Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Min ABNO

  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33138 av TobbeÅh
Min ABNO skapades av TobbeÅh
Hej i vårsolen.

Så blev det då en hammare... märkligt hur det kan gå när man får se en annons på blocket. Denna gången var jag först :)
[attachment=4:zezo9rbz]<!-- ia4 -->2011-apr-21 Fjäderhammaren 2294.jpg<!-- ia4 -->[/attachment:zezo9rbz]

Vad jag kan förstå så är detta en ABNO no1, men detta exemplar är gjort i Göteborg av en firma som heter Corin & Linder AB. Kanske tillverkades dessa på licens. För "originalen" kommer väl från Borås om jag inte fattat det helt fel?
[attachment=3:zezo9rbz]<!-- ia3 -->2011-apr-22 Fjäderhammaren 2295.jpg<!-- ia3 -->[/attachment:zezo9rbz]

Har lite funderingar såhär till en början:

1. Vad använder ni andra för typ av olja/fett för att smörja era hammare? Duger en fet motorolja? I smörjkoppen till kopplingen så handlar det om något fett, vad skall man använda? Och hur mycket/ofta smörjer ni?

2. Är städet rätt monterat? Det ligger inte i linje med hammaren, och har kilar på båda sidor. Bör man inte ha kilarna på samma sida?
[attachment=2:zezo9rbz]<!-- ia2 -->2011-apr-22 Fjäderhammaren 2296.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:zezo9rbz]

3. Den gamla drivremmen är rätt slut. Var hittar man en ny till rimlig kostnad?
[attachment=1:zezo9rbz]<!-- ia1 -->2011-apr-22 Fjäderhammaren 2297.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:zezo9rbz]

4. Vad har ihåligheterna i botten av städet för funktion? Ser lite ut som man skulle kunna lägga dit tackor av bly eller liknande för att öka vikten... men är det någon större vits med det ???
[attachment=0:zezo9rbz]<!-- ia0 -->2011-apr-22 Fjäderhammaren 2298.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:zezo9rbz]
Bilagor:
Mer
12 år 11 månader sedan #33141 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Min ABNO
Spelar ingen roll hur kilarna sitter bara dom inte lossnar, det viktiga är att städet och penet sitter i linje med varandra

Kallsme`n
Mer
12 år 11 månader sedan #33146 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO
Är inte Corin & Linder AB de som först sålt hammaren bara? Skulle jag tro i alla fall. Jo det är en 25-kilos ABNO, minsta modellen. Precis en sådan vi just renoverat. Jag ser att du har ett gediget jobb framför dig du med :)

"Håligheterna" i stabben är till för att skjuta in ett mothåll när man stukar. Det finns ett hål under städet för att man ska kunna sticka ner ämnen där.

Jag hade bytt balataremmen mot kilremmar. Du behöver bara byta remskiva på motorn för det. Betydligt bättre grepp då och mindre underhåll! Och lättare att hitta nya remmar. Annars så får du leta upp någon som har ett verktyg för att skarva balataremmar. Jag har ett sådant, om du har vägarna förbi här... ha ha... Men det finns företag där du kan köpa måttbeställda remmar och nita själv (billigast). Se t.ex. http://www.nordpost.se/Shop/infovisafra ... Ggart=8203 Dessa skarvar är dock riktigt dåliga...

