det enklaste sättet tycker jag är att vrida matrialet ett kvarts varv efter varje slag... Men jag får det snett ändå... men det blir mindre snett! Ett tips i alla fall.. :)

/E


Emil Schönning
Mer
12 år 8 månader sedan #8858

Se till att ni har jämn värme, det räcker med 20-30 graders skillnad så vandrar det iväg snett.

Kallsme´n

Mer
12 år 8 månader sedan #8860

Hej JB

Man undrar hur du har tänkt dej hur slutresultatet skall bli ?

Man styr ju vart man vill ha materialet med hammaren.
Svårt att svara på om man inte vet vad du vill göra, med vad


Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
12 år 8 månader sedan #8863

Det brukar gå lite lättare om man gör en avfasning på änden av ämnet innan man börjar stuka. Slå tunga slag med en tung hammare så att du inte bara flyttar materialet i ytan.
Så fort du ser att ämnet börjar kröka sig så riktar du mot städet och värmer om. Bibehåll avfasningen i änden hela tiden.
Funkar bra för mig iaf.. Speciellt när man skall stuka upp klent material som 6mm fyrkant.
Och så gäller det ju förståss att slå rakt..

Bilagor:

//Olof Nilsson
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 8 månader sedan #8920

Tack för tipsen, ska prova dem så snart jag kan.

O nu har jag köpt en liten julklapp till mej själv oxå, en reglerbar reduceringsventil 1-4 bar, så nu är det lite mer ös i ässjan :D

Mer
12 år 8 månader sedan #9611

Hej

Eftersom jag är lycklig ägare till en redig lufthammare är stukning inget jag ängar mycke tid åt. Lättare att ta en tjock bit och räcka ut. Men stuka bör man ju kunna om man skall kalla sig smed. Eller? Jag håller med dig, det är svårt, och tidsödande.

Men vad är då problemet att det hela tiden blir snett i ändan? Jag tror det är städets höjd. Det är ju plaserat i lagom höjd för att smida bitar med en höjd på någon centimeter till kanske fem centimeter. När man stukar skall man plötsligt slå kraftfullt och rakt på en bit som är 20-30 cm över städet. Det går ju inte. Jag bli i alla fall inte 30 cm längre bara för att jag skall stuka. Jag försökte sänka städet i stället. Kallsem'n fixade en redig järnklump som passade på städkubben mellan "fötterna" på städet. Då gick det helt plötsigt mycke lättare. 

Håll biten med en tåg så du vågar klippa till ordentligt, titta på änden du skall slå på. Se till att räta biten hela tiden så slaget går rakt ner i centrum av stukningen och ha inte biten för varm. Använd en tung slägga.

Från 10 mm fyrkan to 20 mm i ett nafs.

/Marberg

Bilagor:

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 8 månader sedan #9612

Då förstår jag den där utväxten som finns på vissa städ.

Ingemar


Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
12 år 8 månader sedan #9617

Man kan göra tvärtom också, stå på en pall (t ex en husvagnstrappa) så kommer du upp dig i livet...

/Patrik

Mer
12 år 8 månader sedan #9618

Patrik skrev:

... så kommer du upp dig i livet...

Det är sant med det får ju bara till följd att man strax måste kliva ner igen och det är ju inte lika kul att "gå ner sig" ...


Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
12 år 8 månader sedan #9626

Hej.

Varför "inte för varmt" när man stukar? trodde i min enfald att det går lättare då.
Eller hur, varmt är för varmt?

Mvh Ivar

  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
12 år 8 månader sedan #9629

Han menar nog att det som inte ska stukas inte ska vara för varmt, eftersom det böjer sej lätt då.

Det gick bättre när jag vred det ett kvarts varv iaf.
och jag har en bit balk på golvet när jag stukar.

Mer
12 år 8 månader sedan #9634

Ahaaa. nu fattar jag ;D ;D ;D

Lägger med en bild som ska bli en kilad sko.

Bilagor:
Mer
12 år 8 månader sedan #9635

- du har fått många förståndiga tips ser jag, men vad är en kilad sko....?
undrar...smén i Lysekil


Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
12 år 8 månader sedan #9636

Hej igen !
Tittade på din bild igen.. och då undrade jag - vad i hela friden är det för ett städ han har?
Vad har du för städ?...kan man få det i helfigur skulle det vara väldrigt trevligt, har aldrigt sett ett sådant.
Smén i Lysekil


Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Sidan laddades på: 0.248 sekunder
Powered by Kunena Forum