Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 6 månader sedan #32107 av Johan Sangberg
Här planerar vi eventuella Workshoppar och liknande inför smidesträffen i Granbergsdal 2011 :) :)

tyck till i denna tråden om olika ideer eller önskemål

//johan

Johan Sangberg
Mer
13 år 5 månader sedan #32118 av Kenth
Naturligtvis skall vi fortsätta på denna inslagna väg. Maskinhammarkursen fortsätter vi med och då är det fullt nere hos Roger, i alla fall under fredagen. Roger har sagt vid något tillfälle att vi kan låna smedjan under söndagen och det öppnar naturligtvis för att utöka smidet i Beché på något sätt, vi borde i alla fall titta på det.

Olof vill också hålla i en workshop som handlar om ??? något, frågan är bara var den skall hållas och rent spontant tycker jag Hyttblecket eller nere hos Roger i tält eller i en byggnad. Tiden för detta kan vara fredag eller söndag?? Lördagen är ju redan så full att vi inte bör lägga något där.

Johan vill också håla i någon workshop och då med IT som grund. Jag tycker den då skall ha ett smidesrelaterat inslag t.ex. hur man kan utnyttja de sociala medierna till att gynna sin egen smideskonst. Eller varför inte hur man bygger upp sin hemsida.

Jag tycker att en intressant workshop skulle kunna vara att elever från de skolor som brukar vara hos oss på träffen genomför en diskussion hur smidet skall kunna komma ut i samhället på ett enklare sätt eller hur man får bästa möjliga PR för smidesutbildningarna.

En annan intressant diskussion/workshop skulle kunna vara hur Antracit skulle kunna bidra till att skapa jobb åt smeder.

Hur skapa utbildningar via Antracit??

Janne Hansson kunde kanske ha en workshop som handlar om att fotografera smide/smeder/smedjor??

Lite fritt tänkt!!

mvh/kenth
Mer
12 år 9 månader sedan #33396 av Kallsmén
Vad beträffande workshopen i hammarsmedjan på fredagen så tror jag att 8 personer bli max antal, för att få ut så mycket som möjligt på ca 4timmar, alltså 2 stycken vid varje hammare
Förra året var vi 3st vid varje hammare och det tyckte jag blev lite för mycket

Söndag i smedjan har jag nog sagt att jag kan låna ut smedjan för aktivitet, men INTE smide i Beche´, men det krävs ju ett par timmars städning innan den går att använda, med erfarenhet från tidigare år :o

kallsme´n
Mer
12 år 9 månader sedan #33398 av Melchior
Jag vill anmäla mig till fredagens hammarsmide, missade ju förra årets smide eftersom jag var tvungen att åka till Australien.

Hänger gärna på de anda workshopsen också.

/E

Emil Schönning
Mer
12 år 9 månader sedan #33403 av Raymond Smed
Svar från Raymond Smed i ämnet [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09
Hei Jeg tar en plass på Workshopen hos Roger i hammer smedjan.
Også ett lite spørsmål til Roger. Jeg har en lærling som fortsatt er ganske ny.
Ho har ikke vært borte i maskin hammere så mye enda.
Så spørsmåle til Roger er om denne workshopen er noe for henne og delta på?
Eller burde hun vente til neste år når hun har litt mere erfaring med hammere?

Raymond
Mer
12 år 9 månader sedan #33407 av Kenth
Inte så många reaktioner på detta så jag väcker mina tankar igen. Ditt besked är taget Roger.

mvh/kenth


Kenth skrev: Naturligtvis skall vi fortsätta på denna inslagna väg. Maskinhammarkursen fortsätter vi med och då är det fullt nere hos Roger, i alla fall under fredagen. Roger har sagt vid något tillfälle att vi kan låna smedjan under söndagen och det öppnar naturligtvis för att utöka smidet i Beché på något sätt, vi borde i alla fall titta på det.

Olof vill också hålla i en workshop som handlar om ??? något, frågan är bara var den skall hållas och rent spontant tycker jag Hyttblecket eller nere hos Roger i tält eller i en byggnad. Tiden för detta kan vara fredag eller söndag?? Lördagen är ju redan så full att vi inte bör lägga något där.

Johan vill också håla i någon workshop och då med IT som grund. Jag tycker den då skall ha ett smidesrelaterat inslag t.ex. hur man kan utnyttja de sociala medierna till att gynna sin egen smideskonst. Eller varför inte hur man bygger upp sin hemsida.

Jag tycker att en intressant workshop skulle kunna vara att elever från de skolor som brukar vara hos oss på träffen genomför en diskussion hur smidet skall kunna komma ut i samhället på ett enklare sätt eller hur man får bästa möjliga PR för smidesutbildningarna.

En annan intressant diskussion/workshop skulle kunna vara hur Antracit skulle kunna bidra till att skapa jobb åt smeder.

Hur skapa utbildningar via Antracit??

Janne Hansson kunde kanske ha en workshop som handlar om att fotografera smide/smeder/smedjor??

Lite fritt tänkt!!

mvh/kenth

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 7 månader sedan #33672 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09
Det är nu endast 3 platser kvar till Workshoppen i Hammarsmedjan !!

//johan

Johan Sangberg
Mer
12 år 7 månader sedan #33675 av Kallsmén
Jag försöker anpassa workshoppen för alla deltagare, det viktigaste är att intresse finns för smide, och att man lyssnar tittar och lär

Roger
Mer
12 år 6 månader sedan #33679 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09
Ja jag vill ju också vara med... men jag har inte hittat vart jag ska betala in... eller ska jag ta med mig kontanter dit?

//Gustav Thane
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 6 månader sedan #33680 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09
Hej

Man bokar och betalar sin plats direkt i butiken/shoppen här på Antracit. Då vet vi hur många som kommer och allt är klart innan. Prova länken nedan eller använd menyn och Webbsoppen.

http://www.antracit.se/index.php/sv/web ... gory_id=11

//johan

Johan Sangberg
Mer
12 år 6 månader sedan #33683 av Kallsmén
Viktigt att ta med till workshoppen är

Handskar,Skyddsglasögon och gärna skyddsskor, gärna kläder som innehåller mycket bomull för brandsäkerheten av flygande glödskal


Kallsme´n
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 6 månader sedan #33687 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet [Uppdaterat] Workshop i Granbergsdal 2011 16-18/09
Hej

Här kommer en samanställning över de som anmält sig till workshoppen på fredagen...(Ni får mejl nästa vecka).

1. Sven Natell (Från Luisiana USA!)
2. Karl Nettles (Från Luisiana USA!)
3. Janne Hansson (På grund av olyckliga omständigheter är denna plast Till Salu!!, Janne kan inte vara med men dyker upp senare)
4. Gustav Thane
5. Erland Astorsson
6. Joacim Wiberg
7. Raymond Bjelvin
8. Thomas Bjerregaard

Vi ses!

//johan

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.111 sekunder
Powered by Kunena Forum