På fjäderpaketet ska du ha fett. I fettkoppen ska du ha fett. I smörjhålen ska du ha en bra olja, typ SAE 50 skulle jag ta. I kon-kopplingen ska du ha en riktigt trög olja som nästan är som fett, annars slungas den bara ur. Min kollega har en sådan som ser ut som sirap och är mycket bra men från 50-60-talet. Men du har ju en del att göra innan du kommer till själva smörjningen... Fräsa städ och hammarhuvud, göra nya kilar och linjera hammarhuvud/städ (ledigt nära en veckas arbete bara att skava in dem). Kolla även glidlagren i veven och bussningarna i stativet. Ta loss hammare och gör rent i smörjkanalerna och ställ in, ev. schimsa. Sen vill du kanske måla och putsa lite... Vi la lätt ner två veckor på vår hammare och då har vi ändå nya reservdelar till den!
Är fjäderpaketet helt förresten? I såna fall har du tur! Ett problem med dessa hammare är att de är utformade för 1/4" tjocka fjäderstål. Alltså 6,35mm. Numera finns det bara 6 mm fjäderstål, och det blir inte riktigt bra. Det blir stor skillnad när du buntar ihop så många! Håll korpgluggarna öppna ifall du springer på gamla riktiga fjäderstål. Köp direkt om du får chansen! De går nämligen sönder, förr eller senare. En liten liten rostgrop eller en svetsloppa och de spricker direkt. Men det bästa är ju att det är raka fjädrar, så de är lätta att byta även om det blir lite pyssel!

Stort grattis och lycka till! Denna lilla hammare har stor potential! Större än man tror faktiskt... Den absolut bästa för en klensmed/konstsmed enligt mig. Och så är den ju snygg oxå! ;D

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33147 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO

Är inte Corin & Linder AB de som först sålt hammaren bara? Skulle jag tro i alla fall.

Så skulle det kunna vara ja... det har jag inte tänkt på.

"Håligheterna" i stabben är till för att skjuta in ett mothåll när man stukar. Det finns ett hål under städet för att man ska kunna sticka ner ämnen där.

Ok, bra att veta... Mothållet verkar dock inte finnas kvar, men det går ju att göra ett om det skulle bli aktuellt.

Jag hade bytt balataremmen mot kilremmar. Du behöver bara byta remskiva på motorn för det. Betydligt bättre grepp då och mindre underhåll! Och lättare att hitta nya remmar. Annars så får du leta upp någon som har ett verktyg för att skarva balataremmar. Jag har ett sådant, om du har vägarna förbi här... ha ha... Men det finns företag där du kan köpa måttbeställda remmar och nita själv (billigast). Se t.ex. http://www.nordpost.se/Shop/infovisafra ... Ggart=8203 Dessa skarvar är dock riktigt dåliga...

Ok, skall testa med en ny balatarem först. De nya verkar vara gjorda av gummi och kanske har bättre friktion. Tänker beställa här http://www.hpb.se/industri/54-kilremmar

På fjäderpaketet ska du ha fett. I fettkoppen ska du ha fett. I smörjhålen ska du ha en bra olja, typ SAE 50 skulle jag ta.

Knepigt att trycka i något mellan fjädrarna, men som som skydd runt och så... SAE 50, blir inte det segt som attan på vinterhalvåret? Har lagt på 10-30 olja nu...

Verkar som det finns olika uppfattning om konkopplingen, om den skall smörjas eller ej. Känns som den funkar hyggligt "torr".

Men du har ju en del att göra innan du kommer till själva smörjningen

;D Jo, vars... det jag har gjort nu är att jag har grov-rengjort allt och plockat isär alla centrala delar och rengjort vev-lager glidbanor etc. och oljat.
Att frästa av hammare och städ väntar jag nog med lite med. Vill lära mig lite först och se hur man vill ha det. Linjera hammaren bättre bör jag nog göra dock. Hammarhuvud och städ bör väl vara lika tjocka, så att man kan göra liksidiga nersättningar. Och hammarhuvudet bör isåfall vara mer likt ett rätblock. Nu är det ju lite fasat ner mot banen...
Städet är något nerbankat på mitten, betyder det att det är för mjukt, eller att det är välanvänt kanske?
Får se hur mycket målning och putsning det blir, mitt huvudmål är att ha en funktionsduglig och bra hammare.

Är fjäderpaketet helt förresten?

Nja, nästan... jag kan se en fjäder som verkar vara av eller möjligen (högst osannolikt) skarvad, mitt i paketet nära mitten. Annars är fjädrarna hela. Sen är gjutgodset sprucket och delvis dåligt lagat på delen som fäster in fjäderpaketet på "mitten", men min bedömning är att det inte är något akut problem då hela paketet ligger under sprinten och inte kan komma någonstans.

