Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon laxstjärt

  • den orädde eldsmeden
  • den orädde eldsmeden Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 5 månader sedan #14777 av den orädde eldsmeden
laxstjärt skapades av den orädde eldsmeden
Jag har en undring kring laxstjärtarna på städet och penen. Vilken del är det som skall bottna i (och således ta upp slaget), den inre eller den yttre?

Och en annan sak. Hur fort slår en vanlig fjäderhammare egentligen, i slag per minut?
Mer
17 år 5 månader sedan #14780 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet laxstjärt
Lite osäker på vad du menar men det är väl båda som ska bottna, eller har jag fel.
Lägg gärna upp en bild eller skiss på det du menar.

Kallsme´n
Mer
17 år 5 månader sedan #14785 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet laxstjärt
Bra att du frågade det där med slagfrekvensen, för jag funderade på samma sak, men tänkte inte på att jag har några gammla tabeller på datan..

Personligen tycker jag att ABNO no 2 är helt underbar i varvtal, no 1 tycker jag går lite för fort, jag har svårt att hänga med då, men det är individuellt.

Håll till godo/Ludwig


ABNO no 1 (25 kg)
275 slag/min

ABNO no 2 (40 kg)
250 slag/min

Bacho Svea Express (27 kg)
300 varv/min

Bacho Svea Express (44 kg)
230 varv/min

Bacho Svea Express (68 kg)
190 varv/min

Bacho Svea Express (126 kg)
165 varv/min

Klurgubbe i unga år
Mer
17 år 5 månader sedan #14809 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet laxstjärt
Abno 1
Mer
17 år 5 månader sedan #14823 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet laxstjärt
En fundering kring era tabeller, är detta rellaterat till det varvtal hammaren arbetar bäst vid (är avsedd för enligt tillverkaren), eller?

Annars brukar det väl gå att ändra varvtal litet grand, beroende på hammarens rellativa utväxling i förhållande till motorns varvtal? (som exempel: snabb tvåpols motor eller litet sävligare fyrpol, så lände "maxvarvtal" (vad respektive hammare rent mekaniskt tål i längden, tex med hänsyn på eventuella kopplingsmekanismer, etc) inte överskrids)


Bara en spontan fundering av ren nyfikenhet, altså...

:)

(vad beträffar Laxstjärtarna, bör de nog, som kallsmén säger, ha så god passform som möjligt. Rent teoretiskt bore mesta kraften förvisso hamna i den breda foten på laxstjärten, om det var detta som avsågs, men god passform även i dennas övre segment är önskvärt för stabilitet, och härvid undvika onormal belastning av såväl verktyget som underlagets verktygsfäste, och därmed (på lång sikt) möjlig risk för sprickbildning/deformation.) och så slipper man problem med att verktyget rör sig.

Passar den inte riktigt brukar det ofta gå att tex jämna av botten/sidor och/eller lägga i en bit tjock plåt (som fästes ordentligt) eller svets, om det fattas mycket material, så jag tror inte detta bör vara något oöverstigligt problem.
Mer
17 år 5 månader sedan #14825 av SCB
Svar från SCB i ämnet laxstjärt
Man skall nog inte överstiga varvtalet som tillverkaren har satt då en fjäder har en optimal frekvens där hammaren arbetar som bäst.
Kör man motorn för snabbt så kommer man i det mest extrema fallet att få en stående våg, där fjädern rör sig för fullt men hammarhuvudet kommer att stå stilla.
Fjädern börjar dra hammaren uppåt men på grund av trögheten så fördröjs hammarhuvudets acceleration en aning, när väl hammarhuvudet börjar röra sig uppåt så är fjädern redan på väg ner och hela rörelsen stannar av, därefter upprepas cykeln nedåt.
Detta skulle garanterat få vilken hammare som helst att gå sönder tämligen snabbt.
Jag har läst om en folk i USA som har renoverat Little Giant hammare och satt på en för snabb motor där detta inträffat.

Så. Störst slagstyrka har man vid eller strax över maxvarvtalet, ju mer man överskrider detta varvtal desto lägre effekt får man i slagen tills man slutligen får sån resonans i fjädern att all energi i slaget går förlorad.

Antagligen finns det en del marginaler att leka med men de flesta hammare är nog rätt optimalt inställda i förhållandet mellan anslagsenergi och skadliga vibrationer.


