Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hur man kör en 3-fas motor på en fas.

  • SCB
  • SCB Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
20 år 2 månader sedan #3718 av SCB
En trefasmotor går ju naturligtvis bäst på just tre faser och om man inte har tillgång till ett trefasutag så är det både enklare och effektivare att skaffa en 1-fas motor.
Men ibland har man kanske inte så stort val. Det finns gott om maskiner som har underliga motorfästen vilket gör det en smula komplicerat att bygga om den till en 1-fas.
Det finns dock ett par sätt att köra en trefasare på ett vanligt vägguttag.
Det bästa alternativet är att skaffa en frekvensomomriktare. 1 fas in och äkta trefas ut, dessutom får man möjlighet att reglera motorns varvtal!
Nackdelen med detta är ju priset. En frekvensomriktare är inte direkt billig.. [V]
Ett annat och för plånboken mildare alternativ är att använda en kondensator.
För att detta skall fungera så behöver man en motor som är lindad för 220/380V (eller 240/400V) samt att motorn inte är större än 1KW
Först måste man koppla om motorn till D drift (triangel)
Koppla in fas och nolla från vägguttaget enligt följande skiss:


Storleken på kondensatorn beror på motorns effekt, snäll som jag är så har jag även gjort en liten tabell över detta! [^]

Se till att kondensatorn klarar tillräckligt hög spänning! välj en på 400V så har du lite marginal.
När man kör motorn såhär så tappar man ca 25% av effekten!
Nu borde motorn starta snällt. Om man inte har för stor motor och/eller en massa extra utrustning inkopplad på samma uttag, för då blir nog startströmmen en smula för stor för säkringen.
Startströmmen kan dock minskas ganska rejält på ett ganska enkelt sätt.
Frikoppla motorn och linda ett snöre runt motoraxeln, dra fort för att sätta snurr på motorn och koppla in elen.. Ju fortare axeln snurrar när den får spänning desto minde blir startströmmen!
Det är dock två saker man bör tänka på..
1. Se till att snöret inte sitter kvar på axeln när du kopplar på strömmen! Annars kan det göra ont! [Oops!]
2. Linda snöret åt rätt håll. Det kan ju t.ex. vara ganska jobbigt att borra om motorn går baklänges! [:D]

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
20 år 2 månader sedan #3719 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
Varning!!! Om det är någon som tänkt sig laborera med att köra en trefasmotor på enfas är det mycket viktigt att man använder en bipolär kondensator. Om man skulle råka koppla in en polariserad kondensator så kommer den att gå sönder ganska omgående. I värsta fall kommer den att explodera och är olyckan framme kan man få syra i ögonen. I regel innehåller de svavelsyra så en varning är verkligen på plats. I dag används nästan uteslutande kondensatordrift på motorer till oljebrännare, cirkulationspumpar och små ventilationsfläktar och metoden fungerar mycket bra när det gäller små motorer. Beroende på att en kondensator fasvrider 90 grader så går dessa motorer inte riktigt "rent". (I ett trefassystem är fasförskjutningen 120 grader mellan faserna). Vid drift av små motorer märker man knappt detta men börjar man närma sig effekter på en hkr hör man tydligt den orena gången. Om man vill ändra rotationsriktning på motorn skiftar man plats mellan t.ex. fasen och kondensatorn.
http://www.folkaboelservice.se

Keep the blues alive
Mer
19 år 10 månader sedan #3720 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
Jag har nu börjat hajja det här lite granna..
Men min fråga är, vad gör egentligen kondensatorn?
/Ludwig

Klurgubbe i unga år
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #3721 av tino
Svar från tino i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
Den ger en fasvriden spänning till den tredje fasen. OBSERVERA! Om det krävs ett högt startmoment (t.ex. en kompressor utan startavlastning) kommer det inte att fungera, motorn kommer att stå still och burra tills antingen den eller säkringen brinner upp.
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #3722 av tino
Svar från tino i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
Det finn ju speciella motorkondensatorer att använda, och jag rekommenderar sådana, skulle något trots allt hända slipper man ju stå och förklara för försäkringsbolaget vad det är för hemmaklabb man totat ihop...[:)]
Mer
19 år 9 månader sedan #3723 av Grueder
Svar från Grueder i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Storleken på kondensatorn beror på motorns effekt, snäll som jag är så har jag även gjort en liten tabell över detta!
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Tack för en tydlig och utförlig beskrivning SCB.[:)]

Har just fått igång min ässja (tidigare 3-fas) med dess hjälp.

Min fråga...
Vad blir resultatet med för stor/liten kondensator?
långsammare/tyngre start? mer slitage på motorn? eller vad?
Har tittat runt lite på vedklyvar kompressorer mm. upp till 1,5kW och har aldrig sett en större kondensator än 25uF. Är det en prisfråga att de gör så?
Det blev två frågor[;)]
  • SCB
  • SCB Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
19 år 8 månader sedan #3724 av SCB
Svar från SCB i ämnet Hur man kör en 3-fas motor på en fas.
Hmm..
Ja det här med kondensatorer och motorer kan vara ganska rörigt.
Vilken sorts kondensator man ska ha beror på var det är för motor helt enkelt.
Det finns motorer som har en startkondensator som är kopplad till en startkrets i motorn, de finns oftast på större motorer som behöver lite starthjälp för att inte huvudlindningarna ska brinna upp innan motorn har fått upp farten..
Sen finns det motorer som använder en kondensator för att fejka en extra fas för driften och motorer som kör utan kondensator och slutligen finns det motorer som endast har kondensatorn som ett avstörningsfilter.
Sen beror det ju på hur många faser man kör på..
Alla dessa typer behöver olika värden på kondensatorn.

..Sen finns det ju en hel hög med andra udda motortyper med eller utan kondensator men dessa bryr vi oss inte om här! [:D]

Har du fel kondensator så är det stor risk att valfri kombination av motor/kondensator/säkring brinner upp!

Lite luddigt svar kanske men det för räcka för tillfället... [^]

(Wow! ordet "kondensator" är klart överrepresenterat i detta inlägg.. Mm.. Kondensator.. kondensator...
Ganska kul ord egentligen! Det blir bara löjligare och löjligare för varje gång man säger det.. Ungefär som "diplom"... Maken till fånigt ord får man leta efter!) [:D]

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.100 sekunder
Powered by Kunena Forum