Ja, jag tror definitivt att denna hammaren kommer att räcka långt för mig. Och det känns som att det är rätt bra tyngd i de där 25kg slagen om man bara vill ;D
Mer
12 år 11 månader sedan #33151 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO

"Håligheterna" i stabben är till för att skjuta in ett mothåll när man stukar. Det finns ett hål under städet för att man ska kunna sticka ner ämnen där.

Ok, bra att veta... Mothållet verkar dock inte finnas kvar, men det går ju att göra ett om det skulle bli aktuellt.


Mothållet ser original ut som ett tackjärn med ena änden rundad. Den är ganska rejäl!

På fjäderpaketet ska du ha fett. I fettkoppen ska du ha fett. I smörjhålen ska du ha en bra olja, typ SAE 50 skulle jag ta.

Knepigt att trycka i något mellan fjädrarna, men som som skydd runt och så... SAE 50, blir inte det segt som attan på vinterhalvåret? Har lagt på 10-30 olja nu...

Verkar som det finns olika uppfattning om konkopplingen, om den skall smörjas eller ej. Känns som den funkar hyggligt "torr".


Ja det beror väl på hur varmt du har i smedjan vilken smörjolja...

Kopplingen skall smörjas! Ingen tvekan om det! En torr koppling sliter ju på materialet (järn mot järn är aldrig bra), och jag tror knappast du kan lyckas med samma mjukhet i manövreringen med en torr koppling som med en smord och osliten koppling. Det är ganska knepigt att svarva om dem så det blir bra om de blir slitna... det ska ju vara riktig "sugpassning" på hela ytan.

Mellan fjädrarna ska du bara behöva smörja en gång när du sätter ihop det. Men du måste fetta in bak och fram på paketet där fjädern glider mot gjutjärn. Annars sliter du på gjutjärnet och vartefter den glappar mer och mer börjar den slamra.

Är fjäderpaketet helt förresten?

Nja, nästan... jag kan se en fjäder som verkar vara av eller möjligen (högst osannolikt) skarvad, mitt i paketet nära mitten. Annars är fjädrarna hela. Sen är gjutgodset sprucket och delvis dåligt lagat på delen som fäster in fjäderpaketet på "mitten", men min bedömning är att det inte är något akut problem då hela paketet ligger under sprinten och inte kan komma någonstans.


Hmm... den borde ju rimligen inte spricka mitt i där den är klämd med skruvklamret (även om den är borrad för sprinten just där). Kanske den är skarvad av någon snål jäkel ändå? Du ser väl inte in där om sprickan rör sig när hammaren jobbar heller. I såna fall så skulle jag byta den innan de andra fjädrarna oxå går. De är faktiskt väldigt känsliga.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33154 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO

Kopplingen skall smörjas! Ingen tvekan om det!

OK! Då skall jag göra så... då är frågan hur man får loss kilarna på hjulaxeln? Skall man bända loss dom bakom "nacken" så att säga eller finns det något knep? Vågar inte använda för mycket våld.

Var inte så lätt att förklara fjäderpaketet... här kommer två bilder.
[attachment=1:cqiijk8y]<!-- ia1 -->DSC_2317.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:cqiijk8y][attachment=0:cqiijk8y]<!-- ia0 -->DSC_2318.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:cqiijk8y]
Du ser fjädern som är av 5:te uppifrån, och det illa lagade fästet för sprinten (svetsat på båda sidor, men bara trasigt på ena + extra band ovanför). Tror dock att jag kan köra med detta utan några större problem... ???

Du nämnde att ni hade nya reservdelar. Var fick ni tag på dessa, eller hade ni specialtillverkat?
Bilagor:
Mer
12 år 11 månader sedan #33156 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO
Kilarna får du ut genom att knacka in en mejsel mellan nacken och svänghjulet. Är det ingen som våldat in kilen (vilket det tyvärr ofta är), skall den komma ganska lätt.