Min hammares slår med ca 275 lag/min vilket känns lite snabbt då jag är van att använda betydligt lugnare hammare, men ju mindre hammare desto snabbare slår de.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 5 månader sedan #14836 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet laxstjärt
Sitat från EW
Mer
17 år 5 månader sedan #14854 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet laxstjärt
Allright, 1-0 till kallsmén, som vanligt, ingen plåt under! ;D

2. (Nä, för högt vartal brukar mer eller mindre ta död på de flesta hammare,) skall man tolka detta som att tabellerna avser optmalt varvtal, (vid produktion) således.
Rätta mig gärna om jag har fel, men de hammare jag har praktisk erfarenhet av brukar även fungera bra på lägre varvtal, (åtminstone om man inte kör alltför mycket serieproduktion och liknande i dem.)

Bara några allmänna funderingar, altså, måste erkänna att blev litet nyfiken på tabellerna...
Mer
17 år 5 månader sedan #14859 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet laxstjärt
Tabellerna är från köpekataloger och visar slag/min, dvs varv/min på hammaren när den säljs, alltså med originalmotor. Förmodligen är det relativt optimalt också, det beror på om ingeniören har räknat på det innan hammaren tillverkades.

Och till ämnet, jag hänger inte med i snacket om laxstjärtar, vad är det för något?

/Ludwig

Klurgubbe i unga år
Mer
17 år 5 månader sedan - 17 år 5 månader sedan #14862 av Cegga
Svar från Cegga i ämnet laxstjärt
Tror han menar detta.
Cegga

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Bilagor:
Last edit: 17 år 5 månader sedan by Ludwig.
  • den orädde eldsmeden
  • den orädde eldsmeden Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 5 månader sedan #14874 av den orädde eldsmeden
Svar från den orädde eldsmeden i ämnet laxstjärt
Precis så Cegga. jag gjorde en skiss men jag lyckades inte publicera den så det fick vara. Jag kom fram till att det naturligtvis beror på hur laxen är gjord. Är A på din bild smal skall den naturligtvis vila på B och vice versa. Vanligast är väl att A är smalast för att inte försvaga ytterhörnet, det där stället som visst alltid brukar gå sönder på städet, och då skall den ju såklart vila på B.
Mer
17 år 5 månader sedan #14881 av marberg
Svar från marberg i ämnet laxstjärt
Den skall ju vara gjord så den vilar på både 'A' och 'B'...

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
17 år 5 månader sedan - 17 år 5 månader sedan #14882 av Cegga
Svar från Cegga i ämnet laxstjärt
När vi körde i hejare så bottnar alltid A men B ligger åxå på om man inte körde med för smala verktyg . Vi la även en tjockare papp bit under verktygen ca 1-2 mm vet inte om det gjorde någon nytta men man gör som man lärt sig efter sin mästare

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Last edit: 17 år 5 månader sedan by Cegga.
Mer
17 år 5 månader sedan #14884 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet laxstjärt
Visst är det som Cegga å Marberg säger att den SKALL vila på både A & B, pappersbiten som Cegga talr om
är säkerligen en liten enkel tätning så att inte slagg skall rammla ner i det pyttelilla mellanrummet
som ev skulle finnas vid ett litet glapp däemmellan.

För slaggen sliter fruktansvärt på laxen om det kommer in ocg börjar nöta.
Ser nästan ut som under barken på en trädstam där inseketr har ätit sej fram.
Så passformen mellan laxen, städet och kilen är YTTERST nogrant vid all form av hammarsmide.

Kallsme´n
Mer
17 år 5 månader sedan #14892 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet laxstjärt

Ludwig skrev: Tabellerna är från köpekataloger och visar slag/min, dvs varv/min på hammaren när den säljs, alltså med originalmotor. Förmodligen är det relativt optimalt också, det beror på om ingeniören har räknat på det innan hammaren tillverkades.


Allright, beklagar om jag rörde till det, men min skalle varvid tillfället fokuserad på, konverterade remdrivna maskiner. (som jag tror drevs direkt av en vattenturbin, men tror förvisso det går att ställa rättså exakt med centralregulatorn, eller remhjulens rellativa utväxlingsförhållande) Samt ett par maskiner med utbytt originalmotor där man plockat dit en vanlig standard 4-pol motor.

Är annars rätt impnerad av en stor, gammal ASEA motor, som rullat på oavbrutet i över 80 år(!) utan något särskillt underhåll.
Sidan laddades på: 0.097 sekunder
Powered by Kunena Forum