Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hejarsmedjan

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 2 veckor sedan #18861 av Johan Sangberg
Hejarsmedjan skapades av Johan Sangberg
Ja å så Hejarsmedjan.

Rogers hemsvist och där alla maskiner snurrar för fullt. Förra året blev det fullt på kvälssfesten och musiken tog Överhanden framåt kvällen.

Innan dess va det auktion på medhavda saker av olika sort.

Vad blir det i år tro??

Johan Sangberg
Mer
16 år 11 månader sedan #19411 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hejarsmedjan
Ja här har vi aktiviteter hela dagen å kallsme´n har ju lovat i ett annat inlägg att ha förevisningssmide på ring, axel, kanske ett klot mm. Ska vi bestämma en tid för detta så att de som är nyfikna hur det går till kan anpassa sig till detta. Å Roger du kan väl föreslå vad som kan vara intressant att förevisa. Vi får väl försöka anpassa tider mellan hyttblecket och Hejarsmedjan så alla får sin nyfikenhet tillfredsställd.

kenth
Mer
16 år 11 månader sedan #19414 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Hejarsmedjan
Jag skulle ju föreslå mellan 12-13 för då har ugnarna kommit upp i temperatur ordentligt åxå om jag skall smida några stora axlar å ringar.
Kan vara bra med tipps om vad folk vill se för något åxå, så in med tipps om vad ni vill se mej tillverka i hammaren.

Kallsme´n
Mer
16 år 11 månader sedan #19606 av snickarn
Svar från snickarn i ämnet Hejarsmedjan
Precisions-smide vill jag se mera av.(typ axlar, ringar)

En Lövstake (Martin-Smed) i storlek som passar dig (Kanske marchall eller något sådant)
Kan det vara en utmaning? ;)

/Snickarn
Mer
16 år 7 månader sedan #21143 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Hejarsmedjan
Just precis :D

Jag kommer att visa hur man smider stora ringar på två olika sätt samt smide av stor axel
i verktyg och axel utan verktyg, samt diverse annat smide åxå, så för den som är intresserad så kommer jag alltså att börja förevisningen kl 12,00 med detta smide.

Men vi kommer att vara i farten redan klockan någon gång mellan 10-10,30 fram till ca14-15,00
för att visa allmänt friformsmide samt prova på smide under hela dagen åxå.

Alla fyra hammare kommer att vara tillgängliga under dagen.

Väl mött i smedjan
Kallsme´n
Mer
16 år 6 månader sedan #21566 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Hejarsmedjan
Vill bara påminna om smidesvisningen kl 12,00 till ca 12,30 för er som vill se friformsmide
av det lite större slaget.

Väl mött i smedjan

kallsme´n
Sidan laddades på: 0.088 sekunder
Powered by Kunena Forum