Fjädern är utan tvekan av och måste bytas om du vill ha resten av fjädrarna kvar.

Den där överliggaren på fjäderpaketet som är trasig skulle jag bytt oxå om du får tag på en. AB Norrmalms Gjuteri har tyvärr ingen sådan kvar, det vet jag, men de har lite andra delar kvar. Man kan ju gjuta en ny. Min kollega har gjort det och det gick jättebra. Går säkert att göra den i brons om du inte kan smälta järn. Brons spricker ju inte heller... och ger bra lagring mot järntappen. Eller så går det ju att bygga en, svarva en bussning och svetsa på öron och sedan bearbeta anligget mot fjärdadna. Viktigt att det är plant och har fin yta.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
12 år 11 månader sedan #33158 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Min ABNO
Hej

Grattis till Abnon. Corin & Linder handlade väl med maskiner skulle jag tro och då hamnade deras märke på olika hammare. Noterade att det fanns en "Finn" fjäderhammare till salu just nu på antracit med samma firmanamn (fast helt olika hammartyper alltså). Abno, Finn, Bacho osv är olika fjäderhammartyper men kan alla ha sålts av Corin & Linder.

Här kommer en länk med bilder på och inne butiken i Göteborg, Med flera trevliga maskiner som skipphyvlar, borrmaskiner och faktiskkt en fjäderhammare ;D

http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/ ... idn=304819

Fjäderpaketet behöver kanske lagas och förr vet jag att Mölnlycke Bilfjäder gjorde sådant, vi lämnade in hela paketet där och tillbaks kom en rapp och spänstig Abnofjäder 8) Ruskig skilnad faktiskt.

Du kan kika på bilder på min Abno i Galleriet...Kilremmar, dubbla kil och ett kimsbleck under städet.

http://www.antracit.se/cpg/thumbnails.php?album=87

//johan

Johan Sangberg
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33159 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Suck. Ja, ni har förmodligen rätt i att man borde byta den trasiga fjädern. Börjar lukta dyrt... :(
Johan, kunde Mölnlycke bilfjäder skaka fram nya fjädrar i samma gamla dimension, 6,35mm?? Eller ni fick ett helt komplett nytt paket med 6mm fjädrar?
Kan 3,5mm sammanlagt på 10 fjädrar göra så mycket ??? Blir det alldeles tokigt om man byter bara en eller två fjädrar mot nya 6mm?
Antar att även om man hittar gamla bil/lastbils-fjädrar så är dom troligen inte raka... får väl dra ett mail till Mölnlycke o höra vad dom kan åstadkomma.
Hmm, eller går det att köpa fjäderstål hos stål-jockarna, får kolla med stål&verktyg här i stan, men det lär väl kosta mumma.

Skall se om jag kan få loss det där kopplingshjulet imorron... >:D
Mer
12 år 11 månader sedan #33160 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO
Jag blandade ihop det! Sorry!
De nya fjäderstålen är sju mm, inte sex som jag skrev (alltså 0,65 tjockare). 6mm är visst svårt att hitta och blir lite klent i vilket fall. Det går bra att använda 7mm utom på de fyra mittersta som går genom hålet bak för det blir för tajt där då. Men det går ju bra att fila upp hålet en aning. Hade jag varit du hade jag tagit hem ett par längder 7mm och gjort två nya fjäderpaket, så jag hade ett i reserv. Sedan filat upp bakre hålet och ev det främre så hammaren klarar de tjockare fjäderpaketen. Sen har du inga problem när nästa fjäder går av :)

Att byta bara en fjäder till 7 mm går säkert bra... men då måste du ju göra om klamren i vilket fall. Är de svetsade eller nitade? Den gamla modellen original ska visst vara nitade, nyare är svetsade. Det går jättebra att svetsa men då gör du det på ena sidan klamret bara, den yttre längst ut på fjädern och bara på översidan. Förvärm en aning och svetsa med OK48. AKTA SÅ DU INTE FÅR SVETSLOPPOR PÅ FJÄDERN!!! Då spricker det ofrånkomligen där... Skydda dem väl när du svetsar! Klamren skall vara så pass tajta att det inte glappar, men att fjädrarna ändå kan röra sig fritt längdsledes.

Fjäderstål är inte så hemskans dyrt. Dyrt blir det om du lämnar bort hela jobbet!

Här är en bild på vår nyrenoverade ABNO
[attachment=1:37c1fmt4]<!-- ia1 -->IMAG0122.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:37c1fmt4]

Här en bild på nya fjäderpaketet framifrån där du ser svetsarna
[attachment=0:37c1fmt4]<!-- ia0 -->IMAG0134.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:37c1fmt4]

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
Bilagor:
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33161 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Aha, ok ja är dom nya tjockare så kan det bli värre ja... ja det är ju som du säger inte så lätt att bara byta en fjäder om det är en annan dimension, då kan man lika gärna göra ett helt nytt paket.
Mitt paket :) är både nitat och svetsat... har nog grejats med innan.

ok, visst, det är väl inte så svårt att ta hem lite fjäder-stål och kapa till och göra nya omtag... men då kommer vi till detaljen härdning/anlöpning. Expertisen säger att man måste härda fjädrar, och det är inget man ger sig på om man inte har stora (långa) ugnar och så...

Ja, er abno är verkligen fin. Vad har plåten runt kabben för funktion? Är det bara så man inte ska få glödskal i toffeln? ;D
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33162 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Ringde runt lite... Tum-dimensionerna vara kvar, delvis iallfall. Dimensionen 1 3/4" x 1/4" som verkar vara original-dimensionen på abnon ser lite mörkare ut dock. Tibnor tex hade den inte. Ringde ett företag i halmstad, dom kunde ta hem från England = dyrt. Och mycket riktigt kommer dom då mjuk-glödgade. Så härda måste man isåfall.
Var fick du tag i dina 7mm fjädrar du pratar om, svarte petter, eller du hade ett gammalt paket?
Mer
12 år 11 månader sedan #33163 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Min ABNO
Nej du ska inte köpa mjukglödgat! Fjäderstålet behöver inte härdas då. Bara att kapa till och borra hålet så är det färdigt.

Hedesunda Saminköp kan luska fram lite 7x45 åt dig. Vi hade turen att hitta tumstorlekar i ett restparti, men kommer ta hem lite 7mm via dem i snart. Vi har ju två ABNO och de går ju av lite då och då.

Plåten runt stabben är original och är till för att skydda foten ja. Men om det behövs mot glödskal är väl tveksamt... kanske mer till för om man har en avskrot eller så monterad. Arbetarskyddsstyrelsen kom med krav på skyddsplåten nån gång första hälften av 1900-talet. Har du en riktigt gammal hammare kanske inte klackarna för att skruva fast den finns på stabben.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 11 månader sedan #33164 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Min ABNO
Ja, det vore kanske inte så dumt... pratade med mölnlycke bilfjäder. Dom hade 45x7mm i 2m längder, men var tvungna att "knacka" dom raka, eftersom alla fjädrar som dom köpte färdiga var lite böjda. O inte var det billigt heller, tyvärr. Dom köpte allt färdighärdat. Du kan väl skicka ett PM eller mail till mig så kan vi diskutera priser och så...
Mer
12 år 11 månader sedan #33165 av znutt
Svar från znutt i ämnet Min ABNO
Hej
ViIlka fina ABNO ni har.
En okunning fråga. Går det borra och såga i härdade fjädrar?
Men kan man räta en fjäder? Känns lite som om det är en fjäder så fjongar den tillbaka ::)
Eller kanackan man på den för att få den att växa på motsatt sida om böjen? ???
Sidan laddades på: 0.132 sekunder
Powered by Kunena Forum